تراشه تنسور 3 گوشی پیکسل 8 احتمالا با لیتوگرافی 3 نانومتری سامسونگ تولید می‌شود

جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ احتمالاً پردازنده‌ی تنسور ۳ گوگل را با لیتوگرافی ۳ نانومتری GAA تولید می‌کند. این پردازنده در گوشی پیکسل 8 استفاده خواهد شد.
تبلیغات

آن‌طور که Wccftech می‌نویسد، گوگل به‌این‌زودی‌ها قصد ندارد برای تولید تراشه‌های اختصاصی سری Tensor سراغ TSMC برود. رسانه‌های کره‌ای گزارش می‌دهند که سامسونگ وظیفه‌ی تولید تراشه‌ی تنسور ۳ را بر پایه‌ی لیتوگرافی سه نانومتری خود برعهده گرفته است.

سامسونگ از مدتی پیش تحویل اولین تراشه‌های سه نانومتری را به مشتریان شروع کرده است، این در حالی است که تولید ویفرهای سه نانومتری TSMC هنوز آغاز نشده است. شایعه‌های پیشین می‌گویند سامسونگ تراشه‌ی تنسور ۲ گوگل را با لیتوگرافی چهار نانومتری تولید می‌کند. این تراشه در گوشی‌های سری پیکسل که امسال عرضه می‌شوند استفاده خواهد شد. بااین‌حال تنسور ۳ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ و در قالب گوشی پیکسل 8 از راه می‌رسد.

سامسونگ در حال حاضر روی لیتوگرافی سه نانومتری و ترانزیستورهای جدید GAA متمرکز شده است، بااین‌حال قصد دارد که در لیتوگرافی سه نانومتری نسل دوم تراشه‌های متنوعی برای مشتریانش بسازد. سامسونگ می‌گوید لیتوگرافی سه نانومتری نسل دوم درمقایسه‌با لیتوگرافی پنج نانومتری تا ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارد، ۳۰ درصد قوی‌تر است و ابعاد تراشه را ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. این اعداد برای لیتوگرافی سه نانومتری نسل اول به ترتیب ۴۵ درصد، ۲۳ درصد و ۱۶ درصد اعلام شده است.

گفته می‌شود تنسور ۳ قرار است با نسل اول لیتوگرافی سه نانومتری سامسونگ به تولید انبوه برسد. شرکت کره‌ای تا سال ۲۰۲۴ سراغ استفاده از نسل دوم لیتوگرافی خود نخواهد رفت. به‌دلیل استفاده از لیتوگرافی سه نانومتری پیش‌بینی می‌کنیم گوشی‌های پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو شارژدهی بهتری نسبت‌به نسل فعلی داشته باشند.

در همین حین برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که سامسونگ تراشه‌ی تنسور ۳ را نیز همچون تنسور ۲ با لیتوگرافی چهار نانومتری می‌سازد چون لیتوگرافی سه نانومتری GAA در حال حاضر قیمت بسیار بالایی دارد. گوگل هنوز نتوانسته از لحاظ عملکرد در بازار موبایل به رقبایی مثل اپل و سامسونگ نزدیک شود، بنابراین افزایش قیمت گوشی به دلیل استفاده از پردازنده‌ی گران‌قیمت تصمیم هوشمندانه‌ای نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات