Snapdragon 8 Gen 2 با پشتیبانی از وای‌فای ۷ و فناوری رهگیری پرتو، معرفی شد

چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 2 نسبت به نسل قبلی آن ۴۰ درصد سریع‌تر و کارآمدتر است و از استاندارد بی‌سیم ۷ و سیستم ردیابی پرتو (Ray-Tracing) در بازی‌ها پشتیبانی می‌کند.
تبلیغات

کوالکام سرانجام نسل دوم تراشه‌ی موبایلی پرچم‌دار خود را معرفی کرد. Snapdragon 8 Gen 2 به‌زودی در اواخر سال ۲۰۲۲ در دستگاه‌های اندرویدی پرچم‌دار برندهای مختلف دردسترس خواهد بود و ازجمله مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای ۷ و فناوری رهگیری پرتو اشاره کرد.

کوالکام سال گذشته یک طرح نام‌گذاری جدید را اعلام کرد تا تشخیص بین تراشه‌هایی با بهترین عملکرد و رده‌های متوسط و همچنین پایین‌رده را آسان‌تر کند. سری اسنپدراگون ۸، بهترین مشخصات را دارند. نسل جدید تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام، نسبت به قبل بهبود یافته و از شتاب‌دهنده‌ی بزرگ‌تری بهره می‌برد که به گفته‌ی این شرکت عملکرد هوش مصنوعی آن را تا ۴٫۳۵ برابر افزایش داده است. این سیستم-روی-چیپ (SoC)، اولین تراشه‌ای است که از INT4 که فرمت هوش مصنوعی دقیق انویدیا است، پشتیبانی می‌کند و در بخش بازی نیز از پردازنده‌ی ارتقایافته‌ی آدرینو بهره می‌برد که ظاهراً سرعت آن در اجرای بازی‌ها ۲۵ درصد بهبود یافته و ۴۰ درصد انرژی کم‌تری مصرف می‌کند.

تراشه Snapdragon 8 Gen 2

Snapdragon 8 Gen 2 از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای بهره می‌برد که نوید پردازش سریع‌تر برای چندین زبان و پشیبانی سفارشی Wake Word را می‌دهد. به گزارش Gizmodo، این تراشه از صداهای فراگیر و ردیابی لحظه‌ای سر که در سال آینده ازجمله قابلیت‌های ضروری بسیاری از محصولات هوشمند خواهند بود، پشتیبانی می‌کند. از آنجا شرکت‌های سازنده‌ی روتر، عرضه‌ی محصولات مجهز به وای‌فای ۷ را آغاز کرده‌اند، نسل جدید پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام درحال‌حاضر از این استاندارد بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. شایان‌ذکر است مدیاتک نیز در جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار موبایلی خود از این استاندارد پشتیبانی می‌کند.

کوالکام تلاش خود را در ارائه‌ی پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی بومی مشابه تنسور گوگل، انجام داده است. این شرکت وعده داده است Snapdragon 8 Gen 2 تجربه‌ی عکاسی بهبودیافته‌ای ارائه می‌دهد. پلتفرم اسنپدراگون Sight کوالکام اولین پردازش‌گر سیگنال تصویر (ISP) شناختی این شرکت است. پلتفرم مذکور به دوربین کمک می‌کند تفاوت را بین ویژگی‌های صورت، موها، لباس‌ها و حتی آسمان تشخیص دهد تا کاربران بتوانند عکس‌های جذاب‌تری بگیرند. پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید این شرکت همچنین با حسگرهای تصویری جدید مثل سامسونگ ISOCELL HP3 که یک حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی است و همچنین حسگرهایی که از فرمت HDR جدید سونی پشتیبانی می‌کنند نیز سازگار است.

تماشا در آپارات

Sanpdragon 8 Gen 2 از یک هسته‌ی اصلی مبتنی‌بر Cortex X3 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز بهره می‌برد. این سیستم-روی-چیپ همچنین به چهار هسته‌ با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و سه هسته‌ی کارآمد با فرکانس ۲ گیگاهرتز مجهز شده است که همگی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاهرتز نسبت به تراشه‌ی پرچم‌دار سال گذشته‌ی کوالکام، ارتقا یافته‌اند. شایان‌ذکر است این پردازنده مثل مدل قبلی آن با فرایند ۴ نانومتری تولید شده است. ازطرف دیگر مودم X70 اسنپدراگون روی این تراشه امکان استفاده از دو سیم‌کارت 5G فعال را فراهم می‌کند و این یعنی می‌توانید از خدمات دو شبکه‌ی 5G به‌طور هم‌زمان استفاده کنید.

می‌توان انتظار داشت که Snapdragon 8 Gen 2 در دستگاه‌های بعدی موتورولا و وان‌پلاس مورداستفاده قرار گیرد. درحال‌حاضر هنوز مشخص نیست آیا سامسونگ در نسل بعدی پرچم‌داران خود یعنی سری گلکسی S23 فقط از تراشه‌های کوالکام بهره خواهد برد یا خیر. غول فناوری کره‌ی جنوبی خط تولید تراشه‌های خود موسوم به اگزینوس را دارد؛ اگرچه به‌ندرت از این سیستم-روی-چیپ‌ها در مدل‌های آمریکایی گوشی‌های خود استفاده کرده است. شیائومی و اوپو نیز احتمالاً ازجمله اولین تولیدکنندگانی خواهد بود که تا پایان سال جاری، محصولات جدیدی با بهترین تراشه‌ی کوالکام معرفی خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات