عملکرد ناامید‌کننده اینتل در فصل دوم ۲۰۲۲؛ از افت ۲۵ درصدی فروش پردازنده تا ضرر نیم میلیارد دلاری

جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با افت ۲۵ درصدی فروش پردازند‌ه‌های مصرفی اینتل در فصل دوم ۲۰۲۲، درآمد این شرکت به ۱۵٫۳ میلیارد دلار رسید. درحالی‌که اینتل سال قبل ۵٫۱ میلیارد دلار سود کسب کرده بود، امسال نیم میلیارد دلار ضرر کرده است.
تبلیغات

دنیاگیری ویروس کرونا آثار مثبت فراوانی روی بازار کامپیوترهای شخصی گذاشت و در ماه‌های نخست، موجودی PC در بسیاری از فروشگاه‌ها تمام شد. به مدت دو سال مداوم، فروش کامپیوتر شخصی رکوردشکنی کرد و شرکت‌های فعال در این حوزه درآمد زیادی به جیب زدند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد دوران خوب کامپیوترهای شخصی و شرکت‌های تراشه‌ساز کم‌کم نفس‌های آخرش را می‌کشد.

افت شدید فروش کروم بوک در فصل گذشته به سایر محصولات نیز سرایت کرده و باعث کاهش درآمد تولیدکنندگان کامپیوترهای ویندوزی نیز شده است. اینتل بامداد امروز در جدیدترین گزارش مالی خود از افت ۲۵ درصدی فروش پردازنده‌های مصرفی (مخصوص کاربران عادی) خبر داد. تیم آبی می‌گوید که پیش‌بینی می‌کند ابعاد بازار کامپیوتر در سال جاری میلادی تقریباً ۱۰ درصد کاهش یابد.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در جریان برگزاری جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی گفت:‌ «شماری از بزرگ‌ترین مشتریان ما با سرعتی که در دهه‌ی اخیر نمونه‌ی آن را ندیده‌ایم در حال کاهش سطح موجودی محصولات هستند.»

در اوایل ماه جاری میلادی مؤسسه‌ی تحقیقاتی Gartner گفت ابعاد بازار کامپیوتر در سال ۲۰۲۲ نسبت‌ به سال ۲۰۲۱ به‌میزان ۱۲٫۶ درصد کاهش پیدا کرده است. تقریباً هم‌زمان با انتشار گزارش مالی اینتل، اپل نیز گزارش مالی خود را منتشر کرد و گفت فروش مک در فصل اخیر ۱۰ درصد افت کرده است. البته تیم کوک، مدیرعامل اپل می‌گوید که احتمالاً شرکت تحت مدیریتش تمامی موجودی کامپیوترهای مک را به فروش خواهد رساند.

اینتل در گزارش مالی‌اش می‌گوید در فصل دوم سال ۲۰۲۲ درآمدهایش ۲۲ درصد افت کرده و به ۱۵٫۳ میلیارد دلار رسیده است. در اتفاقی غیرمنتظره اینتل هیچ سودی در فصل دوم امسال کسب نکرد و به‌جای آن با ضرر نیم میلیارد دلاری مواجه شد. اینتل در فصل دوم ۲۰۲۱ توانسته بود سود ۵٫۱ میلیارد دلاری کسب کند. مقایسه‌ی اعداد نشان می‌دهد سود اینتل در فصل دوم ۲۰۲۲ افت ۱۰۹ درصدی تجربه کرده است.اینتل قصد دارد پاییز امسال قیمت پردازنده‌هایش را افزایش دهد و شاید با این کار بتواند مجدداً درآمدهایش را بالا ببرد.

آمار نشان می‌دهد درآمد واحد دیتاسنتر اینتل ۱۶ درصد کاهش یافته است. سود عملیاتی این واحد تجاری در همین بازه‌ی زمانی ۹۰ درصد افت کرد.

گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۲ اینتل Intel درآمد و ضرر

ضررهایی که اینتل در فصل اخیر متحمل شده است همگی به کاهش فروش محصول ارتباط ندارند. اینتل می‌گوید ضرر عملیاتی نیم میلیارد دلاری‌اش به عرضه‌ی اولین نسل از گرافیک‌های اختصاصی‌اش ارتباط دارد که چندان با استقبال خوبی مواجه نشده‌اند. پت گلسینگر می‌گوید اینتل امسال نمی‌تواند به اهدافی که برای تولید GPU تعیین کرده بود دست پیدا کند، اما انتظار دارد درآمد حاصل از فروش این پردازنده‌های گرافیکی تا پیش از پایان امسال به یک میلیارد دلار برسد. به گفته‌ی گلسینگر، گرافیک‌های دسکتاپی سری A5 و A7 خانواده‌ی Arc فصل آینده روانه‌ی بازار می‌شوند.

اینتل همچنین می‌گوید به دلیل گسترش خط تولید کارخانه‌هایش متحمل هزینه‌ی ۱۵۵ میلیون دلاری شده است. تیم آبی در فصل اخیر توانست قراردادهای جدیدی با کوالکام و مدیاتک امضا کند تا برای این شرکت‌ها تراشه بسازد. تا پیش از انتخاب پت گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل اینتل، این شرکت هیچ تمایلی به تولید تراشه برای شرکت‌های دیگر نداشت.

با وجود عملکرد نه‌چندان خوب اینتل در فصل اخیر، روز گذشته خبر مهمی منتشر شد که برای مدیران اینتل بسیار خوشحال‌کننده است. مجلس سنای ایالات متحده پس از مدت‌ها انتظار سرانجام به لایحه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری CHIPS چراغ سبز نشان داد تا بودجه‌ای سنگین دراختیار شرکت‌های تراشه‌ساز قرار بگیرد. آمریکا قصد دارد ۵۲ میلیارد دلار کمک مالی به شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت نیمه‌هادی ارائه دهد و ۲۵ درصد تخفیف مالیات برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر بگیرد.

لایحه‌ CHIPS در وهله‌ی اول روی تولیدکنندگان تراشه متمرکز است و اینتل سرشناس‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در آمریکا محسوب می‌شود. تحلیلگران می‌گویند بخش زیادی از این بودجه به اینتل می‌رسد. البته دور از انتظار است که بودجه‌ی سنگین دولت آمریکا نیز بتواند وضعیت بازار تراشه را به حالت عادی برگرداند یا این کشور را در صنعت نیمه‌هادی به رقیبی جدی‌تر برای آسیا تبدیل کند.

اینتل وعده داده است که با استفاده از کمک‌هزینه‌ی دولتی کارخانه‌های جدیدی احداث و تعداد زیادی شغل ایجاد کند. اینتل می‌گوید که انتظار دارد بخشی از کمک‌هزینه‌ی دولت آمریکا را در سال ۲۰۲۳ دریافت کند.

اینتل هم‌زمان با انتشار گزارش مالی جدیدش اعلام کرد که از بازار حافظه‌ی Optane خارج می‌شود. این شرکت با وجود فروش بقیه‌ی بخش‌های کسب‌و‌کار SSD خود به SK Hynix در سال ۲۰۲۰، همچنان به فعالیت کسب‌و‌کار Optane ادامه داد. اینتل همچنین می‌گوید از بازار پهپادها خارج شده است. کیمبال ماسک، برادر ایلان ماسک، کسب‌و‌کار فعال اینتل در بازار پهپاد را خریداری کرد.

اینتل پیش‌بینی می‌کند که در فصل آینده نیز عملکرد چندان درخشانی نداشته باشد. مدیر ارشد مالی این شرکت می‌گوید که احتمالاً پس از فصل آینده، وضعیت به مرور زمان بهتر می‌شود: «انتظار داریم که در فصل دوم و فصل سوم ۲۰۲۲ شاهد بدترین عملکرد مالی اینتل باشیم.»

در همین حین که اینتل از ضرردهی خود خبر می‌دهد، کوالکام روز گذشته اعلام کرد فروش پردازنده‌های موبایلی‌اش رشد سالانه‌ی ۵۹ درصدی تجربه کرده و به ۶٫۱ میلیارد دلار رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات