نمایشگر گلکسی S23 FE

بررسی گلکسی S23 FE؛ کمی روبه‌جلو، اندکی روبه عقب

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 28 دقیقه
گلکسی S23 FE با تراشه‌ی قوی‌تر و بدنه‌ی باکیفیت‌تر، بهتر از قبل ظاهر شده، اما پسرفت‌‌هایی هم داشته است. آیا این بهبودها در حد دو سال انتظار بوده‌اند؟
تبلیغات

در چند سال گذشته، سامسونگ با طیف متنوعی از محصولات، به‌شدت هوای طرفدارانش را داشته است، طوری‌که انگار هر چندماه یک‌بار طرفداران چشم‌انتظار عرضه‌ی محصول جدیدی از این برند کره‌ای محبوب هستند؛ مثل پرچم‌داران گلکسی اس در آغاز سال میلادی و به‌دنبالش گلکسی زد فلیپ و گلکسی زد فولد در نیمه‌ی دوم سال و سری میان‌رده‌ و بسیار محبوب گلکسی A و درنهایت مدل FE یا «Fan Edition» با سخت‌افزار قدرتمند اما قیمت پایین‌تر برای کاربرانی که می‌خواهند با هزینه‌ی کمتر، عملکردی نزدیک به گوشی پرچم‌دار را تجربه کنند.

مدل FE با چنان اقبال خوبی روبه‌رو شد که سامسونگ اعلام کرد هر سال آن را ارتقا خواهد داد؛ بااین‌حال، سال گذشته از S22 FE خبری نبود، شاید به‌خاطر کمبود جهانی تراشه که سامسونگ را به انتخاب گلکسی S22 اولترا سوق داد. اما حالا گلکسی S23 FE اینجا است تا با دوربین‌های به‌ظاهر بهبودیافته، تراشه‌ی اندکی قدرتمندتر و ۱۰۰ دلار قیمت عرضه‌ی پایین‌تر، گزینه‌ی دیگری را پیش پای کاربران قرار دهد؛ اما آیا گلکسی S23 FE توانسته خودش را به پای جذابیت نسل قبل برساند یا حتی از آن پیشی بگیرد؟ با ما همراه باشید.

بررسی ویدیویی گلکسی S23 FE

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 FE

اپل برای آیفون SE از طراحی ازمُدافتاده‌ی آیفون ۸ استفاده می‌کند؛‌ سامسونگ هم این‌بار برای گلکسی S23 FE سراغ بدنه‌ی A54 رفته است. انتخاب شاسی گلکسی A54 به این معنی است که حالا طراحی مدل FE گوشی سامسونگ باتوجه به پنل پشتی شیشه‌ای و دوربین‌های جزیره‌ای آن با جدیدترین پرچم‌داران کره‌ای‌ها مو نمی‌زند.

بی‌شک برخی از کاربران از تشابه ظاهری S23 FE با گلکسی S23 استقبال می‌کنند، اما احتمال می‌دهم این حس خوب با در دست گرفتن گوشی به‌سرعت محو شود؛ به‌ویژه اگر گوشی قبلی‌تان گلکسی S21 FE باشد و بخواهید آن را به مدل جدیدتر ارتقا دهید؛ اتفاقی که برای یکی از همکارانم در زومیت افتاد.

لوگوی گلکسی S23 FE
درگاه‌های گلکسی S23 FE
پنل پشتی گلکسی S23 FE
دکمه‌های گلکسی S23 FE

راستش را بخواهید، پس‌رفت‌هایی که S23 FE در برخی زمینه‌های ظاهری داشته، این حس را ایجاد می‌کرد که انگار داشتم نسل قبل این گوشی را بررسی می‌کردم! مواردی مثل ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر توی ذوق می‌زند و حاشیه‌های عریض‌ هم با انتظاری که از یک گوشی حدوداً ۲۵ میلیون تومانی در سال ۲۰۲۳ داریم، جور درنمی‌آید.

پس‌رفت‌های ظاهری S23 FE: بزرگ‌تر، سنگین‌تر، حاشیه‌های عریض‌تر

به‌طور دقیق‌تر، گلکسی S23 FE با ابعاد ۱۵۸ در ۷۶٫۵ در ۸٫۲ میلی‌متر و وزن ۲۰۹ گرم، از نسل قبل حدود ۲ میلی‌متر کشیده‌تر و عریض‌تر، اندکی ضخیم‌تر و ۳۲ گرم سنگین‌تر است. حتی پیکسل 7a با ابعاد مشابه، ۱۵٫۵ گرم سبک‌تر است و زمانی‌که S23 FE را در دست بگیرید، این اختلاف وزن کاملاً حس می‌شود. بگذریم که افزایش ابعاد، صرفاً حاشیه‌های بیشتری را برای S23 FE به ارمغان آورده و خبری از افزایش نسبت نمایشگربه‌بدنه‌ نیست.

متاسفانه پس‌رفت‌های S23 FE نسبت‌به نسل قبل به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ سامسونگ برای محافظت از نمایشگر، لایه‌ی شیشه‌ای Gorilla Glass Victus به‌کاررفته در S21 FE را کنار گذاشته و سراغ Gorilla Glass 5 رفته که دست‌کم دو نسل قدیمی‌تر و روی کاغذ، از مقاومت کمتری برخوردار است.

پنل پشتی گلکسی S23 FE
حسگر اثر انگشت در گلکسی S23 FE

از حق نگذریم، استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای به‌جای پلاستیک و ترکیب آن با بدنه‌ی آلومینیومی اتفاقی خوشایند است و حس‌وحال پریمیوم‌تری به S23 FE می‌دهد، اما چربی و اثر انگشت به‌سادگی روی آن می‌نشیند و احتمال سر خوردن گوشی از دست، به‌ویژه وقتی بدنه داغ می‌شود و دست عرق می‌کند، بسیار زیاد است.

پیشرفت‌های ظاهری S23 FE: پنل پشتی شیشه‌ای و رنگ‌های بنفش و نارنجی

به‌جز پنل شیشه‌ای، ظاهر گوشی فن ادیشن سامسونگ تنها با یک بهبود دیگر همراه بوده است؛ گزینه‌‌‌های رنگ بنفش و نارنجی، درکنار رنگ‌های آشنایی چون کرم، خاکستری، آبی روشن و سبز نعنایی. متاسفانه ما برای بررسی رنگ خسته‌کننده‌ی خاکستری را در اختیار داشتیم، اما اگر انتخاب با من بود، حتما رنگ بنفش یا نارنجی را انتخاب می‌کردم، چون با ترکیب رنگ نقره‌ای فریم، ظاهر واقعا جذابی به S23 FE می‌دهند.

پنل پشتی گلکسی S23 FE

به‌جز این موارد، گلکسی S23 FE از همان گواهی IP68 مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوخاک نسل قبل و سری S23 بهره می‌برد تا بتواند تا ۳۰ دقیقه در آب با عمق ۱٫۵ متر دوام بیاورد. لنز دوربین‌ها هم به‌سبک A54 و نه S23، برآمدگی بیشتری از قبل دارد و باعث لق زدن گوشی روی سطوح می‌شود؛ هرچند حلقه‌ی نقره‌ای دور لنزها، طراحی ماژول دوربین S23 FE را اندکی از A54 متمایز کرده است. درون جعبه هم به‌جز خود گوشی، پین درگاه سیم‌کارت و کابل USB-C، انتظار آیتم دیگری مثل شارژر را نداشته باشید.

نمایشگر و اسپیکر گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE از همان پنل اولد موسوم‌به Dynamic AMOLED 2X با نمایشگر ۶٫۴ اینچی و وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ و تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل‌براینچ نسل قبل بهره می‌برد. باوجود افزایش ابعاد، نسبت نمایشگر به بدنه نه‌تنها بیشتر نشده، بلکه با ۳٫۵ درصد کاهش به حدود ۸۳٫۲ درصد رسیده است.

صفحه‌نمایش گلکسی S23 FE‌ مانند نسل قبل علاوه‌بر نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، از نرخ ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند که البته به صورت تطبیقی تنظیم نمی‌شود و باید بین گزینه‌ی ۱۲۰ یا ۶۰ هرتز یکی را انتخاب کرد. پشتیبانی از استاندارد +HDR10 هم پخش محتوای HDR‌ را ممکن می‌کند.

گشتن در وبسایت زومیت با گلکسی S23 FE

سامسونگ حداکثر روشنایی نمایشگر S23 FE را ۱۴۵۰ نیت اعلام می‌کند که ۲۵۰ نیت از عدد اعلامی نسل قبل بیشتر است. در اندازه‌گیری‌های ما، روشنایی ۶۰۷٫۵ نیت در حالت دستی و ۱۳۱۵ نیت در حالت خودکار به دست آمد که درمقایسه با نسل قبل، به‌ترتیب پیشرفت ۴ و ۱۵ درصدی را تجربه می‌کند و از گوشیِ اندکی گران‌تر ناتینگ فون ۲، حدود ۱۰ درصد روشنایی بیشتری در حالت خودکار ارائه می‌دهد.

درحالت HDR، حداکثر روشنایی نمایشگر S23 FE به ۱۴۷۰ نیت می‌رسد که از روشنایی آیفون SE 2022 اندکی بیشتر است. حداقل روشنایی S23 FE هم حدود ۲۱ درصد از قبل بهتر شده تا بتوانید به‌راحتی از این گوشی در محیط‌های تاریک استفاده کنید، بدون اینکه چشم‌هایتان اذیت شود.

عملکرد نمایشگر گلکسی S23 FE در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی S23 FE

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰

(Vivid)

۴

گلکسی S21 FE

۲٫۳

۵۸۱٫۵

۱۱۱۷٫۵

--

۲٫۳ (Natural)

--

۳٫۸ (Vivid)

ناتینگ فون ۲

۳٫۴

۵۸۴

۱۱۹۰

۹۸٫۷ درصد

۱٫۱

۹۲٫۳ درصد

۲

ناتینگ فون ۱

۲٫۴

۵۶۷

۸۳۰

۹۷٫۴ درصد

۱٫۱

۸۸٫۶ درصد

۱٫۵

گلکسی S23

۰٫۷۸

۶۲۰

۱۶۴۴

۱۰۰

۴٫۱

۹۹٫۶

۵٫۱

آیفون SE 2022

۱/۹۵

۹۴۶

۱۲۷۵ (HDR)

۱۰۰ درصد

۱/۰

--

--

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۵۸۲

۱۳۷۷

۱۰۰ درصد

(Original)

۱٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۶

تمام نتایج درج‌شده در جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

سامسونگ برای تفکیک و شخصی‌سازی رنگ‌های نمایش داده‌شده در تنظیمات نمایشگر دو پروفایل Natural و Vivid را ارائه می‌دهد که به‌ترتیب رنگ‌ها را تا فضای رنگی sRGB و فضای گسترده‌تر DCI-P3 پوشش می‌دهند.

رنگ‌ها در نمایشگر S23 FE دقیق‌تر از نمایشگر گلکسی S23 هستند

در بررسی ما، نمایشگر S23 FE با پوشش تقریباً کامل هر دو دامنه، عملکردی کم‌وبیش مشابه با گلکسی S23 و ناتینگ فون ۲ به‌نمایش گذاشت. دقت نمایش رنگ‌ها در دامنه‌ی sRGB عالی، اما در دامنه‌ی DCI-P3، معمولی است؛ جالب آنکه رنگ‌ها در نمایشگر S23 FE از نمایشگر گلکسی S23 دقیق‌تر است. دمای رنگ‌ها هم در هر دو پروفایل خنثی و بسیار نزدیک به وضعیت متعادل ارزیابی شد.

تماشای فیلم با گلکسی S23 FE

اسپیکر های استریو S23 FE حجم صدای خوبی دارند و پوشش میدرنج رضایت‌بخشی ارائه می‌دهند؛ ازاین‌رو برای گوش دادن به آهنگ‌های آکوستیک و وکالزمحور مناسب‌اند. اما پوشش بیس این اسپیکرها چنگی به‌دل نمی‌زند و آهنگ‌های شلوغ را با دیستورشن بالایی پخش می‌کند. به‌همین‌خاطر، برای لذت بردن از آهنگ‌های بیس‌دار و متال بهتر است سراغ هدفون‌‌های باکیفیتی مثل گلکسی بادز۲ پرو بروید.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE از آخرین نسخه‌ی رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 5.1 که برپایه‌ی اندروید ۱۳ توسعه داده شده است، بهره می‌گیرد. مثل سایر گوشی‌های سری S، گوشی فن ادیشن سامسونگ چهار سال به‌روزرسانی سیستم عامل را دریافت می‌کند و کاربران می‌توانند اندروید ۱۷ را نیز روی S23 FE داشته باشند.

نسخه‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ، در برخی از بخش‌ها و با تغییراتی کوچک اما پرشمار، One UI نسخه‌ی ۵ را بهبود می‌دهد. مثلا از نظر ظاهری، بزرگ‌ترین تغییر را در فُرم ویجت‌های جدید همچون ویجت آب‌وهوای پویا و ویجت پیشنهادهای هوشمند مشاهده می‌کنیم.

نسخه‌ی اندروید گلکسی S23 FE

بسیاری از قابلیت‌های جدید One UI 5.1 در بخش گالری و عکس‌ها گنجانده شده‌اند. مثلا کاربران می‌توانند عکس‌های خانوادگی‌شان را در یک آلبوم اختصاصی با سایر اعضای خانواده به‌اشتراک بگذارند تا همه به آن عکس‌ها دسترسی داشته باشند. قابلیت جدید جست‌وجوی بخش گالری با شناسایی صورت آدم‌ها، این امکان را در اختیار کاربران می‌گذارد که عکس‌ها را براساس افراد حاضر در آن‌ها، جست‌وجو و فیلتر کنند.

به لطف One UI، تجربه‌ی کاربری لذت‌بخشی در انتظارتان است

بخش‌های Split Screen و Pop-Up View نیز برای بهبود مالتی‌تسکینگ موبایل دچار تغییرات کوچک اما مهمی شده‌اند. مثلاً هنگام انتخاب برنامه‌ها برای استفاده در حالت multi-window، اپ‌های اخیر نمایش داده می‌شوند تا بتوانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

سرویس Dex سامسونگ نیز دستخوش تغییراتی شده است؛ مثلاً حالا کاربران می‌توانند پنجره‌ها را در حالت Split-Screen تغییر سایز بدهند که برای کاربران تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو این شرکت، خبر بسیار خوبی خواهد بود.

مالتی تسکینگ با گلکسی S23 FE

در مجموع، تجربه‌ی کار با S23 FE در بخش نرم‌افزار لذت‌بخش است و به لطف تراشه‌ی قابل اتکا، تجربه‌ای بی‌دردسر و استاندارد را ارائه می‌کند. البته در بخش نرم‌افزار دوربین و به‌ویژه هنگام تعویض دوربین‌ها و مُدهای عکاسی، کمی لگ را تجربه خواهید کرد که البته لطمه‌ای به کاربری کلی شما وارد نمی‌کند.

عملکرد، شارژدهی و تجربه کاربری گلکسی S23 FE

همچون نسل پیش، فن‌ادیشن جدید سامسونگ نیز در دو نسخه وارد بازار می‌شود: مدل مجهز به تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 مختص بازار آمریکا و تراشه‌ی Exynos 2200 مختص بازار سایر کشورها. بااین‌حساب، واضح است که نسخه‌ی مجهز به اگزینوس در بازار ما عرضه می‌شود؛ تراشه‌ای که پیش‌تر در گوشی‌های پرچمدار S22 نیز به‌کار گرفته شده بودند.

از نظر چینش و فرکانس کاری هسته‌ها، حداقل روی کاغذ تفاوت قابل مشاهده‌ای بین تراشه‌های کوالکام و سامسونگ وجود ندارد. Exynos 2200 از ترکیب هشت هسته در سه خوشه استفاده می‌کند. هسته‌ی پرقدرت Cortex-X2 با فرکانس کاری بیشینه‌ی ۲٫۸ گیگاهرتز در کنار سه هسته‌ی میانی Cortex-A70 با فرکانس ۲٫۵۰ گیگاهرتز و در نهایت چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸ گیگاهرتزی قرار می‌گیرد تا بخش CPU را در تراشه تشکیل دهد.

تراشه‌ی پرچمدار Exynos 2200، برتری عملکرد S23 FE را نسبت به نسل قبل تضمین می‌کند

پردازش‌های گرافیکی با ماژول Xclipse 920 انجام می‌شود که سامسونگ آن را با معماری RDNA 2 شرکت AMD توسعه داده است و قابلیت‌هایی همچون رهگیری پرتو شتاب‌یافته‌ی سخت‌افزاری را در اختیار قرار می‌دهد. تراشه‌ی کُره‌ای‌ها از مودم 5G با سرعت انتقال داده‌ی بیشینه‌ی ۷٫۳۵ گیگابیت‌برثانیه نیز استفاده می‌کند.

گلکسی S23 FE‌ با دو پیکره‌بندی ۱۲۸ | ۸ و ۲۵۶ | ۸ گیگابایت راهی بازار می‌شود و نسبت به S21 FE و البته رقیب دیگرش یعنی ناتینگ فون ۲، حق انتخاب کمتری به کاربر می‌دهد. زومیت نسخه‌ی ۲۵۶ | ۸ را برای بررسی در اختیار داشت. همان‌طور که در جدل زیر مشاهده می‌کنید، سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی S23 FE تفاوت معناداری با نسل قبل و همچنین رقبا ندارد و طبق انتظار ظاهر می‌شود.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی گلکسی S23 FE دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی S23 FE

۱۷۹۳٫۹

۱۳۰۵٫‍۱

۳۰۴٫۳

۲۹۴٫۱

گلکسی S21 FE

۱۸۴۳٫۲

۱۲۸۲٫۲

۳۱۹٫۱۱

۲۸۴٫۶۵

ناتینگ فون ۲

۱۸۷۲٫۲

۵۱۱٫۴

۳۱۳٫۷

۴۰۲٫۶

گلکسی S22

۱۵۹۶٫۸

۹۹۳٫۵

۳۲۹٫۱

۲۲۴٫۳

شیائومی ۱۲

۱۹۳۸٫۱

۱۴۸۶٫۰۷

۳۲۶٫۷۵

۴۴۷٫۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

از آنجایی که فاصله‌ی زمانی عرضه‌ی گلکسی S23 FE نسبت به نسل قبلش دو سال بوده است، عجیب و بی‌راه نیست که انتظار پیشرفت قابل توجهی از فن‌ادیشن جدید سامسونگ داشته باشیم. با در نظر داشتن عملکردی که از S21 FE دیده بودیم و به‌ویژه مشکل داغ کردن‌های مداوم و آزاردهنده‌ی گوشی، سطح توقعاتمان کمی بالاتر هم می‌رود. ضمناً باید در نظر داشته باشیم که امسال ناتینگ فون ۲ هم پا به دنیای پرچم‌دارهای اقتصادی گذاشته است و در حال حاضر، رقیب مستقیم فن‌ادیشن سامسونگ به‌حساب می‌آید.

بعد از گذشت دو سال، حق داریم که انتظاراتمان از S23 FE بالا باشد

در بخش تنظیمات، دو حالت عملکردی تحت عنوان Standard و Light در اختیار قرار می‌گیرد و همان‌طور که از اسم‌شان هم پیداست، بنابه‌نوع کاربری معمولی یا سبک، عملکرد و مصرف باتری گوشی را بهینه می‌کنند. ما تمام تست‌های این بخش را در حالت استاندارد انجام دادیم. ضمناً نرخ نوسازی نمایشگر نیز روی گزینه‌ی Adaptive قرار داشت.

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، پیشرفت عملکرد S23 FE در مقایسه با نسل قبلش، کاملاً در اعداد و ارقام مشهود است. چنین تفاوت بزرگی در عملکرد، نشان می‌دهد که تغییر لیتوگرافی از نود ۵ نانومتری (برای Exynos 2100) به ۴ نانومتری (برای Exynos 2200) سامسونگ تفاوت بزرگی را برای عملکرد گوشی‌های شرکت کُره‌ای رقم زده می‌زند؛ چرا که از نظر فرکانس هسته‌ها، تفاوت خاصی بین دو نسل تراشه وجود ندارد.

عملکرد گلکسی S23 FE در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۷٫۹۳

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

گلکسی S21 FE

Exynos 2100

۴۳٫۴۸

۶۶۳۰

۱۲۷۲

۳۰۶۲

۲۹

۱۹

ناتینگ فون ۲

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۵۵

۶۷۴۶

۱۴۱۶

۳۹۵۹

۶۰

۵۱

گلکسی S22

Exynos 2200

۶۰٫۸۱

۹۲۶۲

۱۵۸۱

۳۶۳۲

۳۹

۲۵

شیائومی ۱۲

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۴۵۴۵

۱۰۰۴

۳۷۱۵

۵۸

۴۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تجربه‌ی وبگردی، گلکسی S23 FE حدود دو برابر بهتر از نسل قبل خود عمل می‌کند، اما نمی‌تواند به چابکی ناتینگ فون ۲ ظاهر شود که تقریباً ۷۸ درصد تجربه‌ی وبگردی سریع‌تری ارائه می‌کند. از نظر توان محاسباتی CPU و با ملاک قرار دادن پردازش‌های چندهسته‌ای، FE جدید ۳۱ درصد سریع‌تر از مدل سال ۲۰۲۱ ظاهر می‌شود و با اندکی اختلاف، از گوشی ناتینگ نیز پیشی می‌گیرد.

بیشترین تغییر عملکرد را در بخش گرافیک می‌بینیم، جایی که S23 FE نه‌تنها نسل قبل خود را با برتری چشمگیر ۴۸ درصدی پشت‌سر می‌گذارد، بلکه می‌تواند رقیب جذاب و قدرتمندش، فون ۲ را نیز با حدود همین اختلاف عملکرد، در هم بشکند.

فن‌ادیشن جدید سامسونگ، برتری عملکرد محسوسی نسبت به ناتینگ فون ۲ دارد

ضعف اصلی S21 FE، نداشتن پایداری در کاربری‌های مختلف، به‌ویژه در پردازش‌های سنگین و همین‌طور داغ شدن بدون دلیل گوشی، حتی در کاربری‌های روزمره مثل استفاده از دوربین و بعضاً وبگردی بود. پیش از انجام تست‌های پایداری و بازی، امیدوار بودیم که در این زمینه هم شاهد بهبود قابل قبول S23 FE نسبت به نسل قبلش باشیم.

در آزمون پایداری عملکرد با نرم‌افزار 3D Mark و داده‌هایی که از تست Extreme آن به دست آورده‌ایم، S23 FE با پایداری ۶۳ درصد آزمون را به پایان رساند و هم از نظر امتیازی و هم از نظر درصد پایداری (۵۸ درصد پایداری برای S21 FE) بالاتر از نسل قبل قرار گرفت. مدیریت دما نیز تا حدی هرچند اندک بهتر از نسل قبل انجام شد و در شرایطی که S21 FE تا ۴۸ درجه داغ می‌کند، S23 FE دما را تا ۴۶ درجه مدیریت کرد. البته که دمای مذکور واقعا بالاست و برای کاربر، آزاردهنده خواهد بود.

تست استرس گلکسی S23 FE

درحالی که ناتینگ فون ۲ نیز آزمون را با پایداری ۶۰ درصد به‌پایان می‌رساند،‌ همان‌طور که در نمودار مشهود است، از نظر عملکرد امتیازی بالاتر از FE قرار می‌گیرد و ضمناً دما را هم بسیار بهتر مدیریت می‌کند. بیشینه‌ی دمای ناتینگ فون ۲ در حین اجرای آزمون استرس، از ۴۰ درجه فراتر نمی‌رود.

S23 FE همچنان داغ می‌کند، اما اندکی کمتر از S21 FE

در اجرای بازی سنگین Genshin Impact با تنظیمات گرافیکی Medium و محدودیت نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه، گلکسی S23 FE بازی را با نرخ فریم بین ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند و به‌جز موارد معدودی، افت فریم را تجربه نکردیم. در حالتی که تنظیمات گرافیک را بالاتر ببریم و روی Highest قرار دهیم، افت عملکرد چندانی را تجربه نمی‌کنیم. ضمناً دمای دستگاه نیز در بدترین حالت به ۴۰ درجه رسید که موقع بازی کردن، خوشایند نمی‌نمود.

نمودار اجرای بازی Genshin Impact روی گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE در بخش باتری، تغییرات خاصی را نسبت به نسل قبل تجربه نکرده است و از همان باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. باتری S23 FE را می‌توان با شارژر ۲۵ وات شارژ کرد که به گفته‌ی سامسونگ می‌تواند باتری را در عرض ۳۰ دقیقه به‌اندازه‌ی ۵۰ درصد شارژ کند. پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس نیز برای فن‌ادیشن جدید سامسونگ درنظر گرفته شده است.

عمر باتری S23 FE در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S23 FE

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۹:۱۱

گلکسی S21 FE

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۳۶

۸:۵۸

ناتینگ فون ۲

۶٫۷ اینچ

۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۲۵:۵۰

۱۴:۵۸

شیائومی ۱۲

۶٫۲۸ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۵:۰۸

۱۰:۱۷

گلکسی S22

۶٫۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۲۰

۸:۳۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای سنجش عمر باتری S23 FE در کاربری روزمره، نرخ نوسازی نمایشگر را روی حالت Adaptive و پروفایل عملکرد را نیز روی حالت Standard قرار دادیم و در شرایط تست باتری زومیت، یعنی روشنایی ۲۰۰ نیت و قطع بودن تمام امکانات ارتباطی، آزمون را اجرا کردیم. S23 FE در این شرایط، می‌تواند حدود ۹ ساعت شارژدهی داشته باشد که حدود یک ساعت بیشتر از نسل قبل است، اما با ۶ ساعت شارژدهی کمتر، از ناتینگ فون ۲ جا می‌ماند.

دوربین گلکسی S23 FE

با توجه به اینکه گلکسی S23 FE از نظر مشخصات فنی دوربین‌ها، بهبودهایی را تجربه می‌کند و تراشه‌ی قدرتمندتری هم نسبت به S21 FE دارد، انتظار داریم عکس‌های بهتری هم از فن‌ادیشن امسال سامسونگ ببینیم. ترکیب دوربین‌ها همچون سال قبل متشکل از دوربین اصلی + دوربین تله‌فوتو + دوربین اولتراواید است.

عکاسی با گلکسی S23 FE

دوربین اصلی گلکسی S23 FE از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر استفاده می‌کند که نسبت به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S21 FE پیشرفت محسوسی به‌حساب می‌آید؛ البته عکس‌ها در حالت پیش‌فرض همچنان با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی به‌ثبت می‌رسند. دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند و به لرزشگیر اپتیکال نیز مجهز است.

دوربین‌های S23 FE پیشرفت چندانی نسبت به دوسال پیش نداشته‌اند

دوربین تله‌فوتوی گلکسی S21 FE در شبه‌پرچمدار امسال سامسونگ هم تکرار شده و به همان حسگر ۸ مگاپیکسلی و لنز f/2.4 با فاصله کانونی ۷۵ میلی‌متر مجهز است. دوربین تله‌فوتو نیز از PDAF استفاده می‌کند و با آن می‌توان عکس‌هایی با زوم اپتیکال سه‌برابری ثبت کرد. دوربین اولتراواید با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2، می‌تواند زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه را در عکس‌ها به‌ثبت برساند.

دوربین سلفی گلکسی S23 FE

در نهایت، دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی مجموعه‌ی دوربین‌های S23 FE را تکمیل می‌کند که نسبت‌به دوربین ۳۲ مگاپیکسلی گلکسی S21 FE، حداقل روی کاغذ عقب‌گرد بزرگی به‌حساب می‌آید.

دوربین S23 FE در نور ایده‌آل، عکس‌های خوبی به ثبت می‌رساند؛ یعنی جزئیات تا حد خوبی در عکس‌ها قابل مشاهده هستند و رنگ و لعاب قابل قبولی هم دارند. البته با دقت روی عکس‌ها متوجه می‌شویم که اندکی نویز در آن‌ها وجود دارد که اگر خیلی روی عکس‌ها دقیق نشوید، برایتان به‌هیچ‌وجه محسوس نخواهد بود.

عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
دوربین اصلی S21 FE
عکس دوربین اصلی گلکسی S23 FE
دوربین اصلی S23 FE
برش عکس دوربین اصلی S21 FE
برش عکس S21 FE
برش عکس دوربین اصلی S23 FE
برش عکس S23 FE

در مقایسه با گلکسی S21 FE، عکس‌های دوربین اصلی گستره‌ی دینامیکی بهتری دارند. اگر در عکس‌های بالا به میزان نوردهی عکس و جزئیات ساختمان در برش عکس‌ها توجه کنید، خواهید دید که تعادل نورپردازی برای به تصویر کشیدن مناطق تیره و روشن در S23 FE بهتر انجام می‌شود. در عکس S21 FE، بخشی از آسمان اصطلاحاً Overexposed شده و سوخته است. اما چنین مشکلی در عکس S23 FE دیده نمی‌شود.

عکس دوربین تله فوتوی گلکسی S21 FE
دوربین تله فوتوی S21 FE
عکس دوربین تله فوتوی گلکسی S23 FE
دوربین تله فوتوی S23 FE
کراپ عکس دوربین تله‌فوتوی S21 FE
برش عکس S21 FE
کراپ عکس دوربین تله‌فوتوی S23 FE
برش عکس S23 FE

در عکس‌های دوربین تله‌فوتو، به جز گستره‌ی دینامیکی بهتر در عکس S23 FE، تفاوت چندان مشهودی مشاهده نمی‌کنیم، اما اگر کمی دقیق‌تر شویم، سافت‌تر شدن بافت‌ها در عکس‌های S23 FE بیشتر از نسل قبل به چشم می‌آید؛ تا حدی که انگار کل عکس Blur شده است.

در عکس‌هایی که در حالت تاریکی با S23 FE به ثبت رساندیم، مسئله‌ی افت جزئیات و سافت‌تر شدن بافت‌ها (مثل بسیاری از گوشی‌های دیگر) بیشتر جلب توجه می‌کند. در شرایطی که نور کافی وجود نداشته باشد، دوربین‌ها برای فوکوس کردن به مشکل برمی‌خورند و باید کمی صبوری به‌خرج دهید تا سوژه به‌درستی در مرکز فوکوس قرار بگیرد.

عملکرد دوربین اولتراواید در شب بهبود قابل توجهی پیدا کرده است و علاوه‌براینکه نویز کمتری در عکس مشاهده می‌کنیم، جزئیات بافت‌ها را نیز بهتر می‌بینیم.

عکس دوربین اولتراواید S21 FE در نور کم استودیوی زومیت
عکس دوربین اولتراواید S21 FE
عکس دوربین اولترواید S23 FE در نور کم استودیوی زومیت
عکس دوربین اولتراواید S23 FE
برش عکس دوربین اولتراواید S21 FE
برش عکس اولتراواید S21 FE
برش عکس دوربین اولتراواید S23 FE
برش عکس اولتراواید S23 FE

در مقایسه با S21 FE، عکس‌های نور کم، گرما و رنگ و لعاب بیشتری دارند که آن‌ها را برای دیدگان کاربر خوشایند‌تر می‌سازد؛ اما رنگ‌ها طبیعی نیستند. ضمنا نورپردازی در عکس‌های S23 FE نیز بیشتر است و عکس‌ها پرنورتر هستند.

عکس دوربین اصلی S21 FE در نور کم استودیوی زومیت
عکس دوربین اصلی S21 FE
عکس دوربین اصلی S23 FE در نور کم استودیوی زومیت
عکس دوربین اصلی S23 FE
برش عکس دوربین اصلی S21 FE
برش عکس دوربین اصلی S21 FE
برش عکس دوربین اصلی S23 FE
برش عکس دوربین اصلی S23 FE
برش عکس دوربین اصلی S21 FE
عکس دوربین تله فوتو S21 FE
برش عکس دوربین اصلی S23 FE
عکس دوربین تله فوتو S23 FE

در عکس‌های پرتره نیز تقریبا تمام مواردی که درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم، صدق می‌کند. در حالت پرتره، می‌توانید از دوربین اصلی یا دوربین تله‌فوتو استفاده کنید. دوربین اصلی عکس‌های پرتره را به‌خوبی ثبت می‌کند و جزئیات در آن‌ها به‌خوبی حفظ می‌شود؛ البته نویز نیز در این حالت بیشتر مشاهده خواهد شد.

عکس پرتره با دوربین تله فوتوی S23 FE
عکس تله فوتوی S23 FE
عکس پرتره با دوربین تله فوتو S21 FE
عکس تله فوتوی S21 FE
مقایسه عکس پرتره دوربین تله فوتو
عکس پرتره با دوربین اصلی S23 FE
عکس دوربین اصلی S23 FE
عکس پرتره با دوربین اصلی S21 FE
عکس دوربین اصلی S21 FE
مقایسه عکس پرتره دوربین اصلی

گالری عکس‌های S23 FE

عکس سلفی پرتره S23 FE
عکس سلفی S23 FE
عکس با دوربین S23 FE در نور کم دفتر زومیت
عکس دوربین S23 FE در پارک
عکس پیکاپ قرمز با S23 FE
عکس ایکس باکس سری ایکس با دوربین تله فوتوی S23 FE
عکس چراغ با S23 FE در شب
عکس گل و گیاه S23 FE در نور کم
عکس تابلوهای دفتر زومیت با S23 FE در نور کم
عکس گلدان‌های زومیت با S23 FE
عکس HDR با S23 FE
عکس خیابانی در جردن با S23 FE

جمع‌بندی: آیا گلکسی S23 FE ارزش خرید دارد؟

گلکسی S23 FE سامسونگ با فاصله‌ی زمانی دو سال از S21 FE عرضه شد و اگرچه در برخی موارد سخت‌افزاری، بهتر از نسل قبل ظاهر شده است، پیشرفت چشم‌گیری را تجربه نکرده است. در بحث ظاهری، ابعاد بزرگ‌تر، وزن بیشتر و حاشیه‌های عریض‌تر توی ذوق می‌زنند، اما پنل پشتی شیشه‌ای و دوربین‌های جزیره‌ای به‌سبک سری S23 حس‌وحال پریمیو‌م‌تری به فن ادیشن جدید سامسونگ بخشیده‌اند.

بااین‌حال، بهبود اصلی S23 FE را باید در تراشه‌ی قدرتمندتر و بهبود پایداری عملکرد جستجو کرد. اگر تجربه‌ی کار با S21 FE را داشته‌اید، احتمالاً مهم‌ترین چالش برایتان داغی بیش‌ازحد بدنه حتی هنگام استفاده‌های روزمره بوده است. فن ادیشن جدید سامسونگ از همان تراشه‌ی به‌کاررفته در S22 Ultra استفاده می‌کند که سرعت بیشتری از نسل قبل به‌ارمغان می‌آورد. مشکل داغی بدنه هم اگرچه هنوز پابرجاست، اندکی نسب‌به‌قبل بهتر شده است.

اگر قصد ارتقا از S21 FE به S23 FE را دارید، به جز بدنه‌ی اندکی باکیفیت‌تر و تراشه‌ی اندکی سریع‌تر، از ۸ گیگابایت رم به‌جای ۶ گیگابایت در مدل پایه و تجربه‌ی بهتر عکاسی در تاریکی بهره‌مند خواهید شد؛ بهبودهایی که شاید چندان محسوس نباشند. اما اگر نمی‌خواهید خودتان را صرفاً به مدل فن ادیشن سامسونگ محدود کنید، شیائومی ۱۲ با بدنه‌ای خوش‌ساخت‌تر، قیمتی ارزان‌تر و تراشه‌ی اندکی ضعیف‌تر انتخاب جذابی است؛ هرچند دو سال از تاریخ عرضه‌ی آن می‌گذرد و رابط‌کاربری‌اش ممکن است موردپسند اکثر کاربران نباشد.

از سوی دیگر، ناتینگ فون ۲ هم که امسال پا به دنیای پرچم‌دارهای اقتصادی گذاشته است و رقیب مستقیم S23 FE به‌حساب می‌آید، طراحی جذاب‌تر و عملکرد بهتری دارد و از مشکل داغی‌ بیش‌ازحد بدنه رنج نمی‌برد، اما قیمت گوشی گران‌تر از S23 FE است و پشتیبانی نرم‌افزاری ضعیف‌تری ارائه می‌دهد.

نکات مثبت

  • ارتقای عملکرد سخت‌‌افزاری
  • افزایش رم پایه به ۸ گیگابایت
  • ۱۰۰ دلار قیمت عرضه‌ی پایین‌تر
  • روشنایی خیره‌کننده در حالت HDR
  • بدنه‌ی باکیفیت‌تر با حس‌وحال پریمیوم‌تر

نکات منفی

  • وزن سنگین‌تر از قبل
  • حاشیه‌های بسیار عریض
  • بهبود ناچیز تجربه‌ی عکاسی
  • داغی بدنه (هرچند کمتر از قبل)
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات