زنگ خطر برای TSMC؛ اینتل بخشی از تراشه‌های موردنیاز مدیاتک را تولید خواهد کرد

سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهراً رقابت در صنعت تراشه‌سازی درحال افزایش است و در همین‌ راستا، اینتل یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC یعنی مدیاتک را به‌ طرف خود کشانده و قصد دارد بخشی از تراشه‌های موردنیاز این شرکت را تولید کند.
تبلیغات

اینتل و مدیاتک امروز همکاری استراتژیک جدیدی را آغاز کرده‌اند که در آن، خدمات تراشه‌سازی نوپای اینتل موسوم به IFS، تراشه‌هایی را برای مدیاتک تولید خواهد کرد. مدیاتک چهارمین طراح بزرگ تراشه سال ۲۰۲۱ بوده که پردازنده‌های موردنیاز برای طیف وسیعی از دستگاه‌های هوشمند را طراحی کرده است.

اینتل تراشه‌های مدیاتک را با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری خود، که درواقع نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ای از فرایند 22FFL به حساب می‌آید، تولید خواهد کرد.این معماری برای دستگاه‌های کم‌مصرف بهینه‌سازی شده است.

خبر همکاری این دو شرکت درحالی منتشر شد که صنایع نیمه‌هادی مستقر در ایالات متحده، به‌ویژه اینتل، در آستانه‌ی دریافت یارانه‌های کلان دولتی برای افزایش ساخت تراشه‌ در این کشور است.

مدیاتک درحال‌حاضر از فناوری‌های TSMC برای تولید اکثر تراشه‌های موردنیاز خود استفاده می‌کند، اما همچنین به‌دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره‌ی تأمین خود است تا ظرفیت تولید را در اروپا و ایالات متحده افزایش دهد. IFS اینتل می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برای هدف مدیاتک باشد. تیم آبی پیش‌بینی می‌کند همکاری این دو شرکت بلندمدت خواهد بود که می‌تواند شامل چندین برنامه‌ی مخلتف باشد. اینتل از اظهارنظر درمورد جدول زمانی عرضه‌ی تراشه‌های موردنیاز مدیاتک خودداری کرد اما می‌گوید لیتوگرافی ۱۶ نانومتری آن در سال ۲۰۲۲ برای مشتریان دردسترس خواهد بود. علاوه‌براین امکان تولید انبوه تراشه برپایه‌ی این معماری از اوایل سال ۲۰۲۳ فراهم خواهد شد.

مدیاتک درحال‌حاضر سالانه بیش از دو میلیارد تراشه برای محصولات مختلف تولید می‌کند، اما مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها به‌زودی در کارخانه‌ی تراشه‌سازی اینتل تولید خواهند شد. اینتل همچنین درمورد تولید تراشه‌های مدیاتک در ایالات متحده یا اروپا توضیحی ارائه نکرده است. این شرکت در گفت‌وگو با وب‌سایت TomsHardware اظهار داشت:

ما نمی‌توانیم در مورد جزئیات محصولات مشتریان خود اظهارنظر کنیم. مشتریان IFS به ظرفیت‌های تولید کارخانه‌های جهانی ما دسترسی دارند که ازجمله می‌توان به شبکه و سایت‌های فعلی ساخت ویفر در اروگان، آریزونا، ایرلند و کشورهای دیگر اشاره کرد. علاوه‌براین طرح‌هایی برای تأسیس کارخانه‌های جدید در اوهایو و آلمان داریم.
لیتوگرافی ۱۶ نانومتری اینتل

بیشتر پردازنده‌های ساخته‌شده در سرتاسر جهان، برپایه‌ی لیتوگرافی‌های قدیمی توسعه داده شده‌اند و نه فناوری‌ پیشرفته‌ای که اینتل به‌دنبال اجرای آن است. این شرکت مدعی شده طی چهار سال، از پنج معماری تولید جدید بهره‌برداری خواهد کرد.

تولید برنامه‌ریزی‌شده‌ مدیاتک از دستگاه‌های هوشمند، به‌خوبی با فرایند ۱۶ نانومتری اینتل که درواقع نسخه‌ی بهبودیافته‌ی لیتوگرافی 22FFL قدیمی این شرکت است، مطابقت دارد. فرآيند 22FFL (FinFET Low Power) برای دستگاه‌های ارزان‌قیمت و کم‌مصرف بهینه شده است. تراشه‌های ساخته‌شده براساس این معماری، عملکرد بالایی دارند و سادگی طراحی آن‌ها باعث می‌شود به‌سرعت روانه‌ی بازار شوند.

اینتل برای بهره‌برداری از فرایند ۱۶ نانومتری جدید خود، لیتوگرافی 22FFL را مدرن‌تر کرده و از ابزارهای طراحی تراشه‌ی شخص‌ثالث نیز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از نرم‌افزار شخص‌ثالث Electronic Desing Automation (EDA) برای IFS و طراحی تراشه‌ها، گامی مهم و روبه جلو محسوب می‌شود که می‌تواند طراحان تراشه‌ را به استفاده از خدمات تولید این شرکت جذب کند.

کوین کرول از شرکت تحقیقاتی Tirias می‌گوید:

همکاری با مدیاتک برای IFS فرصتی است تا بتواند کسب‌وکار تراشه‌سازی واقعی خود را ایجاد کند. به‌احتمال زیاد این مسیر با چالش‌های فزاینده‌ای همراه خواهد بود و بنابراین IFS برای مقابله با این موانع به جذب مشتریان جدید نیاز دارد.

تصمیم اینتل برای سرمایه‌گذاری اولیه‌ی ۲۰ میلیارد دلاری در حوزه‌ی خدمات تراشه‌سازی (IFS) درحالی انجام می‌شود که به‌نظر می‌رسد این شرکت روند نزولی مسیر خود را تغییر خواهد داد. مطمئناً این شرکت با ارائه‌ی خدمات به طراحان تراشه مثل مدیاتک می‌تواند مسیر صعودی خود را با سرعت بیشتری طی کند. IFS پیش از این با کوالکام، خدمات وب آمازون (AWS) قرارداد همکاری امضا و علاوه‌براین قرارداد ساخت تراشه‌های موردنیاز وزارت دفاع ایالات متحده را نیز از آن خود کرده است. افزون‌براین، شرکت‌های بزرگ دیگری مثل انویدیا به استفاده از خدمات تراشه‌سازی اینتل، علاقه نشان داده‌اند.

البته موج اول مشتریان به‌تنهایی باعث ایجاد یک کارخانه‌ی تراشه‌سازی قراردادی قدرتمند نخواهد شد و بنابراین اینتل سرمایه‌گذاری زیادی برای رسیدن به این هدف انجام داده است. این شرکت ۵٫۴ میلیارد دلار برای خرید Tower Semiconductor fab هزینه کرده؛ شرکتی که در تولید لیتوگرافی‌های پیشرفته برای تولید انبوه تراشه‌ها تخصص دارد.

تیم آبی همچنین رهبران باتجربه‌ای مثل سوک لی از TSMC را به خدمت گرفته است تا اکوسیستم‌های فناوری طراحی خود را گسترش دهد. این شرکت همچنین یک میلیارد دلار در اکوسیستم RISC-V سرمایه‌گذاری کرده و سعی دارد صدور مجوز مالکیت معنوی x86 را برای مشتریانی که از طرح‌های سفارشی استفاده می‌کنند، گسترش دهد.

همکاری با مدیاتک یکی دیگر از دستاورندهای مهم اینتل در مسیر پیشرفت کسب‌وکار تراشه‌سازی این شرکت است. مدیاتک درحال‌حاضر برای تولید بیشتر تراشه‌های موردنیاز خود با TSMC همکاری می‌کند. بااین‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد مشارکت اولیه‌ی این دو، بخش عمده‌ی سفارش‌های مدیاتک را از TSMC به اینتل سرازیر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات