تراشه‌های اگزینوس ۱۳۳۰ و ۱۳۸۰ با عملکرد بهبودیافته و پشتیبانی از 5G رسماً معرفی شدند

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اگزینوس ۱۳۸۰
سامسونگ به‌طور رسمی از تراشه‌های اگزینوس ۱۳۳۰ و ۱۳۸۰ که براساس فرآیند ۵ نانومتری تولید شده‌اند، رونمایی کرد.
تبلیغات

سامسونگ سرانجام تراشه‌های میان‌رده‌ی جدید سری اگزینوس را برای گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی گلکسی A معرفی کرد. این شرکت ماه قبل و همزمان با معرفی گلکسی A14 5G به اگزینوس ۱۳۳۰ اشاره کرده بود اما مشخصات و قابلیت‌های این سیستم-روی-چیپ (SoC) را به‌طور کامل فاش نکرد. اکنون غول فناوری کره‌ی جنوبی ویژگی‌های این تراشه را به‌همراه مشخصات اگزینوس ۱۳۸۰ به‌اشتراک گذاشته است. هر دو سیستم-روی-چیپ مذکور از 5G پشتیبانی می‌کنند و سرعت عملکرد آن‌ها نسبت‌به نسل قبل افزایش یافته است.

اگزینوس ۱۳۸۰

تراشه سامسونگ اگزینوس ۱۳۸۰

اگزینوس ۱۳۸۰ با فرآیند ۵ نانومتری ساخته شده است و از چهار هسته‌ی Cortex A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز، چهار هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G68 MP5 با فرکانس ۹۵۰ مگاهرتز بهره می‌برد. این تراشه از نمایشگرهای Full HD Plus با نرخ نوسازی تا ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند و با رم LPDDR4X و LPDDR5 و همچنین حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 سازگار است.

پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) اگزینوس ۱۳۸۰ از حسگر دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند و امکان ثبت عکس ۶۴ مگاپیکسلی با نرخ‌تأخیر شاتر صفر را دارد. توان واحد پردازش هوش مصنوعی (NPU) این تراشه ۴٫۹ ترافلاپس (۴٫۹ تریلیون عملیات درثانیه) است که از این‌نظر در جایگاه بالاتری نسبت‌به اگزینوس ۱۲۸۰ قرار می‌گیرد. ISP این سیستم-روی-چیپ همچنین از ضبط ویدیو 4K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه و لرزش‌گیر دیجیتال تصویر (EIS) پشتیبانی می‌کند. این تراشه برای بهبود عملکرد دوربین از HDR و سیستم تشخیص لحظه‌ای اجسام بهره می‌برد.

به گزارش سم‌موبایل، مودم 5G اگزینوس ۱۳۸۰ از 5G میلی‌متری و موج‌های زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت دانلود و آپلود آن به‌ترتیب به ۳٫۶۷ و ۱٫۲۸ گیگابیت برثانیه می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توان به پشتیبانی از NFC، بلوتوث ۵٫۲، وای‌فای ۶، GPS، GLONASS، Galileo، ‌BeiDou و درگاه USB C اشاره کرد. گفتنی است این پردازنده در گلکسی A54 5G مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگزینوس ۱۳۳۰

تراشه سامسونگ اگزینوس ۱۳۳۰

اگزینوس ۱۳۳۰ اولین تراشه‌ی رده‌پایین سامسونگ محسوب می‌شود که در تولید آن از فرآیند ۵ نانومتری استفاده شده است. این تراشه از دو هسته‌ی Cortex A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز، ۶ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G68 MP2 بهره می‌برد. سیستم-روی-چیپ پایین‌رده‌ی جدید سامسونگ از نمایشگرهای Full HD Plus با نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این تراشه همچنین با رم LPDDR4X و LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 و UFS 3.1 سازگار است.

پردازنده‌ی سیگنال تصویر داخلی اگزینوس ۱۳۳۰ از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند و امکان ثبت تصاویر ۳۲ مگاپیکسلی با نرخ‌تأخیر شاتر صفر را ارائه می‌دهد. این تراشه همچنین از دوربین دوگانه‌ی ۱۶ مگاپیکسلی با نرخ‌تأخیر شاتر صفر پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این سیستم-روی-چیپ می‌توان به امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه و پخش و ضبط ویدیو با کدک‌های H.264، HEVC و VP8 اشاره کرد.

اگزینوس ۱۳۳۰ به مودم داخلی 5G با پشتیبانی از موج‌های زیر ۶ گیگاهرتز مجهز شده است و سرعت دانلود و آپلود آن به‌ترتیب ۲٫۵۵ و ۱٫۲۸ گیگابیت برثانیه است. این تراشه همچنین از وای‌فای ۵، بلوتوث ۵٫۲، NFC، GPS، GLONASS، Galileo، ‌BeiDou و درگاه USB C پشتیبانی می‌کند. سیستم-روی-چیپ اقتصادی جدید سامسونگ قبلاً در گلکسی A14 5G مورد استفاده قرار گرفته است اما انتظار داریم در تعداد بیشتری از گوشی‌های پایین‌رده‌ی این برند استفاده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات