کوالکام نسل جدید تراشه بلوتوث LE را درکنار پلتفرم مخصوص عینک‌های واقعیت‌افزوده معرفی کرد

پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کوالکام از تراشه‌های جدید و ارتقایافته‌ی بلوتوث LE و همچنین سیستم-روی-چیپ جدید مخصوص عینک‌های واقعیت افزوده‌ موسوم به AR2 رونمایی کرد.
تبلیغات

کوالکام اخیراً از Snapdragon 8 Gen 2 رونمایی کرده است و در میان آمار و ارقام عملکردی این تراشه، شاهد معرفی پردازنده‌های S3 Gen 2 و S5 Gen 2 برای هدست‌های بی‌سیم و افزایش کیفیت صدای بلوتوث بودیم. این شرکت همچنین از پلتفرم جدیدی برای محصولات پوشیدنی و به‌خصوص عینک‌های واقعیت‌افزوده رونمایی کرده است.

کوالکام S3 و S5 Gen 2

Snapdragon S3 Gen 2 & S5 Gen 2

کوالکام با نسل دوم پلتفرم صوتی خود، به‌ بهبود بلوتوث LE ادامه می‌دهد. تراشه‌های جدید این شرکت با Snapdragon 8 Gen 2 سازگاری دارند و صدای LossLess را از گوشی به گوش شما انتقال می‌دهند. این ویژگی‌ها از قابلیت ردیابی پویای موقعیت سر برای فعال‌کردن صدای فراگیر و تجربه‌ی شنیداری بهتر، بهره می‌برند. تراشه‌های مذکور همچنین با قابلیت حذف‌نویز فعال بهبودیافته ارائه می‌شوند که از سیستم تشخیص گفتار نیز پشتیبانی می‌کنند. وقتی در هدفون‌های مجهز به این تراشه‌ها، با شخص دیگری درحال صحبت باشید، امکان شنیدن صدای آن فرد فراهم خواهد بود و بدین‌ترتیب نیازی به غیرفعال‌کردن دستی ANC نخواهید داشت.

تراشه‌های S3 Gen 2 و S5 Gen 2 با درنظر گرفتن قابلیت‌های گیمینگ طراحی شده‌اند. این پردازنده‌ها از حالت کم‌تأخیر بهره می‌برند و درواقع نرخ تأخیر انتقال صدا از ۶۸ میلی‌ثانیه در نسل اول آن‌ها به ۴۸ میلی‌ثانیه کاهش یافته است. این سیستم-روی-چیپ‌ها همچنین از Auracast پشتیبانی می‌کنند که درواقع نسخه‌ی بلوتوث رادیو FM محسوب می‌شود. این فرستنده‌ی منفرد می‌تواند سیگنال‌هایی را به چندین گیرنده ارسال کند و نیازی به جفت‌سازی ندارد؛ درواقع برای استفاده از آن کافی است تنظیمات مربوطه را انجام دهید. می‌توان از این ویژگی برای اشتراک‌گذاری موسیقی با دوستان، اتصال به تلویزیون‌های خارج‌از محیط خانه مثل باشگاه یا فرودگاه و گوش دادن به اطلاعیه‌های عمومی استفاده کرد.

کوالکام S3 Gen 2 و S5 Gen 2 برای هدست‌های استریو، از صدای LossLess پشتیبانی می‌کنند و برای ایرپادهای میان‌رده طراحی شده‌اند. علاوه‌براین می‌توان از آن‌ها در بلندگوهای بی‌سیم استفاده کرد.

اسنپدراگون AR2

اسنپدراگون AR2

تراشه‌ی جدید XR کوالکام درکنار هدست متا کوئست پرو معرفی شد. این شرکت اکنون از پلتفرم Snapdragon AR2 Gen 1 رونمایی کرده که به‌طور خاص برای عینک‌های واقعیت‌افزوده طراحی شده است.

ازآنجا که طرح‌های سبک و نازک درساخت عینک‌های واقعیت افزوده، در اولویت قرار دارند، کوالکام پلتفرم جدید خود را به چند تراشه تقسیم کرده است. بدین‌ترتیب پردازنده‌ی اصلی ۴۰ درصد فضای کم‌تری روی برد PCB اشغال می‌کند. به گزارش GSMArena، این شرکت موفق شد مصرف برق را نیز تحت کنترل نگه‌دارد و اعلام کرده است می‌تواند عینک‌های واقعیت‌افزوده را درحالی‌که کم‌تر از یک وات برق مصرف می‌کنند، مدیریت کند. درواقع مصرف انرژی این پلتفرم نسبت به XR2 قدیمی که در کوئست ۲ مورداستفاده قرار گرفت، تا ۵۰ درصد کم‌تر است.

با تراشه‌ی اسنپدراگون AR2، وظایف حساس روی عینک‌های واقعیت‌افزوده پردازش خواهند شد و وظایف سنگین به یک گوشی مجهز به اسنپدراگون یا رایانه‌ی شخصی یا دستگاه میزبان دیگر، واگذار می‌شوند. بخشی از وظایف AR2 Gen 1 شامل 6DoF و ردیابی دست است. این پلتفرم حداکثر از ۹ دوربین و یک شتاب‌دهنده‌ی مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی برای ردیابی دست پشتیبانی می‌کند و بنابراین نرخ‌تأخیر عملکرد آن کاهش خواهد یافت. علاوه‌براین یک تراشه‌ی مشترک واقعیت‌افزوده وجود دارد که برای ردیابی چشم و احرازهویت ازطریق عنبیه‌ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کوالکام در Snapdragon AR2 Gen 1 از سیستم FastConnect 7800 استفاده کرد؛ همان سیستمی که در Snapdragon 8 Gen 2 نیز قرار دارد و از وای‌فای ۷ با نرخ تأخیر کم‌تر از ۲ میلی‌ثانیه بین عینک و دستگاه میزبان پشتیبانی می‌کند.

کوالکام هنگام توسعه‌ی پلتفرم Snapdragon AR2 با مایکروسافت همکاری نزدیکی داشت. AR2 مورد توجه شرکت‌های متعددی قرار گرفت که درحال توسعه‌ی عینک‌های مبتنی‌بر این پلتفرم جدید هستند که ازجمله می‌توان به شیائومی، لنوو، ال‌جی، Nreal، اوپو، Pco، QONOQ، Rokid، TCL، Tencent و Vuzix اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات