این ابرکامپیوتر قدرتی در حد مغز انسان دارد

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده DishBrain که با سلول مغز انسان ساخته شده است
ابررایانه‌ی DeepSouth با قدرتی در حد مغز انسان می‌تواند در درک جنبه‌های علمی جدید و کاربردی به ما کمک کند.
تبلیغات

مغز انسان به‌طرز چشمگیری در مصرف انرژی کارآمد عمل می‌کند و فقط با استفاده از ۲۰ وات توان، به قدرت پردازشی معادل یک اگزافلاپ عملیات ریاضی در ثانیه می‌رسد.

اکنون محققان استرالیایی درحال ساخت اولین ابررایانه‌ی جهان هستند که می‌تواند شبکه‌ها را در مقیاسی مشابه مغز انسان شبیه‌سازی کند. دانشگاه وسترن سیدنی مسئولیت ساخت ابرکامپیوتر مذکور را برعهده دارد؛ دستگاهی که با نام DeepSouth شناخته می‌شود.

وقتی سال آینده DeepSouth آنلاین شود، قادر به انجام ۲۲۸ تریلیون عملیات سیناپسی در هر ثانیه خواهد بود که با نرخ تخمینی توان پردازشی مغز انسان رقابت می‌کند.

امید این است که DeepSouth درک بهتری از عملکرد مغز انسان ارائه دهد و از چنین قدرتی برای پردزاش حجم عظیمی از اطلاعات استفاده کند. اگر محققان بتوانند این موضوع را حل کنند، روزی می‌توانند مغز سایبورگی بسیار قدرتمندتری از مغز ما ایجاد و علاوه‌بر این درک بشر از روش عملکرد مغز را متحول کنند.

آندره ون شایک، مدیر مرکز بین‌المللی سیستم‌های نورومورفیک دانشگاه وسترن سیدنی می‌گوید: «پیشرفت در درک ما از نحوه‌ی محاسبه‌‌ی مغز با استفاده از نورون‌ها به‌دلیل ناتوانی در شبیه‌سازی شبکه‌های شبیه مغز در مقیاس بزرگ، با مشکل مواجه می‌شود.»

شایک همچنین اظهار داشت: «شبیه‌سازی شبکه‌های عصبی مغز انسان روی رایانه‌های استاندارد با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی و سی پی یوهای چندهسته‌ای، بسیار کند و انرژی‌بر است و سیستم ما این شرایط را تغییر خواهد داد.»

ایجاد خاطرات ساختگی توسط مغز

زالف اتین کامینگز از دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید DeepSouth تغییر چشمگیری در مطالعه‌ی علوم اعصاب ایجاد خواهد کرد. او اشاره کرد: «اگر می‌خواهید مغز را درک کنید، این ابر کامپیوتر بهترین ابزار خواهد بود.»

آتین کامینگز می‌گوید دو دسته از محققین به فناوری DeepSouth علاقه خواهند داشت؛ کسانی که در حوزه‌ی علوم اعصاب مطالعه می‌کنند و افرادی که قصد دارند با هوش مصنوعی، به شبیه‌سازی راهکارهای مهندسی جدید بپردازند.

همان‌طور که بیزنس‌اینسایدر اشاره می‌کند، DeepSouth تنها یکی از پروژه‌هایی تحقیقاتی است که با هدف ایجاد کامپیوتری برای رقابت با مغز انسان توسعه داده می‌شود.

محققان دیگر در تلاش‌اند تا با ایجاد «رایانه‌های بیولوژیکی» که ازطریق سلول‌های واقعی مغز تغذیه می‌شوند با همین مشکل مقابله کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات