اینتل بالاخره قیمت پردازنده‌های نسل دوازدهمی را ۱۰ درصد افزایش داد

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده Intel Core نسل جدید طرح گرافیکی نمای جلو
با افزایش قیمت محصولات خانواده‌ی آلدر لیک، اکنون پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل قیمت بیشتری نسبت‌به پردازنده‌های نسل سیزدهمی دارند.
تبلیغات

بر اساس گزارش تامز هاردور، اینتل قیمت پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری آلدر لیک را در دیتابیس آنلاین Ark افزایش داده است. ازاین‌پس تراشه‌های دسکتاپی نسل قبل اینتل با ۱۰ درصد قیمت بیشتر به دست مشتریان می‌رسند. در برخی از نمونه‌ها،‌ قیمت پردازنده تقریبا ۶۰ دلار بالا رفته است.

نکته‌ی جالب این است که پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در حال حاضر قیمت پایین‌تری نسبت‌به پردازنده‌های نسل دوازدهمی دارند. اینتل در نسل سیزدهم تعداد هسته‌ها را افزایش داد و سرعت کلاک را بالا برد تا تراشه‌های پرقدرتی بسازد. انتظار داریم به‌زودی قیمت پردازنده‌های نسل سیزدهمی رپتور لیک نیز افزایش پیدا کند. با این اتفاق، AMD ازلحاظ قیمت‌گذاری محصولاتش گزینه‌ی جذاب‌تری خواهد بود.

اینتل در فصل اول سال ۲۰۲۲ گفت افزایش قیمت پردازنده اجتناب‌ناپذیر است، اما در آن زمان جزئیات خاصی ارائه نداد. این شرکت بار دیگر در یکی از کنفرانس‌های مالی‌اش، زمانی که ۵۰۰ میلیون دلار ضرر فصلی تجربه کرده بود، روی افزایش قیمت پردازنده تأکید کرد. حتی در آن کنفرانس مالی نیز گفته نشد که کدام محصولات با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

تغییرات قیمت پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل

نام پردازنده

قیمت قبلی

قیمت جدید

تغییر به دلار

تغییر به درصد

Core i9-12900K

۵۸۹ دلار

۶۴۸ دلار

*Core i9-13900K

۵۸۹ دلار

-

-

-

Core i7-12700K

۴۰۹ دلار

۴۵۰ دلار

۴۱ دلار

۱۰ درصد

*Core i7-13700K

۴۱۹ دلار

-

-

-

Core i5-12600K

۲۸۹ دلار

۳۱۸ دلار

۲۹ دلار

۱۰ درصد

Core i5-12400

۱۹۲ دلار

۲۱۱ دلار

۱۹ دلار

۱۰ درصد

Core i3-12100

۱۲۲ دلار

۱۳۴ دلار

۱۲ دلار

۱۰ درصد

*مواردی که با ستاره مشخص شده‌اند، پردازنده‌ی نسل سیزدهمی هستند

به‌ موجب تغییرات جدید،‌ اکنون می‌دانیم که پردازنده‌های عادی اینتل با تمرکز بر بازار مصرفی، از افزایش قیمت در امان نیستند. با وجود تغییر قیمت شماری از پردازنده‌های نسل دوازدهمی در دیتابیس Ark،‌ اینتل همچنان این تغییرات را رسانه‌ای نکرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پردازنده‌های دسکتاپی آلدر لیک تا ۱۰ درصد بیشتر شده است. برای نمونه پردازنده‌ی Core i9-12900K که قبلاً با قیمت ۵۸۹ دلار عرضه می‌شد اکنون برچسب قیمت ۶۴۸ دلار را یدک می‌کشد. این افزایش قیمت برای پردازنده‌های سری F نیز دیده می‌شود. این پردازنده‌ها که گرافیک مجتمع ندارند به‌طور معمول با تخفیف عرضه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات