کوالکام و مدیاتک یک سال پس از اپل پردازنده ۳ نانومتری معرفی می‌کنند

چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده مدیاتک / MediaTek به رنگ طلایی
مدیاتک و کوالکام از سال ۲۰۲۴ به جمع مشتریان خط‌تولید ۳ نانومتری شرکت TSMC خواهند پیوست و رقابت در این فضا افزایش خواهد یافت.
تبلیغات

کل ظرفیت خط‌تولید ۳ نانومتری TSMC درحال‌حاضر فقط در‌اختیار شرکتی خاص قرار دارد. غول فناوری اهل کوپرتینو سفارش ساخت تراشه‌ی ۳ نانومتری A17 Pro را به TSMC داده و از این پردازنده در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده کرده است.

سازنده‌ی گوشی آیفون امسال کل ظرفیت تولیدات ۳ نانومتری TSMC را رزرو کرده است؛ زیرا ویفر موردنیاز برای ساخت این تراشه‌ها قیمت بسیار گرانی دارد و بازدهی آن نیز به ۵۵ درصد می‌رسد و این شرایط اپل را به تنها شرکتی تبدیل کرده است که تمایل دارد چنین هزینه‌ای بپردازد.

بازده خط‌تولید ۳ نانومتری TSMC به ۷۰ درصد می‌رسد و اپل معامله‌ی پرسودی با تراشه‌ساز مذکور انجام داده است. معمولاً شرکت‌هایی مثل اپل که خودشان تراشه‌های اختصاصی طراحی می‌کنند، مسئول پرداخت هزینه‌ی قالب‌های معیوب به شرکت تراشه‌ساز هستند.

گفته می‌شود طبق توافق TSMC با اپل، شرکت تراشه‌ساز هزینه‌های قالب‌های معیوب را خودش پرداخت می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود کوپرتینویی‌ها میلیاردها دلار در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند.

طبق اعلام چاینا‌ تایم، TSMC درحال‌حاضر ۶۰ تا ۷۰ هزار ویفر در هر‌ماه برای تراشه‌های ۳ نانومتری تولید می‌کند؛ اما این تعداد باید تا پایان سال آینده به ۱۰۰ هزار واحد در هر ماه افزایش یابد. بخشی از این روند زمانی رخ خواهد داد که کوالکام و مدیاتک از فناوری ۳ نانومتری نسل دوم N3E استفاده کنند.

تراشه A17 Pro اپل

Snapdragon 8 Gen 4 و Dimensity 9400 هر دو سال آینده با استفاده از فرایند N3E تولید خواهند شد. تولید تراشه‌های ۳ نانومتری می‌تواند ۱۰ درصد از درآمد شرکت TSMC را در سال ۲۰۲۴ به‌ خود اختصاص دهد که دو برابر سهم ۵ درصدی آن در سال جاری است.

تراشه‌های A17 Pro و M3 در سال ۲۰۲۳ درآمدی ۳٫۱ میلیارد دلاری برای TSMC به‌ارمغان می‌آورند و اپل با صرف هزینه‌ی فراوان می‌خواهد در فضای تراشه‌های ۳ نانومتر پیشتاز باشد. طبق برخی گزارش‌ها، هزینه‌ی تولید سیستم-روی-چیپ‌های ۳ نانومتری M3، M3 Pro و M3 Max یک‌میلیارد دلار بوده که رقم بسیار هنگفتی است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات