ادعای شاخ‌دار شیائومی: Snapdragon 8 Gen 2 از تراشه A16 اپل قوی‌تر است

سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی در ادعایی عجیب‌و‌غریب، Snapdragon 8 Gen 2 را قوی‌تر از A16، تراشه‌ی آیفون ۱۴ پرو، می‌داند. این در حالی است که حتی کوالکام نیز چنین ادعایی نکرده است.
تبلیغات

شیائومی هیچ نقشی در فرایند تولید Snapdragon 8 Gen 2 ایفا نکرده است و صرفاً یکی از مشتریان این تراشه محسوب می‌شود؛ اما این شرکت می‌گوید نسل جدید اسنپدراگون به حاکمیت اپل بر بازار تراشه‌های موبایلی پایان می‌دهد. سال‌ها است تراشه‌های اندرویدی ضعیف‌تر از تراشه‌های سری A اپل عمل می‌کنند و آیفون‌ها غالباً قوی‌تر از پرچم‌داران اندرویدی بوده‌اند.

به‌ادعای شیائومی، واحد گرافیکی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 تا ۴۲ درصد قوی‌تر از نسل قبل است و با این بهبود، تراشه‌ی A16 اپل به‌کاررفته در آیفون‌های پرو نسل جدید را شکست می‌دهد. شیائومی دهم آذر پرچم‌دار جدیدش را با تراشه‌ی یادشده رونمایی می‌کند و طبیعی است که از همین‌حالا به‌دنبال سلطه بر فضای رسانه‌ای باشد.

براساس گزارش زومیت، A16 Bionic اپل درحال‌حاضر قوی‌ترین پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند است و شیائومی ازطریق مقایسه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 با A16 در تلاش است ثابت کند که گوشی پرچم‌دار جدیدش بسیار قدرتمند است. شیائومی می‌گوید واحد CPU تراشه‌ی جدید کوالکام پیشرفت ۳۷ درصدی درمقایسه‌با نسل قبل تجربه کرده است و می‌توان آن را با تراشه ۶ هسته‌ای A16 مقایسه کرد.

تیزر شیائومی اعلام می‌کند که این ادعاها نتیجه‌ی آزمون‌گرفتن از Snapdragon 8 Gen 2 در آزمایشگاه‌های این شرکت است. شیائومی سابقه‌ی دست‌کاری نتایج بنچمارک را دارد و وقتی چنین ادعایی را این شرکت مطرح می‌کند، در نگاه اول باورپذیر نیست. براساس اولین بنچمارک‌ها، Snapdragon 8 Gen 2 موفق شد در گیک‌بنچ فاصله با تراشه‌ی اپل را به کمترین حد در سال‌های اخیر برساند؛ اما نتوانست A16 را شکست دهد. پیشرفت نسلی تراشه‌های اسنپدراگون انکارناپذیر است؛ اما این ادعا که Snapdragon 8 Gen 2 بتواند تراشه‌ی پرچم‌دار جدید اپل را شکست دهد، با منطق جور درنمی‌آید.

کوالکام در واحد CPU تراشه‌ی نسل جدید از هسته‌ی اصلی جدیدی استفاده کرده؛ اما معماری این هسته همچنان تا حد زیادی مشابه نسل قبل است. احتمالاً آنچه شیائومی ادعا می‌کند، به عملکرد چندهسته‌ای ارتباط دارد. قبلاً به‌درستی پیش‌بینی کرده بودیم که تغییر چینش هسته‌های CPU به افزایش قدرت چندهسته‌ای منتهی شود؛ ولی فراموش نکنید عملکرد تک‌‌هسته‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد. برتری در عملکرد تک‌هسته‌ای نشان‌دهنده‌ی برتری در طراحی هسته است؛ همان عاملی که باعث پیشی‌گرفتن اپل از رقبا شده است. اپل طراحی بهینه‌تری برای هسته‌هایش دارد و می‌تواند با افزایش تعداد هسته‌ها مجدداً فاصله را زیاد کند.

نکته‌ی مهم دیگر، گرما و مصرف انرژی تراشه است. تراشه‌هایی که اپل می‌سازد، در عین ارائه‌ی قدرت پردازشی سرسام‌آور، بسیار کم‌مصرف‌اند. حتی تراشه‌های کامپیوترهای خانواده‌ی مک نیز با مصرف انرژی اندک، قدرت بسیار زیادی ارائه می‌دهند. گوشی‌سازان اندرویدی برای خنک‌ نگه‌داشتن تراشه‌ها به سیستم‌های خنک‌کننده‌ی پرهزینه‌ای نیازمندند.

اپل با اضافه‌کردن محفظه‌ی بخار به آیفون و مهاجرت به لیتوگرافی سه‌نانومتری می‌تواند بدون تغییر چشمگیر ابعاد تراشه، چند هسته‌ی اضافی به آن تزریق کند و تراشه‌های پرچم‌دار اندرویدی را با اختلاف زیاد در بنچمارک‌ها شکست دهد. اینکه شیائومی ۱۳ با تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 بتواند در بنچمارک‌ها قوی‌تر از آیفون ۱۴ پرو عمل کند، ادعای بسیار مهمی است؛ اما فعلاً باید منتظر عرضه‌ی گوشی‌ جدید شیائومی بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات