با وجود تحریم، چین همچنان تجهیزات تراشه‌سازی آمریکایی می‌خرد

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پرچم آمریکا و چین دربرابر مادربرد تراشه پردازنده
چین در سال اخیر توانسته‌ است با وجود تحریم‌های آمریکا، تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را تهیه و وارد کشور کند.
تبلیغات

با وجود تحریم‌های آمریکا علیه چین که هدفشان محدود‌کردن پیشرفت‌‌ صنعت تراشه‌سازی این کشور است، شرکت‌های چینی دستگاه‌های پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را می‌خرند تا بتوانند تراشه‌های پیشرفته‌ای مانند پردازنده‌ ۷ نانومتری گوشی هواوی میت ۶۰ پرو را بسازند.

گزارش سالانه‌ی ۷۴۱ صفحه‌ای کمیسیون بررسی روابط اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین به محدودیت‌های صادراتی‌ای اشاره می‌کند که در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) در دولت بایدن به‌تصویب رسیده است. طبق این تحریم‌ها، فروش هرگونه تجهیزات تولید تراشه‌هایی با فناوری جدیدتر از ۱۴ نانومتر به شرکت‌های چینی ممنوع است.

در گزارشی از وزارت بازرگانی آمریکا بیان شده است که چینی‌ها در بعضی مواقع تجهیزاتی را با این ادعا می‌خرند که در خطوط تولید قدیمی‌تر و با ظرفیت تولید کمتری استفاده می‌شود. آنان ممکن است این تجهیزات را برای تولیدات پیشرفته‌تری به‌کار بگیرند.

این یافته در حالی به‌دست آمده است که ایالات متحده تلاش می‌کند تا بفهمد با وجود محدودیت‌های صادراتی سال گذشته، چگونه شرکت هواوی توانسته است تراشه‌ای با فناوری پیشرفته‌ی هفت‌نانومتری SMIC، بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌ساز چین را برای گوشی میت ۶۰ پرو استفاده کند.

غول تراشه‌سازی چینی، خطوط تولید پیشرفته را از هلند وارد کرده است

شرکت‌های هواوی و SMIC از سال ۲۰۱۹ به فهرست تحریم‌های تجاری آمریکا اضافه شدند که طبق آن، هیچ‌یک از شرکت‌های آمریکایی، کره‌ای، تایوانی یا کشورهای دیگر، حق نخواهند داشت قطعات یا تجهیزات پیشرفته را به این دو شرکت بفروشند.

کارشناسان معتقدند که SMIC ممکن است تراشه‌های ۷ نانومتری خود را با تجهیزاتی ساخته باشد که قبل از قوانین اکتبر ۲۰۲۲ تهیه کرده بود؛ اما گزارش نشان می‌دهد که این شرکت گزینه‌های دیگری برای تهیه‌ی تجهیزات از کشورهای دیگر داشته است.

آمریکا توانست ضعف اصلی تلاش‌هایش برای منع دسترسی چین به ابزارهای پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را اصلاح کند. این کار با متقاعد‌کردن متحدینی مانند ژاپن و هلند به‌عنوان دارندگان تجهیزات پیشرفته‌ی تولید تراشه برای اعلام صادرنکردن تجهیزات به چین انجام گرفت.

بر‌اساس گزارش کمیسیون بررسی روابط اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین، چشم‌بادامی‌ها با بهره‌گیری از فاصله‌ی زمانی بین قوانین اکتبر ۲۰۲۲ ایالات متحده و محدودیت‌های مشابه ژاپن و هلند در سال ۲۰۲۳، موفق شدند به تجهیزات دست پیدا کنند.

طبق این گزارش، چین در فاصله‌ی ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲)، بیش از ۳٫۲ میلیارد دلار دستگاه تولید تراشه از هلند وارد کرد که درمقایسه‌با همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۲۲، افزایش ۹۶٫۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، واردات تجهیزات چین از تمامی کشورها در هشت ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۳ به ۱۳٫۸ میلیارد دلار رسید.

کمیسیون نظارت بر روابط اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین در سال ۲۰۰۰ برای ارائه‌ی گزارش سالانه به کنگره درباره‌ی تأثیرات امنیتی تعاملات اقتصادی بین ایالات متحده و چین تأسیس شده است و توصیه‌هایی برای اقدامات دولتی ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات