اینتل با پردازنده‌های نسل ۱۱ راکت لیک خداحافظی می‌کند

پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
جعبه پردازنده Core i9 و i7 و i5 اینتل راکت لیک نسل یازدهم دسکتاپ از نمای جلو / Intel Rocket Lake
اینتل برنامه‌ی توقف تولید پردازنده‌ها و مادربردهای سری راکت لیک را اعلام کرده است. راکت لیک حدوداً دو سال پیش عرضه شد.
تبلیغات

اینتل قصد دارد تولید پردازنده‌های رده‌بالای نسل یازدهمی راکت لیک را که مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری هستند متوقف کند. این پردازنده‌ها همچنان در بازار موجود خواهند بود، اما در آینده‌ای نه‌چندان دور، خرید آن‌ها غیرممکن خواهد شد. اینتل همچنین به دنبال توقف تولید مادربردهای سری ۴۰۰ و ۵۰۰ است که از سوکت LGA1200 استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش تامز هاردور،‌ اینتل به شرکای تجاری خود گفته است که آخرین سفارش تراشه‌های نسل یازدهمی Core i5 و Core i7 و Core i9 و تراشه‌های سری Xeon W و مادربردهای سری ۴۰۰ و ۵۰۰ را تا تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ (۳ شهریور ۱۴۰۲) ثبت کنند. آخرین محموله از پردازنده‌ها و مادربردهای نسل ۱۱ اینتل در تاریخ ۲۳ فوریه‌ی ۲۰۲۴ (۴ اسفند ۱۴۰۲) عرضه خواهند شد.

اینتل قصد دارد تولید پردازنده‌های توکار سری Xeon E را که مبتنی‌بر پلتفرم راکت لیک هستند، برای مدتی طولانی‌تر ادامه دهد. با این‌حال اکثر پردازنده‌های راکت لیک تا سال آینده‌ی میلادی از خط تولید خارج می‌شوند.

پردازنده‌های راکت لیک از زمان عرضه به بازار، محصولاتی بحث‌برانگیز بوده‌اند. این پردازنده‌ها از یک طرف مبتنی‌بر ریزمعماری Cypress Cove (نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی Sunny Cove) هستند و از گرافیک مجتمع Xe استفاده می‌کنند و از طرف دیگر برخلاف پردازنده‌های آیس لیک و تایگر لیک از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بهره می‌گیرند.

اینتل در نسل ۱۱ تعداد هسته‌های پردازنده را از ۱۰ مورد به هشت مورد کاهش داد. این پردازنده‌ها قدرت بیشتری نسبت‌به محصولات نسل دهمی داشتند، اما کاربرانی که به دنبال پردازنده‌ای با هسته‌های زیاد بودند سراغ سری AMD Ryzen 3000 رفتند. AMD در آن زمان پردازنده‌هایی با ۱۲ و ۱۶ هسته داشت.

اینتل پس از راکت لیک دو خانواده‌ی جدید از پردازنده‌های دسکتاپ را روانه‌ی بازار کرده است که از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری استفاده می‌کنند و ریزمعماری مدرن‌تری دارند، به همین دلیل بعید است کاربران جای خالی راکت لیک را احساس کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات