سرقت اسرار تجاری ASML تأیید شد؛ چین در صنعت تراشه به خودکفایی می‌رسد؟

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو شرکت ASML در کنار یک مرد با لباس آبی
ASML، ازجمله بازیگران مهم صنعت تراشه‌، می‌گوید یکی از کارکنان سابقش در چین اسرار تجاری این شرکت را به‌سرقت برده است.
تبلیغات

ASML نقش پررنگی در زنجیره‌ی تأمین پردازنده ایفا می‌کند. این شرکت می‌گوید یکی از کارکنان سابقش در چین داده‌های محرمانه‌ی این شرکت هلندی را به‌سرقت برده است.

ASML، تنها شرکت در دنیا است که اسکنر EUV برای تولید پردازنده‌های فوق‌پیشرفته می‌سازد و مشتریان بزرگی در سراسر دنیا دارد. پردازنده‌هایی که با این اسکنرها تولید می‌شوند، در بسیاری از صنایع، از خودرو برقی و تجهیزات نظامی گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی، کاربرد پیدا می‌کنند.

ASML تحقیقات داخلی گسترده‌ای به‌راه انداخت و متوجه سرقت اطلاعات محرمانه شد. پس از این تحقیقات، پروتکل‌های امنیتی ASML بهبود یافت تا چنین اتفاقی مجدداً تکرار نشود. ASML می‌گوید که احتمالاً چین با دسترسی به داده‌های محرمانه‌ی این شرکت، تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است.

ASML؛ شرکت کوچک هلندی که به بزرگ‌ترین مونوپولی دنیای تراشه‌ تبدیل شد [همراه با ویدئو]
ASML؛ شرکت کوچک هلندی که به بزرگ‌ترین مونوپولی دنیای تراشه‌ تبدیل شد [همراه با ویدئو]
مطالعه '13

داده‌های دزدیده‌شده شامل اطلاعات تکنولوژیک ASML می‌شود؛ اما هیچ سخت‌افزاری به‌سرقت نرفته است. بر‌اساس گزارش یاهو فایننس، این سرقت کار یکی از کارکنان مرد ASML در ماه‌های اخیر بوده است. جزئیات این ماجرا در‌اختیار مقام‌های دولت هلند و ایالات متحده قرار گرفته است.

بیانیه‌ی ASML در حالی منتشر می‌شود که هلند و ژاپن با پیوستن به ایالات متحده، تحریم‌های سختی برای صنعت تراشه‌ی چین در نظر گرفته‌اند. این کشورها می‌گویند پیشرفت تکنولوژیک چین باعث تولید تجهیزات نظامی ویرانگر می‌شود و چین نباید به چنین تجهیزاتی دسترسی پیدا کند.

رابطه‌ی چین و ایالات متحده همین‌حالا نیز پرتنش است؛ خصوصاً پس از منهدم‌شدن بالونی که دولت آمریکا آن را به چین نسبت داد. درنتیجه‌ی این اتفاق، سفر وزیر امور‌خارجه‌ی آمریکا به پکن لغو شد. منابع آگاه می‌گویند آنتونی بلینکن این هفته با دیپلمات ارشد چین در آلمان دیدار می‌کند.

در سال‌های اخیر، اهمیت استراتژیک ASML بسیار بیشتر شده است؛ چون این شرکت مالک فناوری موردنیاز برای ساخت سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین پردازنده‌های دنیا است. ASML جزو معدود تولیدکنندگان دستگاه‌های لیتوگرافی موردنیاز برای تراشه‌های میان‌رده و تنها تولیدکننده‌ی دستگاه‌های موردنیاز برای پیشرفته‌ترین تراشه‌های دنیا است.

افزایش اهمیت ASML این شرکت را به هدفی جذاب تبدیل کرده است. ASML سال گذشته یکی از شرکت‌های مستقر در پکن را به سرقت اسرار تجاری متهم کرد. ASML حدوداً ۱٬۵۰۰ نفر کارمند در چین دارد. فعلاً مشخص نیست که اطلاعات دزدیده‌شده می‌توانند به ساخت دستگاه‌های پیشرفته‌ی لیتوگرافی منتهی شوند یا نه.

مدیرعامل ASML پیش‌تر دربرابر برخی از محدودیت‌های درنظرگرفته‌شده برای تجارت این شرکت با چین مقاومت کرده بود. او می‌گوید چین در‌صورت قطع دسترسی به تراشه‌های آمریکایی، در‌نهایت موفق می‌شود تراشه‌ای اختصاصی با کارکرد مشابه تولید کند‌. چین پس از تایوان و کر‌جنوبی، سومین بازار بزرگ ASML است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات