پردازنده‌های جدید AMD برای رقابت با اینتل به‌زودی از راه می‌رسند

دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده رایزن ۷۰۰۰ ای ام دی از نمای جلو
مشخصات پردازنده‌های نسل بعد رایزن AMD برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها فاش شد.
تبلیغات

افشاگر کره‌ای با نام کاربری Harukaze5719، اطلاعاتی کلی از APU-های آینده‌ی AMD را در صفحه‌ی ایکس خود به اشتراک گذاشته که فهرست چند لپ‌ تاپ و کامپیوتر با پردازنده AMD را شامل می‌شود. APU نامی است که AMD برای تراشه‌های مجهز به پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی در نظر می‌گیرد.

پردازنده دسکتاپی ای‌ام‌دی
فهرست فاش‌شده از تراشه‌های دسکتاپی AMD

بر اساس فهرست فاش‌شده، تراشه‌ی Ryzen 7000G سری Phoenix برای مادربرد های مبتنی‌بر سوکت AM5 در حال آماده‌سازی است. در همین حال، لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده Ryzen 8040 سری Hawk Point نیز به صحنه خواهند آمد.

انتظار می‌رود سری Ryzen 7000G بر پایه‌ی APU-های Phoenix طراحی شده باشند که در لپ‌تاپ‌ها و مینی کامپیوتر ها بسیار محبوب بوده‌اند، اما برای پردازنده‌های دسکتاپ تولید نشدند. خانواده‌ی رایزن 7000G به‌صورت ترکیبی از هسته‌های سی‌پی‌یو Zen 4 و گرافیک RDNA 3 استفاده خواهد کرد.

رایزن 7500G و 7300G به‌نظر پرقدرت نمی‌آیند و شاید به‌ترتیب فقط ۶ هسته (۱۲ ترد) و چهار هسته (هشت ترد) داشته باشند. بدترین خبر این است که احتمالاً این APU-های AM5، گرافیک مجهز به تنها چهار واحد رایانشی خواهند داشت. اگر این شایعه درست باشد و پردازنده‌های قدرتمندتری از رایزن 7000G عرضه نشوند، علاقه‌مندان به کامپیوتر از AMD ناامید خواهند شد.

پردازنده رایزن آینده AMD
فهرست فاش شده از تراشه‌های لپ‌تاپی AMD

وقتی به سراغ تراشه‌های لپ‌تاپی ای‌ام‌دی می‌رویم، انتظار داریم با کدنام سری Hawk Point روبه‌رو شویم که گام روبه‌جلویی درمقایسه‌با سری فعلی فینیکس ارائه می‌دهد. تفاوت مهم‌تری که در خانواده ۸۰۴۰ انتظار می‌رود وجود داشته باشد، ترکیبی از هسته‌های Zen 4 و Zen 4C است.

در همین حال، پردازنده‌های لپ‌تاپ با توان ۲۸ وات ممکن است به استفاده از گرافیک RDNA 3 ادامه دهند. البته احتمالاً بخش GPU با اندکی به‌روزرسانی، بر پایه‌ی معماری RDNA 3.5 تولید می‌شود.

APU-های فاش‌شده ممکن است قدرتمندترین تراشه‌های سری رایزن نباشند. Ryzen 3 7440U با چهار هسته (هشت ترد) و Ryzen 5 7540U با ۶ هسته (۱۲ ترد) از تراشه‌های فعلی AMD هستند و می‌توانید انتظارات خود از تراشه‌های سری ۸۰۴۰ یادشده را بر مبنای آن‌ها تعیین کنید.

هر دو APU فعلی ای‌ام‌دی گرافیک داخلی Radeon 740M با چهار واحد پردازشی دارند. به‌نظر می‌رسد در مورد Ryzen 3 8840U اشتباه تایپی رخ داده است. احتمالاً این نسخه‌ی بازنگری شده‌ای از Ryzen 7 7840U است، بنابراین می‌تواند قدرتمندترین APU لپ‌تاپ از این مجموعه باشد که یک CPU با هشت هسته (۱۶ ترد) و ۱۲ واحد پردازش گرافیکی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات