تولید پردازنده ۲ نانومتری؛ ۲۰۲۴ سال اینتل خواهد بود

جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اینتل Intel روی پردازنده تراشه لپ تاپ نمای نزدیک آبی
اینتل قصد دارد تولید پردازنده‌های ۲ نانومتری را در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز کند.
تبلیغات

اینتل دیروز رسماً از پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ نسل ۱۴ میتیور لیک رونمایی کرد. پردازنده‌هایی که نه تنها اولین محصولات تیم آبی براساس ساختار کاشی محور (مشابه چیپلت‌ در پردازنده AMD) هستند، بلکه اولین پردازنده اینتل مبتنی‌بر فرآیند تولید Intel 4 (که پیش‌تر با نام فرآیند تولید ۷ نانومتری شناخته می‌شد) است.

سانجای ناتاراجان، نایب رئیس ارشد اینتل، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که، این شرکت قرار است سال آینده تولید فرآیند 20A (فرآیند ۲ نانومتری) خود را آغاز کند.

رقابت در صنعت تراشه با شرکت‌های TSMC و سامسونگ فاندری در حال گرم شدن است و این شرکت‌ها از برنامه‌ی خود برای آغاز تولید فرآیند ۲ نانومتری در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند. معاون ارشد اینتل، همچنین اعلام کرد که این شرکت از طریق فرآیند 20A در سال آینده راه را برای «کوچک‌سازی» باز خواهد کرد.

نقشه‌‌ی راه زمان تولید پردازنده‌ها‌ی اینتل براساس لیتوگرافی‌های جدید

انتظار می‌رود لیتوگرافی 20A دارای ترانزیستورهای جدید RibbonFET باشد که جایگزین معماری موجود FinFET خواهند شد و نوآوری‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. پردازنده‌های نسل ۱۵ سری Arrow Lake یکی از اولین محصولاتی خواهند بود که از لیتوگرافی 20A استفاده می‌کنند.

اینتل انتظار دارد پردازنده‌های سری Arrow Lake در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ عرضه شود. معاون ارشد اینتل تأیید کرد که خط توسعه‌ی فناوری زیرلایه‌ی شیشه‌ای برای تراشه‌های بعدی در سال ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد.

باید دید رقابت بین TSMC، سامسونگ و اینتل، در سال ۲۰۲۴ چگونه پیش خواهد رفت و کدام شرکت می‌تواند از نظر قیمت، بهره‌وری و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی تراشه، دست برتر را داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات