دستاوردی بزرگ برای کره‌ای‌ها؛ تحویل اولین محموله از پردازنده‌های ۳ نانومتری سامسونگ آغاز شد

دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ رسما تحویل اولین محموله از پردازنده‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد. لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ افزون‌بر افزایش قدرت تراشه، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
تبلیغات

زیرشاخه‌ی فعال سامسونگ در صنعت نیمه‌هادی که Samsung Foundry نام دارد مدتی پیش برای اولین بار، تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری را آغاز کرد و اکنون آن‌طور که Ice Universe در توییتر می‌نویسد، تحویل اولین مجموعه از تراشه‌های ۳ نانومتری سامسونگ آغاز شده است. درحال‌حاضر نام هیچ‌یک از شرکت‌های گوشی‌ساز به‌عنوان مشتریان احتمالی تراشه‌ی ۳ نانومتری سامسونگ اعلام نشده است.

به گزارش زومیت، در سال‌های اخیر رقابت در بازار تراشه به بالاترین حد خود رسیده و شرکت تایوانی TSMC با اتکا بر دانش مهندسانش و سرمایه‌گذاری عظیم توانسته به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند. TSMC لیتوگرافی‌های بهینه‌ای توسعه داده است و به‌همین دلیل شرکت‌های بزرگی مثل اپل برای تأمین پردازنده‌های خود تا حد زیادی به TSMC اتکا می‌کنند.

در همین حین که شرکت‌هایی مثل TSMC و اینتل مشغول بهینه‌سازی فناوری‌های ریخته‌گری خود بوده‌اند، سامسونگ نیز تلاش کرده قدم‌های مثبتی بردارد؛ بااین‌حال تراشه‌هایی که شرکت کره‌ای تولید می‌کند در بازار خوش‌نام نیستند. یکی از انتقادات بزرگی که کارشناسان به سامسونگ وارد می‌کنند، دمای بیش از حد پردازنده‌ها است.

با همه‌ی این‌ها عرضه‌ی اولین مجموعه از تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری اتفاق بسیار مهمی در تاریخ سامسونگ محسوب می‌شود. تاکنون هیچ شرکت دیگری نتوانسته تراشه‌ی ۳ نانومتری بسازد. TSMC برنامه‌های بزرگی دارد و احتمالاً در نهایت تراشه‌هایی ۳ نانومتری بهینه‌تری تولید می‌کند.

Ice Universe در توییتر می‌گوید به دلیل سابقه‌ی نه‌چندان درخشان سامسونگ، احتمالاً به‌این‌زودی‌ها هیچ‌یک از شرکت‌های گوشی‌ساز سراغ استفاده از پردازنده‌های ۳ نانومتری این شرکت نخواهند رفت. این حساب کاربری در توییتی طعنه‌آمیز می‌گوید لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ مسئول گرمایش جهانی است.

پردازنده‌های ۳ نانومتری سامسونگ در کارخانه‌ی هواسئونگِ کره‌ی جنوبی تولید می‌شوند. در لیتوگرافی ۳ نانومتری کره‌ای‌ها، ترانزیستورها با معماری GAA ساخته می‌شوند تا بهره‌وری انرژی بهبود پیدا کند. در معماری MBCFET GAA سامسونگ ولتاژ منبع تغذیه کاهش می‌یابد و از ترانزیستورهای نانوصفحه استفاده می‌شود.

سامسونگ ادعا می‌کند که پردازنده‌های ۳ نانومتری در مقایسه‌ با پردازنده‌های ۵ نانومتری ۲۳ درصد بهبود عملکرد دارند و ۴۵ درصد انرژی کمتر مصرف می‌‌کنند. سامسونگ همچنین موفق به کاهش ابعاد پردازنده‌ها شده است. گفته می‌شود اولین تراشه‌های ۳ نانومتری سامسونگ دراختیار شرکت‌های چینی حوزه‌ی استخراج رمزارز قرار می‌گیرد.

سامسونگ در فصل اول سال جاری میلادی تنها ۱۶٫۳ درصد از بازار تولید قراردادی تراشه را دراختیار گرفت، درحالی‌که TSMC بالغ‌بر ۵۳٫۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. سامسونگ برای رقابت جدی‌تر با TSMC به ایجاد نوآوری در صنعت تراشه نیاز دارد و توسعه‌ی لیتوگرافی ۳ نانومتری می‌تواند به این شرکت برای دستیابی به هدف‌هایش کمک کند. البته سامسونگ برای هم‌سطح‌شدن با TSMC مسیری طولانی در پیش دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات