هند؛ بازیگر نوظهور صنعت پردازنده از جنوب آسیا می‌آید

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده SoC روی مادربرد طرح گرافیکی
مرکز C-DAC هند از تولید پردازنده‌های جدیدی خبر داده است که مبتنی‌بر معماری آرم هستند و قدرت مطلوبی دارند.
تبلیغات

مرکز توسعه‌ی رایانش پیشرفته (C-DAC) هند مدتی پیش گفت روی مجموعه‌ی جدیدی از پردازنده‌های مرکزی مبتنی‌بر معماری آرم کار می‌کند و در بین آن‌ها مدل پرچمدار AUM جلب توجه می‌کرد. اکنون اولین جزئیات از پردازنده‌ی AUM منتشر شده است. AUM پردازنده‌ای برای بازار HPC (رایانش با قدرت بالا) محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش Wccftech، مرکز C-DAC روی پردازنده‌های متنوعی کار می‌کند که برخی از آن‌ها مخصوص دستگاه‌های هوشمند هستند و برخی دیگر برای اینترنت اشیا و واقعیت افزوده و دیتاسنتر ساخته می‌شوند.

مشخصات پردازنده AUM هند

پردازنده‌های مرکزی سری وگا (Vega) که در مدل‌های دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای عرضه می‌شوند، مخصوص دستگاه‌های اقتصادی خواهند بود. این پردازنده‌ها قرار است حداقل ۱۰ درصد از نیاز بازار هند را برطرف کنند. C-DAC در سه سال آینده پردازنده‌ی هشت هسته‌ای روانه‌ی بازار می‌کند.

فعالیت‌های C-DAC صرفا به بازار مصرف‌کننده‌های عادی خلاصه نمی‌شود. این مؤسسه روی پردازنده‌ی HPC نسبتاً کم‌مصرفی کار می‌کند که AUM نام دارد و برای پردازش‌های فوق سنگین تولید می‌شود. این پردازنده‌ی مرکزی مبتنی‌بر معماری Neoverse V1 آرم است و با کدنام Zeus شناخته می‌شود.

مشخصات فنی تراشه AUM هند

AUM مجموعاً ۹۶ هسته دارد و مبتنی‌بر طراحی چیپلت است. هر یک از دو چیپلت این تراشه از ۴۸ هسته‌ی Neoverse V1 و حافظه‌ و کش ۹۶ مگابایتی L2 و تراشه‌ی امنیتی و ساب‌سیستم MSCP مجزا میزبانی می‌کند. تراشه‌ی AUM به ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی HBM3-5600 مجهز است.

C-DAC انتظار دارد که تا پایان سال ۲۰۲۴ پردازنده‌ای با قدرت ۶۴ پتافلاپس روانه‌ی بازار کند. تراشه‌ی AUM در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات