تحلیلگران مورگان استنلی: Dimensity 9300 قوی‌ترین تراشه موبایلی بازار است

دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده Dimensity 9300 مدیاتک از نمای جلو
با وجود افت عملکرد ۴۶ درصدی پس‌ از داغ‌شدن، تحلیلگران مورگان استنلی معتقدند دیمنسیتی ۹۳۰۰ قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایلی بازار است.
تبلیغات

مدیاتک موفق شده است با پردازنده دیمنسیتی ۹۳۰۰ رقبای خود را غافل‌گیر کند و آن‌ها را به مشکل بیندازد. با افزایش سفارش پردازنده‌ها برای شرکت تایوانی، تحلیلگران مورگان استنلی بیان می‌کنند که جدیدترین پردازنده‌ی مدیاتک در‌حال‌حاضر قدرتمندترین پردازنده‌ی موبایلی بازار است و به مدیاتک در رساندن سهم بازار جهانی خود به قله‌های جدید کمک خواهد کرد.

گزارش جدید بلومبرگ بیان می‌کند که ارزش سهام مدیاتک از پایان ژوئن (خرداد و تیر) تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته و با افزایش تقاضا برای تراشه‌های این سازنده، به‌خصوص در چین، از کوالکام پیشی گرفته است.

باتوجه‌به اینکه گفته می‌شود اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ گران‌تر خواهد بود، شماری از سازندگان گوشی‌های نامدار به‌دلیل تمایل به افزایش حاشیه‌ی سود احتمالاً سراغ دیمنسیتی خواهند رفت. از‌آن‌جا‌که دیمنسیتی ۹۳۰۰ می‌تواند عملکرد بهتری از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اپل A17 پرو داشته باشد، به‌نظر می‌رسد انتخاب جذابی برای اکثر گوشی‌ های اندرویدی پرچم‌دار است.

چارلی چان و دیزی دای، تحلیلگران مورگان استنلی، دیمنسیتی ۹۳۰۰ را قدرتمندترین تراشه‌ی فعلی گوشی‌های هوشمند بازار می‌دانند و می‌گویند حضور آن در ویوو X100 Pro، این گوشی را به سطح جدیدی از پرفورمنس می‌رساند.

انتظار می‌رود با این عرضه، سهم بازار فعلی مدیاتک در سال ۲۰۲۳، به ۳۰ تا ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد. گفته می‌شود درمجموع، این شرکت بتواند ۲۰ میلیون تراشه تولید کند که رکورد جدیدی برایش محسوب می‌شود.

در‌حال‌حاضر، مدیاتک بیش از ۴۷ میلیارد دلار سرمایه دارد که آن را به دومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی نیمه‌هادی در تایوان پس از TSMC تبدیل می‌کند. در‌حالی‌که دیمنسیتی ۹۳۰۰ ویژگی‌های زیادی دارد، روی‌آوردن به ساختاری جدید که در آن هیچ هسته‌ی کم‌مصرفی وجود ندارد، تصمیمی غیرمنتظره و تا حدی مسئله‌ساز محسوب می‌شود.

افزایش توان مصرفی به‌دلیل حذف هسته‌های کم‌مصرف، باعث داغ‌شدن بیش از حد دیمنسیتی ۹۳۰۰ شده است. با اینکه این پردازنده در ویوو X100 پرو تعبیه شده بود که از محفظه‌ی بخار برای خنک‌سازی CPU بهره می‌برد، ۴۶ درصد از عملکرد خود را براثر همین مسئله از دست داد.

گفته می‌شود سال آینده، مدیاتک برای دیمنسیتی ۹۴۰۰ به فرایند بهبودیافته‌ی ۳ نانومتری N3E شرکت TSMC روی خواهد آورد که مصرف انرژی کمتر و عملکرد ارتقا‌یافته را ارائه خواهد داد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات