احیای سنت نامحبوب؛ اگزینوس به گو‌شی‌های گلکسی S سامسونگ بازگشت

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
اکسینوس سامسونگ / Samsung Exynos / اگزینوس
سری رده‌بالای پردازنده‌ی اگزینوس پس از یک سال استراحت، در قالب گوشی‌های گلکسی S24 و S24 پلاس سامسونگ به بازار برمی‌گردد.
تبلیغات

بعد از گذشت تقریبا دوسال از زمانی که آخرین تراشه‌ی Exynos را در گوشی‌های سری گلکسی S دیدیم و درست زمانی که فکر می‌کردیم دیگر وقت آن فرارسیده است تا با تراشه‌ی نه‌چندان محبوب سامسونگ در پرچمدارهایش خداحافظی کنیم، در مراسم آنپکد ۲۰۲۴، مطمئن شدیم که کُره‌ای‌ها بااحیای سنت قدیمی خود، S24 و S24 پلاس را در دو نسخه‌ی اگزینوس و اسنپدراگون راهی بازار خواهند کرد.

سنت نامحبوب؟

اگر همین الان سری به بررسی گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس در زومیت بزنید و نگاهی به بخش سخت‌افزار و عملکرد گوشی‌ها بیندازید، متوجه خواهید شد که چرا به انتخاب سامسونگ، لقب «سنت نامحبوب» را داده‌ایم؛ تراشه‌ی 2200 Exynos سامسونگ، عملکرد بسیار ناپایدار،‌ بعضا ضعیف (در مقایسه با رقبا) و غیر بهینه‌ای از خود نشان می‌دهد.

خانواده گلکسی S24
به‌ترتیب از پایین به بالا: گلکسی S24 اولترا، گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24

Exynos 2200 در زمینه‌ی مدیریت دما نیز فرسنگ‌ها تا وضعیت ایده‌آل فاصله داشت؛ موضوعی که در بررسی گلکسی S23 FE به آن اشاره کرده‌ایم و نه‌تنها به عملکرد طولانی‌مدت دستگاه آسیب می‌زند، بلکه باعث شارژدهی کمتر و آزار دست کاربر نیز می‌شود؛ مگر برای کاربرانی که از سندروم دستِ سرد رنج می‌برند یا در کشورهای سردسیر مثل کانادا یا محدوده‌ی اسکاندیناوی زندگی می‌کنند.

حرارت پردازنده‌های اگزینوس، دست را آزار می‌دهد؛ مگر برای کاربرانی که از سندروم دستِ سرد رنج می‌برند

به دلیل مشکلات اگزینوس ۲۲۰۰، سامسونگ انتخاب کرد که در سری S23 از تراشه‌اش استفاده نکند و تنها به SD 8 Gen 2 که به‌لطف لیتوگرافی TSMC (و خلاص شدن از لیتوگرافی سامسونگ) بار دیگر به اوج بازگشته بود، تکیه کند؛ انتخابی که تمام طرفداران شرکت کُره‌ای را در اقصی‌نقاط زمین خوشحال کرد. ضمن اینکه خبری از تراشه‌ای با نام Exynos 2300 هم نبود تااینکه تراشه‌ی جدید سامسونگ با نام Exynos 2400 معرفی شد.

امسال، سیستم-روی-چیپ جدید سامسونگ دوباره راه خود را به گوشی‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس باز کرده است. البته به‌رسم سال‌های قبل، این گوشی‌ها در دو نسخه‌ی مجهز به SD 8 Gen 3 و Exynos 2400 وارد بازار می‌شوند که با توجه به روند چند سال اخیر، انتظار داریم نسخه‌ی مجهز به اگزینوس را در بازار ایران ببینیم. گلکسی S24 اولترا از تراشه‌ی اگزینوس در امان است (!) و صرفا با SD 8 Gen 3 وارد بازار می‌شود.

مشخص نیست که هزینه‌ی تولید و قیمت پردازنده اگزینوس و اسنپدراگون چقدر روی قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S24 و قیمت گوشی گلکسی S24 پلاس اثر گذاشته است.

اما تراشه‌ی جدید سامسونگ چه مشخصاتی دارد و شرکت کُره‌ای چه تدابیری برای بهبود آن اندیشیده است؟

Exynos 2400 وارد می‌شود

تراشه‌ی جدید سامسونگ در بخش CPU از ترکیب ۱ + ۲ + ۳ + ۴ هسته استفاده می‌کند؛ ترکیبی که در مقایسه با تراشه‌ی نسل گذشته، تغییرات مهمی را در کلاسترها، نوع هسته‌ها و البته فرکانس کاری آن‌ها به‌خود می‌بیند.

یک هسته‌ی پرقدرت (Prime) از نوع Cortex-X4 در فرکانس کاری ۳٫۲ گیگاهرتز، دو هسته‌ی پرسرعت Cortex-A720 در فرکانس کاری ۲٬۹۰ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A720 در فرکانس پایین‌تر ۲٫۴ گیگاهرتز و در نهایت، چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A520 در فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز، پردازش‌های CPU-محور سیستم-روی-چیپ سامسونگ را به‌انجام می‌رسانند.

کلاس هسته

Exynos 2400

Exynos 2200

Prime

1x Cortex-X4 @ 3.2 GHz

1x Cortex-X2 @ 2.8 GHz

Big

2x Cortex-A720 @ 2.90 GHz

--

Mid

3x Cortex-A720 @ 2.6 GHz

3x Cortex-A710 @ 2.50 GHz

Small

4x Cortex-A520 @ 2.0 GHz

4x Cortex-A510 @ 1.8 GHz

سامسونگ می‌گوید واحد CPU در تراشه‌ی Exynos 2400، تا ۷۰ درصد پرقدرت‌تر از Exynos 2200 است و می‌تواند پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ۱۴٫۷ برابر سریع‌تر از نسل قبل به‌انجام برساند.

تراشه‌ی امسال کُره‌ای‌ها، در بخش گرافیک از واحد پردازشی Xclipse 940 استفاده می‌کند که برپایه‌ی ریزمعماری AMD RDNA 3 توسعه داده شده است. سامسونگ ادعا می‌کند که ماژول گرافیکی اگزینوس ۲۴۰۰ در اجرای بازی و رهگیری پرتو، عملکرد نسل قبل را بهبود قابل توجهی می‌دهد.

تراشه‌ی Exynos 2400 سامسونگ با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ تولید می‌شود و تمام هسته‌ها نیز برپایه‌ی معماری ARMv9 توسعه داده شده‌اند. یک ماژول پردازش تصویر جدید، پشتیبانی از رم LPDDR5X و البته فضای ذخیره‌سازی UFS 4.0 نیز از سایر مشخصات تراشه‌ی جدید سامسونگ هستند.

اگر علاقه‌مندید در مورد عملکرد تراشه‌ی Exynos 2400 در قلب گوشی‌های پرچمدار سری S24 بیشتر بدانید و از عیار واقعی آن در کاربری‌های مختلف مطلع شوید، منتظر بررسی تخصصی زومیت از گوشی‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات