سامسونگ با تخفیف پردازنده ۲ نانومتری، بزرگان را به‌سمت خودش می‌کشاند

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو سامسونگ / Samsung روی پرچین در محیط روباز
سامسونگ پس از تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، قصد دارد فناوری ۲ نانومتری خودش را با تخفیف در‌اختیار مشتریان قرار دهد.
تبلیغات

گفته می‌شود سامسونگ و TSMC در سال ۲۰۲۵ تولید انبوه فناوری ۲ نانومتری خود را آغاز خواهند کرد که رقابت بین دو غول فناوری کره‌ای و تایوانی را سخت‌تر می‌کند. گزارش TrendForce ادعا می‌کند که سامسونگ در نظر دارد به مشتریان بالقوه‌‌اش پیشنهاد تخفیف بدهد تا بازار را از رقیب خود بگیرد.

سامسونگ در به‌کارگیری معماری GAA برای فرایند ۳ نانومتری از TSMC سبقت گرفته است و در گزارش یادشده بیان شده است که کره‌ای‌ها قصد دارند پس از یک یا دو سال، در فناوری ۲ نانومتری نیز TSMC را پشت‌سر بگذارند.

در‌حالی‌که هدف سامسونگ تحسین‌شدنی است، گزارش نشان می‌دهد که بازدهی اندک هنوز ضعف اصلی تراشه‌های این شرکت به‌ویژه در فرایند ۳ نانومتری مبتنی بر معماری GAA است.

TrendForce از منابع مطمئن نقل می‌کند که بازدهی اولیه‌ی سامسونگ برای تراشه‌های ۳ نانومتری حدود ۶۰ درصد است که به‌شدت کمتر از انتظارات مشتریان است. علاوه‌بر‌این، هنگام تولید تراشه‌هایی با پیچیدگی A17 Pro اپل برای گوشی آیفون ۱۵ پرو یا گرافیک انویدیا، بازدهی ممکن است به‌طور فزاینده‌ای کاهش یابد.

غول‌های فناوری جهان مانند کوالکام و انویدیا، استراتژی چند‌منبعی برای تولید تراشه دارند؛ اما همچنان به TSMC بسیار وابسته هستند. اگرچه قیمت پردازنده‌ مبتنی‌بر ویفر ۲ نانومتری در گزارش ذکر نشده است، سامسونگ قصد دارد با پیشنهاد تخفیف، ابتکار عمل را به‌دست بگیرد. بااین‌حال، مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.

گفته می‌شود که برای سال ۲۰۲۴، کوالکام سفارش‌ تراشه‌های ۳ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خود را به‌صورت انحصاری به TSMC داده است؛ اولین تراشه‌ای که با هسته‌های اوریون ساخته خواهد شد. در این صورت، سامسونگ یکی از مشتریان اصلی خودش را از دست خواهد داد و ضربه‌ی سختی را تجربه خواهد کرد.

پیش‌از‌این، نیز گفته شده بود که سامسونگ در فرایند ۳ نانومتری GAA همچنان با مشکل بازدهی روبه‌رو است و برای جلب توجه مشتریان بالقوه‌ای مانند کوالکام به این فناوری، باید بازدهی‌ را به بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد.

به‌نظر می‌رسد که سامسونگ هنوز به مرحله‌ی قابل قبولی در آن فناوری نرسیده است؛ بنابراین، تمرکز روی لیتوگرافی ۲ نانومتری ممکن است اولویت درستی نباشد. حتی اگر این ویفرها با تخفیف ارائه شوند، اگر بازدهی‌ آن‌ها بهبود نیابد، کمک چندانی نخواهند کرد.

شایعات دیگری وجود دارد مبنی‌بر اینکه کوالکام استراتژی استفاده از دو تولیدکننده را تا سال ۲۰۲۵ به‌تأخیر انداخته است؛ یعنی زمانی‌که بخواهد سفارش‌های خود را هم‌زمان به سامسونگ و TSMC بدهد تا از مزیت قیمتی بهره‌مند شود.

احتمال اینکه اپل روزی دوباره به سامسونگ تغییر مسیر دهد، بسیار کم است؛ اما از‌آنجا‌که شرکت‌های دیگر نمی‌توانند مانند اپل سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام دهند، ممکن است به‌دنبال راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید بگردند. این مسئله‌ سامسونگ را در آینده خوشحال خواهد کرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات