بررسی گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس سامسونگ [به‌همراه بررسی ویدیویی]

شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
مطالعه 30 دقیقه
گلکسی S22 طراحی آشنای نسل قبل را با تغییراتی کوچک؛ اما جذاب در کنار سخت‌افزاری قدرتمند به کاربر ارائه می‌کند. با بررسی گلکسی S22 و S22 پلاس سامسونگ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سری گلکسی S سامسونگ پرچم‌داران غیرتاشوی شرکت کره‌ای هستند که محبوبیت زیادی بین کاربران دارند. در شرایطی که مدل‌های سری S21 از جمله گلکسی S21 اولترا، در رده‌ی قدرتمندترین پرچم‌دارهای موجود در بازار جای می‌گرفتند و به‌خصوص در بخش دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند، امسال سامسونگ تصمیم گرفت استراتژی موفق نسل قبل را با تغییرات جزئی؛ اما مهم ادامه دهد و مدل‌های سال ۲۰۲۲ را با اندکی تفاوت نسبت به سال قبل راهی بازار کند.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با افزوده‌شدن بررسی گلکسی S22 به‌روز شد.

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، با بازنشستگی کامل سری نوت، سامسونگ بالأخره امسال تصمیم گرفت قابلیت‌های دوست‌داشتنی و البته کاربردی این سری همچون پشتیبانی از S Pen را در قالب S22 اولترا به کاربران ارائه کند؛ اما از سوی دیگر، مدل‌های پایه و پلاس را از تغییر و تحول اساسی دور نگاه دارد تا بتواند دل علاقه‌مندان به سری اس کلاسیک را نیز به دست بیاورد. به‌همین‌دلیل، مدل‌های گلکسی S22 و S22 پلاس در ظاهر شباهت بسیار زیادی به مدل‌های سال گذشته دارند و با وجود بهبودهای سخت‌افزاری، در طراحی ظاهری تغییرات کوچکی را به خود دیده‌اند.

با وجود شباهت‌های زیادی که بین دو نسل وجود دارد، سؤال اصلی این است که آیا مدل‌های سال ۲۰۲۲ با سخت‌افزار و دوربین قدرتمندتر، می‌توانند با بهترین‌ها رقابت کنند؟ برای یافتن پاسخ به سراغ بررسی دقیق پرچم‌داران سامسونگ رفتیم و از شما هم دعوت می‌کنیم تا با بررسی گوشی‌های گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس سامسونگ همراه زومیت باشید.

بررسی ویدئویی سری گلکسی S22 سامسونگ

تماشا در یوتیوب | تماشا در آپارات

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S22 و S22 پلاس

در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد که گلکسی S22 و S22 پلاس از نظر طراحی تفاوت چندانی با نسل قبل نداشته باشند؛ درحالی‌که پنل پشت و ماژول دوربین با همان شمایل آشنای نسل گذشته طراحی شده‌اند، با یکپارچگی فریم و تخت‌تر شدن سطح آن، نسل جدید کمی به آیفون‌های اپل شباهت پیدا کرده‌اند و نسبت به مدل‌های ۲۰۲۱، تمایز آشکاری را نشان می‌دهند. لبه‌های نمایشگر هم کاملاً تخت هستند و اگر از کنار به گوشی نگاه کنید، متوجه سطح کاملاً صاف نمایشگر خواهید شد.

گلکسی S22 پلاس روی میز

گلکسی S22 با ابعاد ۷٫۶ × ۷۰٫۶ × ۱۴۶ میلی‌متر و وزن ۱۶۸ گرم، با اینکه نسبت به S21 طول کمتری دارد، اندکی ضخیم‌تر شده و از نظر وزنی هم تفاوت خاصی نکرده است. در سوی دیگر، گلکسی S22 پلاس ابعادی برابر ۷٫۶ × ۷۵٫۸ × ۱۵۷٫۴ میلی‌متر و وزنی برابر ۱۹۶ گرم دارد تا کمی از نسل قبل کوچک‌تر و سبک‌تر شده باشد. همان‌طور که انتظار می‌رود مدل پلاس نسبت به مدل پایه، وزن بیشتر و جثه‌ی بزرگ‌تری دارد.

اگر گلکسی اس ۲۲ یا اس ۲۲ پلاس را به‌دست بگیرید، حتماً با ما هم‌عقیده خواهید بود که کره‌ای‌ها در زمینه‌ی طراحی سنگ تمام گذاشته و فارغ از ابعاد و وزن، دستگاه‌های بسیار خوش‌دستی را روانه‌ی بازار کرده‌اند؛ البته باید در مورد S22 پلاس بگوییم که خوش‌دستی بدنه، لزوما به‌معنای دسترسی آسان به تمام بخش‌های نمایشگر نیست و در صورتی که از یک دست برای کار با گوشی استفاده می‌کنید، احتمالاً باید دستگاه را به دفعات در دست جابه‌جا کنید؛ اما گلکسی S22 به‌معنای واقعی کلمه، یکی از ارگونومیک‌ترین دستگاه‌هایی است که در طول سالیان گذشته در زومیت بررسی کرده‌ایم.

دکمه‌های کنترلی گلکسی S22 پلاس

علاوه‌بر پوشش روی نمایشگر، پنل پشت نیز شیشه‌ای و از نوع +Gorilla Glass Victus است و فارغ از حس بسیار خوبی که به کاربر منتقل می‌کند، چندان لغزنده نیست و به‌ندرت از دست سُر می‌خورد. رنگ صورتی-طلایی S22 و S22 پلاس که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت، اثر انگشت و رد چربی را به شکل محسوسی نمایان نمی‌کرد؛ مسئله‌ای که احتمال می‌دهیم در مدل مشکی خود را بیشتر نشان دهد. علاوه‌بر رنگ‌های مشکی، صورتی-طلایی، سبز و سفید که دراختیار تمام خریداران قرار می‌گیرد، کره‌ای‌ها برای کاربرانی که S22 و S22 پلاس را از فروشگاه آنلاین خود شرکت خریداری کنند چهار رنگ خاکستری، کرم، آبی آسمانی و یاسی را نیز در نظر گرفته‌اند.

برآمدگی آلومینیومی گلکسی اس ۲۲ که سه دوربین را در خود جای می‌دهد، چندان ضخیم نیست و رنگ آن برای زیبایی بصری بیشتر، با فریم هم‌خوانی دارد. فریم نیز به رسم تمام گوشی‌های پرچم‌دار، از جنس آلومینیوم است و روی آن خطوط آنتن به چشم می‌خورند. در سمت راست فریم دکمه‌های کنترل صدا و پاور جای گرفته‌اند و با توجه به ابعاد دستگاه، دکمه‌ی پاور همیشه آسان‌تر از دکمه‌های کنترل صدا دردسترس قرار دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود در قسمت پایین فریم، درگاه سیم‌کارت را در کنار میکروفون مکالمه، درگاه USB 3.2 Type-C و اسپیکر اصلی می‌بینیم.

ماژول دوربین گلکسی S22 پلاس

در پنل جلو، نمایشگر Dynamic AMOLED 2X سامسونگ حفره‌ی دوربین سلفی در قسمت بالای آن به چشم می‌خورد. گلکسی S22 و S22 پلاس به‌ترتیب از نمایشگرهایی به‌ابعاد ۶٫۱ و ۶٫۶ اینچ بهره می‌برند. نسبت نمایشگر به بدنه‌ی S22 پلاس ۸۸٫۳ درصد است، اما این پارامتر برای S22 به ۸۷٫۴ درصد کاهش پیدا می‌کند. به‌لطف لبه‌های تخت، هر دو مدل تجربه‌ی کاربری کم‌خطا و استانداردی را در بخش نمایشگر ارائه می‌کنند. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نیز طبق تجربه‌ی ما، دقت و سرعت خوبی در حین وارد کردن اثر انگشت و باز کردن قفل نمایشگر دارد.

هر دو مدل خانواده‌ی S22 گواهی IP68 را دریافت کرده‌اند تا حداقل روی کاغذ، بتوانند به مدت نیم ساعت در آب با عمق ۱٫۵ متر دوام بیاورند.

نمایشگر و اسپیکر گلکسی S22 و S22 پلاس

گوشی‌های سامسونگ همیشه در بخش نمایشگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و پرچم‌دارهای نسل جدید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سامسونگ برای تمام مدل‌های سری S22 از پنل Dynamic AMOLED 2X استفاده می‌کند و می‌گوید که به لطف تکنولوژی 2X، روشنایی نمایشگر گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس در حالت خودکار به‌ترتیب تا ۱۳۰۰ و ۱۷۵۰ نیت بالا می‌رود. بااین‌حساب، انتظار داریم با وجود تغییر نکردن روشنایی S22 نسبت به نسل پیش، نمایشگر گلکسی S22 پلاس ۴۵۰ نیت بیشتر از S21 پلاس روشنایی تولید کند.

رزولوشن نمایشگر هر دو مدل، ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است؛ بنابراین پنل ۶٫۱ اینچی گلکسی S22 تراکم پیکسلی بیشتر‌ی نسبت به هم‌خانواده‌ی ۶٫۶ اینچی‌اش دارد. پرچم‌داران استاندارد سامسونگ به‌ترتیب تصویری با تراکم ۴۲۵ و ۳۹۳ پیکسل‌براینچ روی پنل‌هایی با نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ ارائه می‌کنند؛ بنابراین با چشمان غیرمسلح به‌سختی می‌توان پیکسل‌ها در تصاویر پروضوح آن‌ها از هم تفکیک کرد.

نمایشگر گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کند که با فعال کردن آن، نرخ نوسازی می‌تواند بسته به کاربری، بین ۴۸ هرتز تا مقدار بیشینه‌ی ۱۲۰ هرتز تغییر کند. با وجود اینکه سامسونگ از بستر 2.0 LTPO برای پنل گلکسی S22 اولترا استفاده کرده، نمایشگر S22 و S22 پلاس از تکنولوژی ساده‌تر LTPS استفاده می‌کند و به‌همین‌دلیل، محدوده‌ی تغییرات نرخ نوسازی آن‌ها به بازه‌ی کوچک‌تری خلاصه می‌شود؛ البته طبق مشاهدات ما و در شرایطی که گوشی روی حالت بیکار (Idle) قرار دارد، نرخ نوسازی بلافاصله به ۲۴ هرتز افت می‌کند که برای بهینه‌تر شدن مصرف باتری، شرایط مناسبی را فراهم می‌آورد.

بازدید از سایت زومیت با گلکسی S22 پلاس

برای سنجش روشنایی و دقت رنگ‌های تولیدشده توسط نمایشگر، آزمون‌های متداول زومیت را به انجام رساندیم. در حالتی که روشنایی روی حالت دستی قرار داشته باشد، در بخش تنظیمات، گزینه‌ای به نام Extra Brightness دردسترس قرار می‌گیرد که با فعال کردن آن، بیشینه‌ی شدت روشنایی نمایشگر افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند؛ ما نیز روشنایی نمایشگر در حالت دستی را یک بار با فعال بودن همین قابلیت و یک بار بدون آن اندازه‌گیری کردیم.

همان‌طور که در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، اعداد به‌دست‌آمده بر روشنایی شگفت‌انگیز نمایشگر S22 و S22 پلاس صحه می‌گذارند. با فعال بودن Extra Brightness، روشنایی نمایشگر گلکسی اس ۲۲ پلاس به حدود ۱۱۰۰ نیت و روشنایی گلکسی اس ۲۲ به ۱۰۵۸ نیت می‌رسد تا در میان سایر پرچم‌دارهای هم‌رده، تنها نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس بتواند با پرچم‌دارهای ۲۰۲۲ سامسونگ رقابت کند.

تماشای فیلم با گلکسی S22 پلاس

روشنایی نمایشگر اس ۲۲ پلاس را در حالت خودکار ۱۷۱۲٫۵ نیت به‌دست آوردیم. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم که آیفون‌‌های اپل در بهترین حالت می‌توانند به روشنایی ۱۴۴۹ نیت دست پیدا کنند؛ اما همتای اصلی گوشی سامسونگ در این بخش را باید بین محصولات رقیب چینی جست‌وجو کرد؛ جایی که می ۱۰ شیائومی با اختلاف نه‌چندان زیاد، عملکردی در حد و اندازه‌های گلکسی S22 پلاس ارائه می‌کند. کمترین مقدار روشنایی نیز ۲٫۶ نیت است که باعث می‌شود حین کار با گوشی در تاریکی، چشمان کاربر دچار خستگی و آسیب نشود.

روشنایی نمایشگر گلکسی S22 هم در حالت خودکار به عدد ذکرشده توسط سامسونگ نزدیک است و براساس اندازه‌گیری زومیت، ۱۲۱۵ نیت به دست می‌آید. کمترین مقدار روشنایی نمایشگر اس ۲۲ را نیز حدود ۲ نیت اندازه‌گیری کردیم.

عملکرد نمایشگر گلکسی S22 و S22 پلاس دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی S22

۲

۰

۱۰۵۸

۶۲۸٫۵

۰

۱۲۱۵

۴٫۵ (Vivid)

۲ (Natural)

گلکسی S22 پلاس

۲٫۶

۰

۱۰۹۸٫۵

۶۵۴٫۵

۰

۱۷۱۲٫۵

۴٫۹ (Vivid)

۳٫۶ (Natural)

گلکسی S21

۲٫۲

۰

۶۷۵

۰

۱۱۱۵

۵ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S21 اولترا

۱٫۹

۰

۶۲۶

۰

۱۳۹۱

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۹ (Natural)

پیکسل ۶ پرو

۲/۱

۰

۶۰۲

۰

۱۱۳۷

۲٫۴ (Adaptive)

۱٫۳ (Natural)

آیفون ۱۳

۲/۰۵

۰

۹۹۹

۰

۱۳۷۹ (HDR)

۱٫۵ (فضای sRGB)

۱٫۵ (فضای sRGB)

آیفون ۱۳ پرو مکس

۲/۰۷

۰

۱۰۶۵

۰

۱۴۴۹ (HDR)

۱٫۱ (فضای sRGB)

۱٫۱ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو مکس

۲

۰

۹۷۵

۰

۱۳۷۰ (HDR)

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو

۲

۰

۹۷۷

۰

۹۷۵

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

گلکسی زد فولد ۳

(اصلی)

۲٫۱

۰

۶۵۳

۰

۱۲۴۲

۵٫۶ (Vivid)

۳٫۱ (Natural)

گلکسی زد فولد ۳ (کاور)

۲٫۰۵

۰

۶۵۶

۰

۱۲۹۸

۴٫۹ (Vivid)

۳٫۹ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲

(اصلی)

۲

۰

۵۹۵

۰

۹۳۰

۵٫۳ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲ (کاور)

۲٫۱

۰

۶۱۴

۰

۹۶۰

۴٫۹ (Vivid)

۲٫۴ (Natural)

گلکسی زد فلیپ ۳

۲٫۰۹

۰

۶۵۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۰ (Vivid)

۲٫۵ (Natural)

شیائومی Mi 11i

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶ (Auto)

۱ (Original Color)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

شیائومی می ۱۰

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

گلکسی S22 و S22 پلاس مثل سایر گوشی‌های سامسونگ، دو پروفایل رنگی Vivid در فضای رنگی DCI P3 و پروفایل Natural در فضای رنگی sRGB را دراختیار قرار می‌دهند. تست‌های دقت رنگ زومیت، از پوشش‌دهی حدوداً صددرصدی در هر دو فضای رنگی خبر می‌دهند. در شرایطی که رنگ‌ها در پروفایل پیش‌فرض دستگاه یعنی حالت Vivid، با خطای نسبتاً بیشتری تولید می‌شوند، از نظر دمایی چندان سرد نیستند. از سوی دیگر، پروفایل Natural دقت رنگی بهتری دارد و رنگ‌ها را اندکی گرم‌تر نمایش می‌دهد.

برای پخش صدا، گلکسی S22 و S22 پلاس به اسپیکرهای استریو مجهز شده‌اند. اسپیکر اصلی در بخش پایین فریم و اسپیکر دوم نیز درون اسپیکر مکالمه قرار دارند. مجموعه‌ی اسپیکر از نظر قدرت و بلندی صدا عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند و برای مثال در صورتی که در فضاهای شلوغ صدا را تا آخرین حد زیاد کنید، مشکلی برای شنیدن محتوا نخواهید داشت. پوشش‌دهی فرکانسی اسپیکرها تا حد معقولی قابل قبول است و اگر انتظار عجیب و غریبی از اسپیکرها نداشته باشید، کارتان را راه می‌اندازند.

رابط کاربری و نرم‌افزار گلکسی S22 و S22 پلاس

گلکسی S22 با رابط کاربری One UI 4.1 بر پایه‌ی اندروید ۱۲ به دست کاربران می‌رسد و ویژگی‌های کوچک اما جذابی را علاوه‌بر قابلیت‌های نسخه‌ی چهارم ارائه می‌کند. اگر بررسی دقیق One UI 4.0 را که پیش‌تر در زومیت معرفی شده بود خوانده باشید، حتماً در جریان هستید که نسخه‌ی جدید پوسته‌ی کاربری محبوب سامسونگ، روی بخش‌های شخصی‌سازی و امنیت تمرکز زیادی دارد.

رابط کاربری گلکسی S22 پلاس

به‌روزرسانی 4.1 با حفظ تمام قابلیت‌های نسخه‌ی اصلی، امکانات کوچک اما کاربردی را به گوشی‌های سامسونگ می‌آورد. مثلاً در نسخه‌ی 4.1 می‌توان از تمام دوربین‌ها در حالت Pro Mode استفاده کرد درحالی‌که پیش‌تر چنین قابلیتی فقط برای دوربین اصلی دراختیار قرار می‌گرفت. قابلیت مورد انتظار دیگری که مهندسان شرکت کُره‌ای به آپدیت جدید رابط کاربری اضافه کرده‌اند، امکان انتخاب مقدار Virtual RAM است تا کاربر بنابر نیاز خود بتواند بین چند مقدار از پیش تعیین‌شده، بهترین گزینه را انتخاب کند. به جز مواردی که اشاره کردیم، تغییر محسوسی در بخش کاربری نسخه‌ی 4.1 اتفاق نیفتاده و سایر تفاوت‌ها در عناصر ظاهری دیده می‌شوند.

همان‌طور که انتظار داشتیم، ترکیب پوسته‌ی بلوغ یافته‌ی One UI در کنار نمایشگر ۱۲۰ هرتزی سامسونگ و سخت‌افزار قدرتمندی که برای گلکسی S22 و S22 پلاس در نظر گرفته شده است، تجربه‌ی لذت‌بخش و بدون وقفه‌ای را در تمام بخش‌ها فراهم می‌کند.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری گلکسی S22 و S22 پلاس

سامسونگ تمام مدل‌های سری اس ۲۲ را در دو نسخه‌ی سخت‌افزاری و با تراشه‌های Exynos 2200 یا Snapdragon 8 Gen 1 راهی بازار می‌کند. هر دو تراشه با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ تولید می‌شوند. ما برای بررسی نسخه‌ی Exynos 2200 گلکسی اس ۲۲ و نسخه‌ی اسنپدراگون اس ۲۲ پلاس را دراختیار داشتیم.

Snapdragon 8 Gen 1 تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام است که اواخر سال ۲۰۲۱ معرفی شد؛ کوالکام می‌گوید تراشه‌ی جدید در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸، بیست درصد عملکرد بهتر در بخش CPU یا ۳۰ درصد مصرف توان کمتر ارائه می‌کند. برای CPU هشت هسته‌ی پردازشی در نظر گرفته شده است که در سه کلاستر وظایف پردازشی خود را انجام می‌دهند. یک هسته‌ی پرقدرت ۳ گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته‌ی میانی ۲٫۴۰ گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۷۰ گیگاهرتزی Cortex-A510 مجموعه‌ی CPU را تشکیل می‌دهند.

گلکسی S22 پلاس در دست مریم

تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 برای پردازش‌های گرافیکی از ماژول Adreno 730 استفاده می‌کند که روی کاغذ در مقایسه‌با Adreno 660، بالغ‌بر ۳۰ درصد بهبود عملکرد را به همراه خواهد داشت. به لطف مودم اسنپدراگون X65 5G، امکان اتصال به شبکه‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتزی و mmWave با سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود ۳ گیگابیت‌برثانیه وجود دارد. مجموعه‌ی امکانات ارتباطی را وای‌فای 6E و بلوتوث 5.1 تکمیل می‌کنند.

Exynos 2200 تراشه‌ی پرچم‌دار سامسونگ به حساب می‌آید و با لیتوگرافی ۴ نانومتری همین شرکت تولید می‌شود. کره‌ای‌ها در تراشه‌ی Exynos 2200 از مجموعه‌ی دستورالعمل‌های جدید Armv9 استفاده کرده‌اند. هشت هسته‌ی بخش CPU در سه خوشه دسته‌بندی شده‌اند؛ یک هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته‌ی ۲٫۵۰ گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A510.

ماژول Xclipse 920 که به‌عنوان واحد پردازش گرافیکی در تراشه‌ی Exynos 2200 انجام وظیفه می‌کند، اولین GPU موبایل است که با معماری RDNA 2 شرکت AMD تولید می‌شود و قابلیت‌هایی همچون رهگیری پرتوی شتاب‌یافته‌ی سخت‌افزاری (Hardware-accelerated ray tracing) را که پیش‌تر فقط در سیستم‌های دسکتاپ و کنسول‌ها دردسترس بوده‌اند، به گوشی‌های موبایل می‌آورد. Exynos 2200 از شبکه‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave با سرعت دانلود و آپلود بیشینه‌ی ۷٫۳۵ و ۳٫۶۷ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

کره‌ای‌ها گلکسی S22 و S22 پلاس را در دو پیکره‌بندی ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت و با رم LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 راهی بازار کرده‌اند. سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی در همان محدوده‌ی مورد انتظار است و با سایر پرچم‌دارهای هم‌رده برابری می‌کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی اس ۲۲ به‌طرز فاحشی نرخ خواندن و نوشتن ترتیبی پایین‌تری در مقایسه‌با برادرش دارد.

عملکرد

حافظه‌

گلکسی S22 و S22 پلاس دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی S22

۱۵۹۶٫۸۳

۹۹۳٫۵۷

۳۲۹٫۱۶

۲۲۴٫۳۹

گلکسی S22 پلاس

۱۸۹۰٫۱

۱۳۴۱٫۲۲

۳۱۶٫۹

۲۷۷٫۱۱

گلکسی S21 اولترا

۱۸۹۲٫۶۸

۱۳۰۵٫۴۷

۳۱۳٫۰۶

۲۸۶٫۴۶

گلکسی S21

۱۹۰۶٫۶۸

۱۳۳۱٫۰۲

۳۰۹٫۳۳

۲۹۰٫۲۹

پیکسل ۶ پرو

۱۵۴۴٫۱۱

۲۴۳٫۳

۱۳۳٫۸۸

۱۹۰٫۶۱

پیکسل ۵

۹۴۲٫۳

۴۰۸٫۵۲

۱۹۴٫۸

۲۱۳٫۳۳

گلکسی زد فولد ۳

۱۶۶۳٫۹۲

۷۳۶٫۰۱

۲۴۴٫۱۹

۲۲۷٫۰۷

گلکسی زد فولد ۲

۱۶۳۶٫۲۴

۷۴۳٫۴۴

۲۴۲٫۹۸

۲۳۰٫۴۸

گلکسی زد فلیپ ۳

۱۶۴۷٫۴۵

۷۵۸٫۰۳

۲۸۴٫۷

۲۵۴٫۰۹

شیائومی Mi 11i

۱۵۱۴٫۶۱

۵۸۹٫۸۱

۱۸۳٫۳۱

۲۰۱٫۱۳

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

شیائومی می ۱۰

۱۳۷۴٫۳۶

۶۴۹٫۴۵

۲۱۳٫۸۲

۲۱۷٫۴۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تقریباً در تمام تست‌هایی که برای سنجش عملکرد تراشه‌ی Exynos 2200 انجام دادیم، شاهد عملکرد ناپایدار تراشه‌ی سامسونگ بودیم. برای اطمینان بیشتر از نتایج، تست‌ها را چند مرتبه تکرار و بهترین نتایج را در جدول گزارش کردیم. در عملکرد کلی، S22 علاوه‌براینکه ۲۲ درصد از S22 پلاس ضعیف‌تر است نمی‌تواند بهتر از نسل قبل نیز ظاهر شود. خوشبختانه عملکرد CPU در پردازش چندهسته‌ای به حد انتظار نزدیک است، اما سرعت گرافیک در تست شبیه‌ساز بازی (Car Chase Offscreen) حدوداً ۷۴ درصد کمتر از اس ۲۲ پلاس با تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 و ۱۴ درصد کمتر از اس ۲۱ با Exynos 2100 به‌دست می‌آید.

گلکسی S22 پلاس در بخش عملکرد، نسبت به نسل گذشته برتری محسوسی را تقریباً در تمام زمینه‌ها، به جز در عملکرد پردازنده نشان می‌دهد. به لطف تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1، پرچم‌دار جدید سامسونگ می‌تواند در عملکرد کلی با ۱۵ درصد و در آزمون مرورگر با حدود ۴۵ درصد اختلاف از گلکسی S21 و S21‌ اولترا پیشی بگیرد؛ البته آیفون‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اپل را باید در وبگردی برنده‌ی بلامنازع رقابت به حساب بیاوریم؛ جایی که آیفون ۱۳ حداقل از نظر امتیاز بنچمارک Speedometer 2.0 نسبت به گلکسی S22 پلاس برتری ۹۷ درصدی را ارائه می‌کند.

عملکرد گلکسی S22 و S22 پلاس دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

گلکسی S22

(Adaptive)

۱۱۸۴۹

۶۰٫۸۱

۷۶۶۶

۱۱۵۵

۳۵۲۱

۳۹

۲۴

۳۹

۲۵

--

۵۲

۵۴

--

گلکسی S22 پلاس

(Adaptive)

۱۵۰۲۲

۱۲۲٫۸

۶۲۹۶

۱۲۲۲

۳۴۴۷

۵۹

۳۹

۶۲

۴۳

--

۸۱

۹۴

--

گلکسی S21

(Adaptive)

۱۲۹۸۷

۸۹٫۸

۵۵۹۶

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۱

۲۷

۳۷

۲۹

--

۵۱

۶۲

--

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۱۳۰۴۴

۸۳٫۶

--

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

پیکسل ۶ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۳۹۶

۱۰۶

۷۲۲۳

۹۶۹

۲۶۱۴

۲۴

۲۵

۲۳

۲۳

--

۳۴

۵۶

--

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز)

۸۸۹۲

۵۱٫۰

۱۰۸۵

۵۸۶

۱۶۰۲

۸٫۸

۵٫۷

۸٫۱

۵٫۸

--

۱۲

۱۳

--

آیفون ۱۳

--

۲۴۳

۱۰۷۸۵

۱۷۳۹

۴۶۰۶

--

--

۵۱٫۸

۴۱٫۲

--

۵۹٫۹

۱۰۲٫۳

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

--

۲۴۷

۱۴۳۲۶

۱۷۴۵

۴۸۱۳

--

--

۴۸٫۹

۵۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

آیفون ۱۲ پرو مکس

--

۲۰۳٫۵

--

۱۵۹۲

۴۱۶۷

--

--

۴۱٫۰

۳۲٫۵

--

۴۳٫۲

۶۶٫۴

آیفون ۱۲ پرو

--

۱۹۸٫۷

--

۱۵۹۰

۳۹۸۵

--

--

۴۷٫۱

۳۳٫۴

--

۴۹٫۲

۷۰٫۱

آیفون ۱۲

--

۱۹۳٫۳

۹۲۳۳

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

گلکسی زد فولد ۳

(Adaptive)

۱۲۹۷۸

۱۰۷

۴۱۵۸

۱۱۳۷

۳۴۵۹

۲۶

۲۶

۲۸

۲۹

--

۳۹

۶۶

--

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۱۲۳۸۷

--

--

۹۷۷

۳۱۶۵

--

۲۱

۲۲

--

۲۷

۴۷

--

گلکسی زد فلیپ ۳

(Adaptive)

۱۲۶۳

۱۰۳

۴۳۹۰

۱۱۱۵

۳۵۳۷

۳۳

۱۹

۳۹

۲۴

--

۵۳

۵۰

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۳۲۲

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۵۷

۶۷

--

شیائومی Mi 10

۸۶۸۶

۴۵٫۲

--

۶۵۷

۱۹۸۲

۲۱

۷٫۴

۲۳

۷٫۶

--

۳۳

۱۹

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به نتایج به‌دست‌آمده در بنچمارک پردازنده‌ی گرافیکی، مشاهده می‌کنید که با وجود عملکرد بهتر نسبت به نسل قبل، تراشه‌ی کوالکام همچنان از رقابت با همتاهای ساخت رقبای آمریکایی یعنی گوگل و اپل باز می‌ماند. اعدادی که زومیت به دست آورده، نشان می‌دهند که تنسور گوگل ۱۴ درصد و A15 اپل حدود ۷۱ درصد در پردازش‌های گرافیکی سریع‌تر هستند. از سوی دیگر و برای پردازش‌های متکی بر CPU، تراشه‌ی A15 در پردازش‌های تک‌هسته‌ای ۴۲ و در پردازش‌های چندهسته‌ای ۳۳ درصد بهتر از Snapdragon 8 Gen 1 عمل می‌کند.

بازی کردن روی گلکسی S22 پلاس

برای بررسی قدرت تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200، بازی‌ پرطرفدار Call of Duty Mobile و بازی بسیار سنگین Genshin Impact را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی گلکسی S22 و S22 پلاس اجرا و عملکرد را با استفاده از نرم‌افزار GameBench مورد پایش قرار دادیم؛ بازی CoD با نرخ فریم میانگین حوالی ۶۰ فریم‌برثانیه و با روند نسبتاً پایدار و بدون نوسان اجرا شد.

عملکرد گلکسی S22 در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

وضعیت اجرا

Call of Duty Mobile

Very High

۵۷ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با اندکی نوسان

Genshin Impact (GOS Off)

Medium

۵۰ فریم‌برثانیه

نوسان مداوم با پایداری ۹۵ درصد

Genshin Impact (GOS On)

Medium

۳۴ فریم‌برثانیه

نوسان مداوم با پایداری ۹۲ درصد

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در ادامه با اجرای بازی سنگین Genshin Impact که عملکرد گوشی‌های قدرتمند را نیز با چالش روبه‌رو می‌کند، عیار تراشه‌ی سامسونگ و کوالکام را سنجیدیم. برای S22 به دلیل مشکلات پایداری، تنظیمات گرافیکی Medium و برای S22 پلاس، بالاترین تنظیمات گرافیکی را برگزیدیم. با توجه به اینکه (Game Optimizing Service) GOS به‌صورت پیش‌فرض در هنگام اجرای بازی‌ها فعال است، برای تست S22 یک‌بار Genshin Impact را با فعال بودن GOS و یک‌بار بدون آن روی گوشی اجرا کردیم.

نمودار عملکرد گلکسی S22 در اجرای بازی Genshin Impact

همان‌طور که در جدول نتایج و نمودارها مشاهده می‌کنید، روشن بودن GOS تأثیر به‌سزایی در افت عملکرد پرچم‌دار سامسونگ دارد و علاوه‌بر پایداری، باعث افت ۳۲ درصدی نرخ فریم میانگین نیز می‌شود. برای مقایسه، Galaxy S21 FE در حالتی که GOS خاموش باشد، بازی Genshin Impact را ۱۰ درصد سریع‌تر (۵۵ فریم‌برثانیه) و با پایداری بهتر (۹۶ درصد) اجرا می‌کند.

عملکرد گلکسی S22 پلاس در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

وضعیت اجرا

Call of Duty Mobile

Very High

۶۱ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با نوسان اندک

Genshin Impact

Highest

۳۶ فریم‌برثانیه

نوسان مداوم با پایداری ۸۳ درصد

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

براساس نتایج به‌دست‌آمده از اجرای بازی روی S22 پلاس، با وجود اینکه در صحنه‌های کم‌برخورد و بدون درگیری، نرخ فریم تا حدود ۵۰ فریم‌برثانیه نیز می‌رسد، اما به محض رسیدن به محیط‌هایی با جزئیات و درگیری بیشتر، نرخ فریم افت محسوسی پیدا کرده و به حوالی ۳۶ فریم‌برثانیه تنزل می‌کند.

بالا رفتن دمای بدنه در حین اجرای بازی‌ها و سایر پردازش‌های سنگین، در تمام تراشه‌های تولیدشده با لیتوگرافی سامسونگ یک مسئله‌ی رایج است که متأسفانه در Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200 نیز خود را نشان می‌دهد.

عملکرد گلکسی S22 پلاس در مقایسه با آیفون ۱۳ پرو مکس حین اجرای بازی Genshin Impact

مقایسه‌ی عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی S22 و S22 پلاس خالی از لطف نیست و می‌تواند قدرت تراشه‌های رقیب را در اجرای یک بازی سنگین به‌خوبی به تصویر بکشد. همان‌طور که در نمودار بالا مشهود است، A15 اپل نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 در بیشتر لحظات آزمون به نرخ فریم بالاتری در اجرای بازی Genshin Impact دست پیدا می‌کند؛ باوجوداین، تراشه‌ی کوالکام با پایداری عملکرد ۸۳ درصد در مقایسه با پایداری ۶۵ درصدی رقیب، برتری محسوسی را به ثبت می‌رساند.

آزمون پایداری عملکرد بیست دقیقه‌ای Wild Life در نرم‌افزار بنچمارک 3D Mark دید خوبی از رفتار Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200 در شرایط پرفشار به دست می‌دهد. گلکسی S22 پلاس آزمون را با نمره‌ی بالایی آغاز می‌کند، اما در ادامه‌ی آزمون و با بالاتر رفتن دمای بدنه، روند نزولی را در پیش می‌گیرد. دور هشتم آزمون جایی است که عملکرد به حدود ۵۰ درصد امتیاز اولیه افت کرده و تا انتها نیز تقریباً بدون نوسان چشمگیر و با روند تقریباً مستقیمی ادامه پیدا می‌کند.

در سوی دیگر، اوضاع برای گلکسی S22 متفاوت پیش می‌رود. پرچم‌دار سامسونگ آزمون را با امتیاز بسیار پایین‌تری از S22 پلاس و آیفون ۱۳ پرو مکس آغاز می‌کند و تا انتهای آزمون، افت عملکرد ۴۰ درصدی را تجربه می‌کند. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که به علت عملکرد نه‌چندان پایدار Exynos 2200، آزمون پایداری عملکرد را هم سه بار روی S22 اجرا و بهترین نتایج را برای تهیه‌ی گزارش عملکرد مورد استفاده قرار دادیم.

نمودار تست پایداری گلکسی S22 و رقبا

سامسونگ در یک تصمیم جالب، برای S22 و S22 پلاس به‌ترتیب باتری‌های ۳۷۰۰ و ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در نظر گرفته که هردو نسبت به نسل قبلشان، ۳۰۰ میلی‌آمپرساعت کمتر هستند. به‌نظر می‌رسد کُره‌ای‌ها روی بهینه‌تر بودن تراشه‌های جدید و همچنین نرخ نوسازی متغیر نمایشگر حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ درحالی‌که از شارژر درون جعبه‌ی گلکسی S22 و S22 پلاس خبری نیست، S22 از شارژر سریع ۲۵ وات و S22 پلاس از شارژر ۲۵ وات و شارژ سریع ۴۵ وات نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد باتری گلکسی S22 پلاس دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S22

(Adaptive)

۶٫۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱:۰۳

۲۰

۸:۳۱

گلکسی S22 پلاس

(Adaptive)

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۰۱

با شارژر ۲۵ یا ۴۵ واتی

۲۰:۱۶

۱۱:۱۳

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۰۷

۷:۲۱

گلکسی S21

(Adaptive)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۱۸:۱۱

۸:۰۵

آیفون ۱۳

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۳۲۴۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۱۹:۳۶

--

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۴۳۷۳

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۳۵:۱۷

--

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۳۶۸۷

--

۲۰:۴۷

--

آیفون ۱۲ پرو

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۱۴

--

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۵۰

--

گلکسی زد فولد ۳

(Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۴۰۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۵ واتی

۱۵:۵۰

۷:۱۵

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۵۷

۱۲:۴۴

۷:۰۰

گلکسی زد فلیپ ۳

(Adaptive)

۶٫۷ اینچ

۲۶۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱:۳۰

۱۷:۰۵

۷:۱۴

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۱:۲۰

۲۱:۳۱

۹:۵۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی‌های زومیت در شرایط آزمایشگاهی؛ یعنی روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر و قطع بودن تمام امکانات ارتباطی، نشان می‌دهند که S22 با یک‌بار شارژ کامل باتری می‌تواند حدوداً ۲۰ ساعت ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD و کدک x264 را پخش کند. از نظر کاربری روزمره نیز گلکسی اس ۲۲ هشت ساعت و ۳۱ دقیقه دوام می‌آورد که برای تقریباً یک روز و نیم استفاده‌ی روزمره کفایت می‌کند. به‌نظر می‌رسد ترفندهای سامسونگ در زمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف توان تا حدی جواب داده‌اند و با وجود کاهش ظرفیت باتری، گلکسی S22 نه‌تنها در شارژدهی دچار افت عملکرد نشده است، بلکه در استفاده‌های روزمره، نسبت به نسل پیش، دو ساعت بیشتر شارژدهی دارد.

در همین شرایط، S22 پلاس در آزمون PCMark یازده ساعت و ۱۳ دقیقه شارژدهی ارائه می‌کند. از سوی دیگر، نتیجه‌ی تست پخش ویدئوی معیار زومیت، نتیجه‌ی چندان متفاوتی را نسبت به نسل قبل رقم نزد و گلکسی S22 پلاس، با بیست ساعت پخش ویدئو، اندکی بهتر از S21 و S21 اولترا عمل کرد تا آیفون ۱۳ پرو مکس با ۳۵ ساعت پخش ویدئو، همچنان بین پرچم‌داران هم‌رده یکه‌تاز میدان باشد.

دوربین گلکسی S22 و S22 پلاس

گلکسی S22 و S22 پلاس، مشابه نسل قبل از ترکیب سه دوربین واید‌ (اصلی) + اولتراواید + تله‌فوتو برای عکاسی استفاده می‌کنند که البته از نظر سخت‌افزاری اندکی دچار تغییرات شده‌اند. دوربین اصلی حداقل در بازی مگاپیکسل‌ها پیشرفت چشمگیری را نسبت به گوشی‌های سال گذشته به خود می‌بیند و از حسگر ۵۰ مگاپیگسلی با لنز f/1.8 برای به ثبت رساندن عکس‌ها بهره می‌برد.

فاصله‌ی کانونی لنز دوربین اصلی ۲۳ میلی‌متر است و پیکسل‌های حسگر ابعادی برابر یک میکرومتر دارند. در حالت پیش‌فرض عکس‌های دوربین اصلی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می‌رسند. لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) از نوع دوال پیکسل نیز برای دقت بیشتر در عکاسی به کمک می‌شتابند.

عکاسی با دوربین گلکسی S22 پلاس

دوربین اولتراواید تغییری نسبت به نسل قبل نکرده است و به همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۷۰ میلی‌متری f/2.2 تکیه دارد تا بتواند میدان دید ۱۲۰ درجه را در هنگام عکاسی پوشش دهد. تکنولوژی Super Steady Video هم برای کسانی که به فیلم‌برداری علاقه‌مند هستند، امکان ضبط ویدئوهایی بدون لرزش را فراهم می‌کند.

در نهایت، دوربین تله‌فوتو برای عکاسی با زوم سه برابری اپتیکال، مجموعه‌ی ماژول دوربین را تکمیل می‌کنند. برای دوربین تله‌فوتو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۷۰ میلی‌متری f/2.4 در نظر گرفته شده است که همچون دوربین اصلی، از PDAF و OIS برای بهبود دقت و کیفیت عکس‌ها بهره می‌برد.

آز آنجاکه هر دو گوشی سامسونگ از نظر مشخصات فنی دوربین‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند، بنابراین در این بخش به بررسی دوربین S22 پلاس بسنده می‌کنیم.

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های گلکسی S22 پلاس

با فعال بودن قابلیت Auto HDR، دوربین‌های گلکسی S22 پلاس با تشخیص شرایط نوری شدید، HDR را به صورت خودکار اعمال می‌کنند. همان‌طور که در عکس‌های این بخش مشاهده می‌کنید، با وجود اینکه گستره‌ی دینامیکی در عکس‌های هر دو دوربین اصلی و اولتراواید بسیار خوب است، اما با نگاه دقیق‌تر به پنجره‌ی ون و اجزای داخلی آن و همچنین جزئیات سنگ‌های کف زمین که در سایه‌ی ون قرار گرفته‌اند، می‌توان دید که بخش‌های تاریک در عکس دوربین اصلی بهتر به تصویر در آمده‌اند. به عبارتی با دید جزئی‌تر، می‌توان گفت که گستره‌ی دینامیکی عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S22 پلاس اندکی بهتر از دوربین اولتراواید است.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
گستره‌ی دینامیکی در برش عکس دوربین اولتراواید گلکسی S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
گستره‌ی دینامیکی در برش واقعی عکس دوربین اصلی گلکسی S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین اصلی

رنگ‌ها و جزئیات عکس‌های گلکسی S22 پلاس

رنگ‌ها در عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S22 پلاس زنده‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر هستند، درحالی‌که دوربین اولتراواید رنگ‌ها را نسبتاً تیره‌تر به تصویر می‌کشد. وضعیت رنگ‌ها در عکس تله‌فوتو هم تا حدی بهتر از دوربین اولتراوید است. برای مقایسه‌ی جزئیات، توجه شما را به پله‌های سرسره و پوشش کف زمین بازی در برش واقعی عکس‌ها جلب می‌کنیم. با توجه به بخش‌های مذکور، به وضوح می‌توان دید که جزئیات عکس‌های دوربین اصلی با اختلاف زیادی بهتر از دو دوربین دیگر است. دوربین تله‌فوتو هم در ثبت جزئیات، اندکی بهتر از دوربین اولتراواید عمل می‌کند.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
عکس دوربین تله‌فوتو
رنگ‌ها و جزئیات در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
رنگ‌ها و جزئیات در برش واقعی عکس دوربین اصلی
برش واقعی عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها و جزئیات در برش واقعی عکس دوربین تله‌فوتو
برش واقعی عکس دوربین تله‌فوتو

با توجه به اینکه S22 پلاس و S22 اولترا از یک تراشه قدرت می‌گیرند، مقایسه عکس‌های دوربین اصلی و دوربین تله‌فوتو 3X آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. توجه داشته باشید که یکسان بودن مشخصات سخت‌افزاری دوربین اولتراواید در هر دو مدل باعث شد از مقایسه‌ی آن‌ها چشم‌پوشی کنیم. با اینکه شاید در نگاه اول جزئیات عکس دوربین اصلی دو گوشی پرچم‌دار سامسونگ تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند، اما کیفیت بهتر بافت‌ها و جزئیات در عکس دوربین S22 اولترا را می‌توان در برش واقعی عکس‌ها مشاهده کرد.

مقایسه‌ی دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال سه برابری نشان می‌دهد که رنگ‌ها در عکس مدل اولترا علاوه‌بر اشباع‌تر بودن، شارپ‌تر هم هستند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد از نظر جزئیات، تفاوت چندانی بین عکس‌های تله‌فوتوی دو گوشی وجود ندارد.

عکس دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا
عکس دوربین اصلی S22 اولترا
عکس دوربین اصلی گلکسی S22 پلاس
عکس دوربین اصلی S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین اصلی S22 اولترا
برش واقعی عکس دوربین اصلی S22 اولترا
برش واقعی عکس دوربین اصلی S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین اصلی S22 پلاس
عکس تله‌فوتو با زوم سه برابری گلکسی S22 اولترا
عکس دوربین تله‌فوتو S22 اولترا
عکس تله‌فوتو دوربین گلسی S22 پلاس
عکس دوربین تله‌فوتو S22 پلاس

عکس دوربین گلکسی S22 پلاس در تاریکی

هرسه دوربین گلکسی S22 پلاس برای عکاسی در شب یا نور کم، به Night Mode مجهز شده‌اند. عکس‌هایی که با Photo Mode و در شرایط نوری کم به ثبت می‌رسند، به‌خاطر بالا بودن پارامتر ISO، نویز بیشتری دارند. اما در صورتی که Night Mode فعال شود، سرعت شاتر دوربین کمتر می‌شود تا با بیشتر شدن نوردهی نیاز به ISO بالا نباشد و عکس‌ها نویز کمتری داشته باشند. نتیجه را می‌توان از مقایسه‌ی عکس‌های به‌ثبت‌رسیده در هر دو حالت Photo و Night مشاهده کرد. در حالت Photo عکس‌ها نویز بیشتری دارند، درنتیجه با بافت‌های سافت‌تر طرف هستیم؛ اما این مشکلات در مورد عکس‌های حالت Night تا حد محسوسی بهبود می‌یابد.

در مورد عکس‌های شب با زوم سه برابری بد نیست اشاره کنیم که بسته به شرایط نوری محیط، با فعال کردن Night Mode ممکن است به جای استفاده از دوربین تله‌فوتو، عکس‌ها با زوم سه برابری دیجیتال حاصل از بریده‌ شدن عکس دوربین اصلی به ثبت برسند تا نور بیشتری از محیط جذب شود. همین سناریو در عکسی که ما با حالت Night و در حالت زوم سه برابری گرفتیم نیز صدق می‌کند و عکسی که در ادامه تحت عنوان «عکس دوربین تله‌فوتو - حالت Night» مشاهده می‌کنید، در واقع به صورت زوم دیجیتال از روی عکس دوربین اصلی به ثبت رسیده است.

عکس فوتو مد دوربین اولتراواید S22 پلاس
عکس دوربین اولتراواید - حالت Photo
عکس فوتو مد دوربین اصلی S22 پلاس
عکس دوربین اصلی - حالت Photo
عکس فوتو مد دوربین تله‌فوتو S22 پلاس
عکس دوربین تله‌فوتو - حالت Photo
عکس نایت مد دوربین اولتراواید S22 پلاس
عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
عکس نایت مد دوربین اصلی S22 پلاس
عکس دوربین اصلی - حالت Night
عکس نایت مد دوربین تله‌فوتو S22 پلاس
عکس دوربین تله‌فوتو - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اولتراواید S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اصلی S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین اصلی - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مد دوربین تله‌فوتو S22 پلاس
برش واقعی عکس دوربین تله‌فوتو - حالت Night

عکس‌های پرتره و سلفی گلکسی S22 پلاس

گلکسی S22 پلاس برای ثبت عکس‌های سلفی به دوربینی با حسگر ۱۰ مگاپیکسلی و لنز f/2.2 تکیه دارد. ابعاد پیکسل‌های حسگر نیز ۱٫۲۲ میکرومتر است. به لطف قابلیت Auto HDR، عکس‌هایی که در شرایط نوری شدید با دوربین سلفی به ثبت می‌رسند گستره‌ی دینامیکی بالایی دارند.

عکاسی سلفی با دوربین گلکسی S22 پلاس

عکسی که محمد مردانه در شرایط کم‌نور استودیو به ثبت رسانده است، از عملکرد قابل‌قبول دوربین سلفی در شرایط نوری کم حکایت می‌کند. دو عکسی که از کاوه رخشنده در فضای پرنور دفتر زومیت و در دو حالت پرتره و عادی گرفته‌ایم، نشان می‌دهند که جداسازی سوژه از محیط اطراف با فعال بودن حالت پرتره به خوبی انجام شده و جزئیات خود سوژه محو نمی‌شوند. عکس مهرداد عیسی‌لو نیز در استودیوی زومیت و در شرایط نوری کم، با فعال بودن حالت پرتره روی زوم سه‌برابری به ثبت رسیده است. در این حالت هم به‌جای دوربین تله‌فوتو، زوم دیجیتال دوربین اصلی برای بهتر شدن نوردهی فعال شده است.

عکس پرتره‌ی کاوه با S22 پلاس
عکس کاوه با دوربین S22 پلاس
عکس مهرداد در استودیو با دوربین تله‌فوتو S22 پلاس
عکس سلفی محمد با دوربین S22 پلاس

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

شاید در نگاه نخست، گلکسی S22 و S22 پلاس نسبت به نسل قبلشان حس تغییر خاصی را ارائه نکنند؛ اما همان اندک تغییرات ظاهری جزئی نشان می‌دهد که طراحان سامسونگ از بلوغ ظاهری مدل‌های سال گذشته رضایت نسبی داشته‌اند؛ در هر صورت استفاده‌ی کره‌ای‌ها از ترکیب شیشه و فلز در هر دو مدل گوشی و تخت‌کردن فریم آن‌ها باعث شد تا گلکسی S22 و S22 پلاس جزو زیباترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌های ۲۰۲۲ باشند.

از نظر سخت‌افزار و دوربین، اوضاع کاملاً متفاوت است و سامسونگ با Snapdragon 8 Gen 1 یا Exynos 2200 به جنگ پرچم‌دارهای قدرتمندی همچون آیفون‌های اپل با تراشه‌ی A15 آمده است؛ اما در مقام مقایسه، کفه‌ی ترازو چندان به سمت گوشی‌های سامسونگ سنگینی نمی‌کند.

تراشه‌ی Exynos 2200، چندان پایدار نیست و داغ‌شدن دستگاه در پردازش‌های سنگین یا طولانی مدت، عملکرد آن را دستخوش تغییرات می‌کند. در شرایطی که دمای دستگاه در شرایط متعادل قرار داشته باشد، عملکرد CPU به حد انتظار نزدیک است؛ اما در پردازش‌های گرافیکی، امید چندانی به Exynos 2200 نیست و اس ۲۲ حتی میدان را به نسل قبل واگذار می‌کند.

مقایسه 4 محصول
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13آیفون 13 اپلگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیآیفون 13 پرو اپلSamsung Galaxy S22 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 22 سامسونگ 5G سفیدگلکسی اس 22 سامسونگ 5GSamsung Galaxy S22 Plus 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 22 پلاس سامسونگ 5G سبزگلکسی اس 22 پلاس سامسونگ 5G
مدل‌‌ نامبرهاA2633 (جهانی) A2482 (ایالات متحده) A2631 (کانادا و ژاپن) A2634 (چین و هنگ کنگ) A2635 (روسیه)A2638 (جهانی) A2483 (ایالات متحده) A2636 (کانادا و ژاپن) A2639 (چین و هنگ کنگ) A2640 (روسیه)SM-S901B SM-S901B/DS SM-S901U SM-S901U1 SM-S901W SM-S901N SM-S9010 SM-S901E SM-S901E/DSSM-S906B | SM-S906B/DS (گلوبال) SM-S906E (آسیا، آفریقا)
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 800 دلارحدود 1000 دلارحدود 800 دلارحدود 1000 دلار
تاریخ معرفی14 سپتامبر 202114 سپتامبر 20219 فوریه 20229 فوریه 2022
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه24 سپتامبر 202124 سپتامبر 202125 فوریه 202225 فوریه 2022
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.18 وات بر کیلوگرم (سر) 1.19 وات بر کیلوگرم (بدن)1.20 وات بر کیلوگرم (سر) 1.19 وات بر کیلوگرم (بدن)1.03 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.15 وات بر کیلوگرم (بدن)1.19 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.08 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)1.21 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.59 وات بر کیلوگرم (بدن)0.57 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.40 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملiOSiOSاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 15iOS 15اندروید 12اندروید 12
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17قابل ارتقاء به iOS 17عرضه با رابط کاربری One UI 4.1عرضه با رابط کاربری One UI 4.1
ابعاد146.7 در 71.5 در 7.7 میلی‌متر146.7 در 71.5 در 7.7 میلی‌متر146 در 70.6 در 7.6 میلی‌متر157.4 در 75.8 در 7.6 میلی‌متر
وزن174 گرم204 گرم167 گرم195 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلسشیشه - گوریلا گلسشیشه‌ - گوریلا گلس +Victusشیشه‌ - گوریلا گلس +Victus
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلدشیشه - سرامیک شیلدشیشه - گوریلا گلس +Victusشیشه - گوریلا گلس +Victus
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - فولاد ضدزنگفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگسفید مشکی آبی صورتی قرمز سبزخاکستری طلایی نقره‌ای آبیمشکی سفید صورتی سبز خاکستری آبی بنفش کرممشکی سفید صورتی سبز خاکستری آبی بنفش کرم
ابعاد نمایشگر6.1 اینچ6.1 اینچ6.1 اینچ6.6 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDSuper Retina XDR OLEDDynamic AMOLED 2XDynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز120 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1170 در 2532 پیکسل1170 در 2532 پیکسل1080 در 2340 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراکم پیکسلی~460 پیکسل در اینچ~460 پیکسل در اینچ~425 پیکسل در اینچ~393 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:919.5:919.5:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~86.0 درصد~86.0 درصد~87.4 درصد~88.3 درصد
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)1000 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)1300 نیت (Peak)1750 نیت (Peak)
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10دالبی ویژن HDR10HDR10+HDR10+
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-toneقابلیت True-toneنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
مدل تراشهApple A15 BionicApple A15 BionicExynos 2200 Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1Exynos 2200 Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر5 نانومتر4 نانومتر4 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته6 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.23 گیگاهرتز Avalanche و 4 هسته 1.82 گیگاهرتز‌ Blizzard2 هسته 3.23 گیگاهرتز Avalanche و 4 هسته 1.82 گیگاهرتز‌ Blizzard1 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 1 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.40 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.70 گیگاهرتز Cortex-A5101 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 1 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.40 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.70 گیگاهرتز Cortex-A510
پردازنده گرافیکیApple GPUApple GPUXclipse 920 Adreno 730Xclipse 920 Adreno 730
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ایپردازنده گرافیک 5 هسته‌ایمدل اگزینوس برای بازار اروپا مدل اسنپدراگون برای بازار جهانیمدل اگزینوس برای بازار اروپا مدل اسنپدراگون برای بازار جهانی
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 4 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 1 ترابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم6 گیگابایت رم8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMeNVMeUFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتوواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.7 اینچ سایز سنسور 1.9 میکرومتر سایز پیکسل f/1.5لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ f/2.4لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/3.5 اینچ سایز سنسور f/1.8لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K8K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه ضبط صدای استریوفیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه قابلیت ProRes حالت Cinematic ضبط صدای استریوفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریوفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریو
دوربین تله‌‌فوتو-12 مگاپیکسل10 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو-لنز تله‌فوتو 77 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر 1/3.5 اینچ سایز سنسور f/2.8لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری 1/3.94 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری 1/3.94 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4
مشخصات دوربین تشخیص عمق-حسگر TOF 3D LiDAR--
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل10 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/3.24 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/3.24 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریکحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک--
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/25/30/60fps 1080p@30/60/120fps4K@24/25/30/60fps 1080p@30/60/120fps4K@30/60fps 1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی--
ظرفیت باتری3240 میلی‌آمپر ساعت3095 میلی‌آمپر ساعت3700 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونیلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات20 وات25 وات45 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات15 وات15 وات15 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه50 درصد در 30 دقیقه--
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3
درگاه اتصالLightning USB 2.0Lightning USB 2.0USB Type-C 3.2USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتزصدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.05.25.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
نوع حسگر اثر انگشت--زیر نمایشگر (اولتراسونیک)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)

تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 با وجود برتری در پردازش‌های گرافیکی نسبت به نسل قبل، در پردازش‌های مبتنی بر CPU مزیت چندانی را نسبت به سری S21 ارائه نمی‌کند و از سوی دیگر، از رقابت با خانواده‌ی آیفون ۱۳ نیز باز می‌ماند. چنین ضعفی بیشتر از قدرت عملکرد، به بهینه نبودن تراشه‌های ساخت سامسونگ باز می‌گردد که البته مسئله‌ی چندان جدیدی نیست و متأسفانه گریبان‌گیر لیتوگرافی ۴ نانومتری کُره‌ای‌ها نیز شده است.

با توجه به همه‌ی فاکتورها، S22 و S22 پلاس می‌توانند به لطف دوربین باکیفیت، نمایشگر استثنایی، طراحی زیبا، بهره‌مندی از جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری کم‌عیب و نقص One UI و وعده‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری چهار ساله، پرچم‌دارهای محافظه‌کاری لقب بگیرند که با وجود بهترین نبودن در تمام زمینه‌ها، از عیب و نقص بنیادینی هم رنج نمی‌برند.

برای اطلاع از قیمت روز گوشی و مقایسه مشخصات فنی این گوشی با دیگر گوشی‌های بازار از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی سامسونگ و دیگر برندها در این بخش به صورت پیوسته به‌روز می‌شوند تا راحت‌تر بتوانید ارزان‌ترین فروشنده برای محصول موردنظر خود را بیابید.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا، بدنه‌ی با کیفیت و بسیار خوش‌دست
  • روشنایی عالی و دقت رنگ مطلوب نمایشگر
  • عملکرد بسیار خوب دوربین‌ها در تمام سناریوها
  • رابط کاربری روان و بلوغ‌یافته‌ی One UI بر پایه اندروید ۱۲
  • وعده‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری چهار ساله

نکات منفی

  • نبود شارژر در جعبه‌ی گوشی
  • افت محسوس عملکرد در پردازش‌های سنگین
  • پایداری عملکرد نامناسب S22 با تراشه‌ی Exynos 2200
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات