رم سامسونگ در پردازنده ۱٫۴ نانومتری اینتل؛ اتحاد بزرگان برای شکست اپل

یک‌شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پرچم سامسونگ / Samsung آبی پس زمینه آسمان روز روشن
سامسونگ با اضافه‌کردن رم تولیدشده‌ی خود به پردازنده‌های جدید اینتل، اپل را بیش‌از‌پیش در تنگنای رقابت قرار می‌دهد.
تبلیغات

سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌ی حافظه در جهان محسوب می‌شود و اغلب جزو اولین شرکت‌هایی است که فناوری‌های جدید حافظه را معرفی می‌کند. اکنون گزارش شده است که رم سامسونگ مدل LPDDR5X با پردازنده‌های نسل بعدی اینتل ادغام خواهد شد.

گزارش جدید دیجی تایمز ادعا می‌کند که تراشه‌ی LPDDR5X با پردازنده‌های آتی Lunar Lake MX اینتل ادغام خواهند شد. این یعنی پردازنده‌ اینتل در لپ‌تاپ‌های جدید، رم یکپارچه مشابه پردازنده‌های سری M اپل خواهند داشت. در آینده، شاهد استفاده از این پردازنده‌ها در بهترین لپ تاپ های بازار خواهیم بود.

رم جدید سامسونگ با ظرفیت ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی ممکن است در پردازنده‌ی لونار لیک استفاده شود. این حافظه‌ی پویا برای اولین‌بار در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ عرضه و پیش‌تر، استفاده از آن در پلتفرم‌های لپ‌تاپی اسنپدراگون تأیید شده است.

نقشه‌راه اینتل در تولید پردازنده‌های شرکت؛ از عرضه پردازنده آلدرلیک در سال ۲۰۲۱ تا نوع جدید آن با نام لونار لیک در سال ۲۰۲۴ در این نقشه‌راه نمایش داده شده است

استفاده از رم یکپارچه باعث افزایش عملکرد، کاهش فضای موردنیاز تراشه‌های داخل لپ تاپ و بهبود عمر باتری می‌شود. البته این حافظه همچون رم لپ تاپ مک بوک و آل‌ این‌ وان آی مک ارتقادادنی نخواهد بود.

باتوجه‌به اینکه اینتل احتمالاً طی چند سال آینده ده‌ها میلیون پردازنده‌ی لونار لیک را روانه‌ی بازار خواهد کرد، سامسونگ از این معامله سود زیادی خواهد برد؛ اگرچه هنوز مشخص نیست سامسونگ تنها تأمین‌کننده‌ی حافظه برای اینتل خواهد بود یا خیر. تراشه‌ی جدید احتمالاً در قیمت لپ تاپ اثرگذار خواهد بود.

این تازه آغاز راه برای اینتل است. این شرکت برای رقابت با پردازنده‌های اخیر اپل و کوالکام، باید همواره تراشه‌های خود را بهبود بخشد. اکنون پردازنده‌‌ی جدید Core Ultra اینتل در جدیدترین لپ تاپ سامسونگ، یعنی گلکسی بوک ۴، استفاده می‌شود و گلکسی بوک ۵ ممکن است از تراشه‌های لونار لیک با عمر باتری بهتر استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات