نسل بعدی فناوری ساخت تراشه سامسونگ، رکوردها را جابه‌جا خواهد کرد

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
فرآیند SF4X سامسونگ
واحد تراشه‌سازی سامسونگ در حال کار روی فناوری پیشرفته‌ی SF4X است که عملکرد قدرتمند را با مصرف بهینه‌ی انرژی ارائه خواهد داد.
تبلیغات

سامسونگ قصد دارد در سمپوزیوم ۲۰۲۳، جزئیات‌ بیشتری درباره‌ی فناوری‌ و مدارهای VLSI و فرایند SF4X ارائه دهد. SF4X برای برنامه‌های محاسباتی در نظر گرفته شده است که به عملکرد پردازشی سطح‌بالا (HPC) نیاز دارند. این فناوری که قبلاً با نام 4HPC شناخته می‌شد، نه‌تنها فرکانس و عملکرد بیشتری ارائه خواهد داد؛ بلکه از افزایش ولتاژ نیز پشتیبانی خواهد کرد.

SF4X تا ۲۳ درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر خواهد بود و عملکرد آن نیز ۱۰ درصد بهبود خواهد یافت. اگرچه سامسونگ اشاره‌ای به مرجع این مقایسه‌ها نکرده، احتمالاً فرایند SF4 را مقیاس قرار داده است. بهبود عملکرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی نتیجه‌ی ارزیابی و طراحی مجدد منبع، سیستم تخلیه‌ی ترانزیستور در شرایط کاری فشرده و... است.

SFX با فرایندهای N4P و N4X شرکت TSMC رقابت خواهد کرد. این دو فرایند به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد. درحال‌حاضر، تعیین این موضوع غیرممکن است که کدام فناوری بهترین ترکیب عملکرد، توان پردازشی، چگالی ترانزیستور، مصرف انرژی و هزینه را ارائه خواهد داد.

TomsHardware می‌نویسد پردازنده‌های مراکز داده و پردازنده‌های گرافیکی که به توان پردازشی بسیار زیاد نیاز دارند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ازپسِ اجرای بارهای کاری سنگین برآیند. بدین‌ترتیب، فرایندهای تراشه‌سازی پیشرفته‌تر مثل SF4X می‌توانند عملکرد و کارایی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی را بهبود درخورتوجهی دهند.

جدا از عملکرد عالی، بهره‌وری انرژی نیز اهمیت بسیار زیادی در این فرایندها دارد. کاهش ۲۳ درصدی مصرف انرژی SF4X درمقایسه‌با نسل قبلی این فناوری، می‌تواند باعث کاهش درخورتوجه هزینه‌ها شود و اثرهای زیست‌محیطی را در طول زمان کاهش دهد.

SF4X اولین فرایند مدرن سامسونگ است که به‌طورخاص برای برنامه‌های HPC توسعه یافته است و این موضوع نشان می‌دهد غول فناوری کره‌ای پیش‌بینی می‌کند تقاضای کافی برای این فناوری در بازار وجود داشته باشد. باتوجه‌به اینکه HPC مثل 5G و هوش مصنوعی صنعت بسیار بزرگی است، سامسونگ انتظار دارد حداقل برخی از ۱۵۰ مشتری کنونی آن از فناوری SF4X استفاده کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات