اینتل با «لونار لیک» پردازنده ۲۰ هسته‌ای برای لپ‌تاپ‌ها می‌سازد

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده لپ تاپ اینتل Intel از نمای نزدیک
اولین مدل از پردازنده‌های مورد انتظار Intel Lunar Lake با ۲۰ هسته در دیتابیس SiSoftware رؤیت شد.
تبلیغات

اینتل پیش‌تر به صراحت اعلام کرده است که پردازنده‌های خانواده‌ی لونار لیک (Lunar Lake) با تمرکز بر قدرت پردازشی ساخته نمی‌شوند و مخصوص دستگاه‌های کم‌مصرف هستند. لونار لیک احتمالا هم‌زمان‌با آرو لیک یا مدتی پس از آن در دسترس قرار می‌گیرد. آرو لیک به خانواده‌ی پردازنده‌های نسل ۱۵ اینتل اشاره می‌کند.

بر اساس گفته‌ی یک افشاگر در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، اولین مدل از پردازنده‌های لونار لیک در دیتابیس Sisoftware Sandra رؤیت شده است. نام پردازنده فعلاً نامشخص است و از آن با عبارت Intel 0000 یاد می‌شود، اما نام پلتفرم (LNL-M LPP RVP1) مشخصاً به لونار لیک و پشتیبانی از رم LPDDR5 اشاره دارد.

بنچمارک اولین مدل از پردازنده لونار لیک اینتل Lunar Lake

در مشخصات مقدماتی Intel 0000 آمده است که این پردازنده ۲۰ هسته دارد و فرکانسش به ۳٫۹۱ گیگاهرتز می‌رسد و توانش ۱۷ وات است. ممکن است این مشخصات دقیق نباشند؛ چون قطعاً Sisoftware Sandra در حال حاضر با پلتفرم لونار لیک اینتل سازگار نیست.

دیتابیس Sisoftware Sandra به توزیع هسته‌ها در پردازنده‌ی لونار لیک اینتل اشاره نکرده است؛ اما به احتمال زیاد اکثر هسته‌های این پردازنده را نمونه‌های کم‌مصرف تشکیل می‌دهند.

ظاهراً ریزمعماری هسته‌ها در لونار لیک قرار است مشابه آروک لیک باشد (ریزمعماری Lion Cove برای هسته‌های پرقدرت و ریزمعماری Skymont برای هسته‌های کم‌مصرف). احتمالاً در تراشه‌های لونار لیک از گرافیک Xe2-LPG استفاده خواهد شد.

اینتل ماه گذشته در کنفرانس Innovation 2023 برای اولین‌بار به پردازنده‌های لونار لیک اشاره کرد. این شرکت فعلاً تاریخ عرضه را اعلام نکرده است اما احتمالاً لونار لیک در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود و عرضه‌اش در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد.

فعلاً به قیمت CPU Intel سری لونار لیک اشاره نشده است و نمی‌دانیم قیمت CPU های موردبحث چگونه روی قیمت لپ تاپ اثر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات