اینتل رسماً تأیید کرد: قیمت CPU پاییز امسال افزایش پیدا می‌کند

یک‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر ارشد مالی اینتل رسماً تأیید کرد که قیمت پردازنده‌های مرکزی و سایر قطعات سخت‌افزاری تیم آبی در فصل چهارم ۲۰۲۲ افزایش پیدا می‌کند.
تبلیغات

پس از عملکرد مالی فاجعه‌بار در فصل دوم ۲۰۲۲، اینتل رسماً تأیید کرده است که در آینده‌ای نزدیک، قیمت تمامی قطعات مهم ازجمله پردازنده‌های مرکزی را افزایش می‌دهد. در گزارش مالی اینتل اعلام شد که این شرکت ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و درآمدش در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی بسیار کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. حتی سود هر سهم اینتل نیز در این بازه‌ی زمانی بسیار کمتر از حد انتظار بود.

درحالی‌که مدیران اینتل می‌گویند با تمام توان در تلاش برای بهبود شرایط هستند، آمار نشان می‌دهد درآمد واحد Client Computing و Datacenter تیم آبی به‌شدت کاهش یافته است. اینتل می‌گوید که احتمالاً وضعیت فعلی در سه‌ماهه‌ی سوم نیز ادامه پیدا می‌کند و پس‌ازآن به‌مرورزمان وضعیت بهتر می‌شود.

به‌گزارش Wccftech، مدیر ارشد مالی اینتل می‌گوید تیم آبی در نیمه‌‌ی دوم سال جاری میلادی محصولات متعددی را روانه‌ی بازار می‌کند. او با اشاره به افزایش قیمت محصولات اضافه می‌کند:

ما در حال افزایش قیمت‌ها هستیم و این قیمت‌های جدید در فصل چهارم اعمال می‌شوند. افزایش قیمت بیشتر از آنکه محصولات دیتاسنتر را تحت‌تأثیر قرار دهد، در محصولات گروه تجاری Client Computing اعمال می‌شود. در حال تنظیم قیمت برای محصولات هر دو گروه تجاری هستیم؛ اما افزایش قیمت بیشتر در Client Computing به‌چشم می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود در بخش پایانی سال جاری میلادی درآمد Client Computing افزایش یابد.

ماه‌ها است که منابع مختلف درباره‌ی احتمال افزایش قیمت پردازنده اینتل گمانه‌زنی می‌کنند. برخی از شایعه‌ها می‌گویند که اینتل قصد دارد قیمت CPU و سایر قطعات را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. ظاهراً این افزایش قیمت افزون‌بر CPUهای مصرفی، CPUهای کلاس سرور و تراشه‌هایی مثل کنترلر وای‌فای را دربر می‌گیرد. اینتل می‌گوید قیمت برخی از محصولات به‌شکل تک‌رقمی و قیمت برخی محصولات دیگر بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر می‌رود.

افزایش قیمت فعلاً اعمال نشده است؛ اما اینتل در چند وقت اخیر با شرکا و مشتریانش در ارتباط بوده است تا آن‌ها را برای افزایش قیمت آماده کند. اینتل قصد دارد در فصل چهارم ۲۰۲۲ و فصل اول ۲۰۲۳ به‌ترتیب پردازنده‌های دسکتاپی نسل‌سیزدهمی کلاس دسکتاپ و کلاس لپ تاپ را روانه‌ی بازار کند.

تحلیلگران فعلاً واکنش بازار و سایر رقبا به افزایش قیمت محصولات اینتل را پیش‌بینی نکرده‌اند. برخی از کاربران می‌گویند که ممکن است AMD نیز در اقدامی مشابه اینتل قیمت پردازنده‌هایش را افزایش دهد. همچنین، شاید تیم قرمز قیمت پردازنده را تغییر ندهد و به‌جای آن به‌دنبال تصاحب بخش بیشتری از بازار CPU باشد.

اینکه چرا اینتل از افزایش قیمت حمایت می‌کند، هنوز رسماً اعلام نشده است؛ اما تحلیلگران دو فرضیه‌ی اصلی مطرح می‌کنند. گزارشی می‌گوید اینتل درحال‌حاضر با موجودی بیش‌ازحد قطعات سخت‌افزاری در انبارها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در همین زمینه، اخبار افزایش قیمت را به‌راه‌ انداخته است تا شرکایش بتوانند پردازنده‌ها را سریعاً بفروشند.

گزارش دیگری ادعا می‌کند که افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و قیمت مواداولیه‌ای است که برای تولید پردازنده‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. افزایش تورم نیز روی افزایش قیمت CPU تأثیرگذار است.

اینتل بامداد جمعه‌ی گذشته اعلام کرد که در فصل اخیر ۲۵ درصد پردازنده‌ی کمتر فروخته است. در این بازه‌ی زمانی درآمد تیم آبی ۲۲ درصد افت کرده و به ۱۵٫۳ میلیارد دلار رسیده است. اینتل از ضرر نیم‌میلیارددلاری در فصل دوم ۲۰۲۲ نیز خبر داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات