پیش‌بینی تحلیلگران: بازار پردازنده در سال ۲۰۲۴ رشد چشمگیر تجربه می‌کند

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
 پردازنده ها و رم ها
به گفته‌ی تحلیلگران، سال‌های پیش‌رو دوران خوبی برای صنعت تراشه و نیمه‌هادی‌ها خواهد بود.
تبلیغات

شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای IDC در گزارشی جدید، چشم‌انداز خود از بازار نیمه‌هادی را در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) ارائه و رشد ۲۰٫۲ درصدی نسبت به سال قبل را برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است که بخشی از آن به افزایش تقاضا از سوی بازار آمریکا مربوط می‌شود.

در حالی که انتظار می‌رود درآمد جهانی از بازار پردازنده و صنایع نیمه‌هادی‌ از ۵۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۲۶٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند، IDC معتقد است که علاوه‌بر انعطاف‌پذیری در بازار ایالات متحده، افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان سرورهای هوش‌ مصنوعی و دستگاه‌های مصرفی به بازار کمک خواهد کرد تا رشد ۶٫۳۳ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند.

انتظار می‌رود موجودی کامپیوترهای شخصی و گوشی های هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به حالت عادی بازگردد؛ زیرا ادامه‌ی الکتریکی‌سازی تجهیزات تولیدی، تولید نیمه‌هادی را در طول یک دهه‌ی آینده دوباره به جریان می‌اندازد.

در این گزارش آمده است که معرفی کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمندی که سال آینده از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، علاوه‌بر بهبود میانگین قیمت فروش حافظه ذخیره سازی و رم، نیاز روزافزون به نیمه هادی‌ها را نیز بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ به‌دنبال خواهد داشت.

IDC می‌گوید اگرچه قیمت‌گذاری پردازنده در سال آینده ثابت باقی خواهد ماند، انتظار می‌رود هزینه‌های ناشی از سرمایه‌گذاری تا نیمه‌ی‌ دوم سال ۲۰۲۴ بهبود پیدا کند؛ زیرا منابع درآمدی با تقاضای نهایی مطابقت دارند و مشوق‌های منطقه‌ای آمریکا، سرمایه‌گذاری در سراسر زنجیره‌ی تأمین را تقویت می‌کنند.

در ماه آگوست (مرداد و شهریور)، حدود یک سال پس از امضای قانون جدید توسط آمریکا، اعلام شد که بیش از ۴۶۰ شرکت به کسب بودجه‌ی یارانه‌ای در صنعت نیمه‌هادی ابراز علاقه کرده‌اند.

بازار نیمه هادی‌ها درحال حاضر به کف قیمتی خود رسیده و رشد را به صورت فصلی آغاز کرده است. ماریو مورالز، نایب رئیس بخش نیمه‌هادی‌ها در IDC، می‌گوید: «میانگین قیمت فروش در بخش رم‌ها در حال بهبود است که شاخص اولیه‌ی خوبی است و IDC انتظار دارد تأمین‌کنندگان به کنترل افزایش ظرفیت و نرخ بهره‌برداری ادامه دهند تا بهبودی پایدار ایجاد شود.»

افزایش تقاضا برای سرورها و دستگاه‌های مصرفی مبتنی‌بر هوش‌ مصنوعی باعث افزایش تولید نیمه‌هادی‌ها در سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ خواهد شد که چرخه‌ی ارتقاء جدیدی را در میان شرکت‌ها ایجاد می‌کند. او گفت: «ما انتظار داریم که تا پایان دوره‌ی پیش‌بینی شده، پردازنده‌های هوش‌مصنوعی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمد نیمه‌هادی‌ها را به خود اختصاص دهد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات