۴۶ درصد افت عملکرد درنتیجه داغ‌شدن؛ تراشه Dimensity 9300 ناامیدکننده ظاهر شد

یک‌شنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ی دایمنسیتی ۹۳۰۰
پردارنده‌ی پرچم‌دار مدیاتک در آزمایش استرس، با داغی و افت شدید عملکرد مواجه شد.
تبلیغات

پردازنده دیمنسیتی ۹۳۰۰ امسال مانند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از ترکیب سنتی هسته‌ها بهره نمی‌برد و بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو پردازنده، فقدان هسته‌های کم‌مصرف در پرچم‌دار فعلی مدیاتک است. در‌حالی‌که دیمنسیتی ۹۳۰۰ توانست با پیشی‌گرفتن از GPU اپل A17 pro در گوشی آیفون، عملکرد کلی کم‌نظیری ارائه دهد، به قیمت افزایش توان مصرفی و درنتیجه افزایش حرارت تمام می‌شود.

این آزمایش استرس CPU روی گوشی پرچم‌دار ویوو X100 Pro انجام شده است که محفظه‌ی بخار (Vapor Chamber) برای خنک‌سازی بهتر پردازنده دارد. در آزمایش مذکور، محفظه‌ی بخار گوشی ویوو X100 Pro نتوانست دیمنسیتی ۹۳۰۰ را خنک کند؛ در‌نتیجه فرکانس پردازنده در یکی از هسته‌ها به‌دلیل داغ‌شدن به تنها ۰٫۶۰ گیگاهرتز رسید.

اکثر پرچم‌داران اندرویدی مانند ویوو X100 Pro از محفظه‌ی بخار بهره می‌برند که برای کنترل دمای دیمنسیتی ۹۳۰۰ طراحی شده است. با اینکه این تراشه براساس فرایند ۴ نانومتری شرکت TSMC ساخته شده است که ذاتاً انرژی کمتری مصرف می‌کند، کمبود هسته‌های کم‌مصرف در این تراشه بدین‌معنی است که توان مصرفی بیشتری از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 پرو خواهد داشت.

یکی از کاربران با انتشار پستی در X نشان داد که اجرای آزمایش Throttling CPU، تنها در دو دقیقه به داغ‌شدن دیمنسیتی ۹۳۰۰ منجر می‌شود.

آزمایش Throttling CPU پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای دیمنسیتی ۹۳۰۰ را با بارگذاری حداکثر ۱۰۰ رشته می‌سنجد. با نگاهی به نمودار، سرعت کلاک یکی از هسته‌ها به ۰٫۶۰ گیگاهرتز کاهش می‌یابد و باقی هسته‌ها نیز به فرکانس ۱٫۲۰ گیگاهرتز و ۱٫۵۰ گیگاهرتز کاهش می‌یابند.

به‌طور پیش‌فرض، حداکثر سرعت کلاک این تراشه ۳٫۲۵ گیگاهرتز است که به هسته‌ی Cortex X4 مربوط است. براساس نتایج به‌دست‌آمده، عملکرد کلی دیمنسیتی ۹۳۰۰ در طول اجرای آزمایش استرس، ۴۶ درصد کاهش یافت.

اگرچه این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که مدیاتک نباید فقط به استفاده از هسته‌های پرفورمنس روی می‌آورد، آزمایش Throttling CPU به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی بهینه‌ترین پردازنده‌ها ازنظر حرارتی را به‌زانو در‌می‌آورد. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ یا A17 پرو ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد؛ اما عوامل دیگری نیز دخیل هستند که تعیین می‌کنند پردازنده‌ی گوشی تا چه حد می‌تواند داغ شود.

به‌عنوان مثال، در محیط گرم و مرطوب، دمای محیط بیشتر است که باعث می‌شود دیمنسیتی ۹۳۰۰ بسیار سریع‌تر گرم شود. این احتمال وجود دارد که در استفاده‌ی عادی، تراشه‌ی پرچم‌دار مدیاتک عملکرد موفقی داشته باشد؛ اما شرکت تایوانی ممکن است بخواهد در رویکرد خود در استفاده مجدد از ترکیب هسته‌های پرفورمنس مشابه، برای دیمنسیتی ۹۴۰۰ در سال آینده تجدیدنظر کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات