قدرت سرسام‌آور تراشه‌های دیتاسنتر AMD نگاه‌ها را خیره کرد

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
مطالعه 1 دقیقه
نمایی از ابرکامپیوتر Frontera
به‌لطف پردازنده‌های قدرتمند AMD، سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان یک مدل زبانی بزرگ و مشابه ChatGPT را تعلیم داد.
تبلیغات

ابرکامپیوتر پرقدرت Frontier، تنها با استفاده از حدود ۳,۰۰۰ پردازنده AMD از ۳۷٬۸۸۸ پردازنده‌ی گرافیکی خود یک مدل زبانی بزرگ (LLM) با نزدیک به یک‌تریلیون پارامتر را تعلیم دهد.

به‌گزارش سایت arXiv، محققان آزمایشگاه ملی Oak Ridge در آمریکا توانستند یک مدل زبانی بزرگ و در ابعاد GPT-4 را تنها با ۸ درصد از گرافیک AMD مدل MI250X موجود در ابرکامپیوتر Frontier آموزش دهند.

ابرکامپیوتر Frontier مجهز به ۹,۴۷۲ پردازنده‌ی AMD مدل Epyc 7A53 و ۳۷٬۸۸۸ پردازنده‌ی گرافیکی AMD مدل Radeon Instinct است.

گروه تحقیقاتی آزمایشگاه ملی Oak Ridge به‌ترتیب از ۳,۰۷۲ پردازنده‌ی گرافیکی این ابرکامپیوتر برای آموزش یک مدل زبانی بزرگ با یک‌تریلیون پارامتر و از ۱,۰۲۷ پردازنده‌ی گرافیکی برای آموزش یک مدل زبانی بزرگ دیگر با ۱۷۵ میلیارد پارامتر استفاده کردند.

ابرکامپیوتر Frontier در هنگام انجام آزمایش، در بهره‌وری مقیاس‌گذاری ضعیف، امتیاز کامل ۱۰۰ درصد را به‌دست آورد. این مقیاس بدین‌معنی است که با افزایش حجم کاری، تعداد پردازنده‌های بیشتری عملکرد بهینه خواهند داشت.

عملکرد سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان در بهره‌وری مقیاس‌گذاری قوی برای اجرای دو مدل زبانی بزرگ با ۱۷۵ میلیارد و یک‌تریلیون پارامتر به‌ترتیب برابر با ۸۹ و ۸۷ درصد بود. این مقیاس به افزایش تعداد پردازنده‌ها بدون تغییر در حجم کاری اشاره می‌کند.

در‌حال‌حاضر، Frontier سریع‌ترین کامپیوتر جهان با پردازنده‌های AMD است که از ابررایانه Aurora که تماماً از پردازنده اینتل استفاده می‌کند و ابرکامپیوتر Eagle ساخت مایکروسافت با گرافیک انویدیا قوی‌تر است.

فردا کنفرانس مطبوعاتی AMD در نمایشگاه CES 2024 برگزار می‌شود و احتمالاً جزئیات بیشتری از این آزمایش بزرگ مطرح خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات