درآمد تراشه‌های کامپیوتر و سرور TSMC از درآمد تراشه‌های موبایلی پیشی گرفت

پنج‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش مالی TSMC نشان می‌دهد درآمد فروش تراشه‌های حوزه‌ی HPC این شرکت از درآمد فروش تراشه‌های موبایلی پیشی گرفته که اتفاق مهمی محسوب می‌شود.
تبلیغات

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد برای اولین بار در تاریخ، درآمد تی اس ام سی (TSMC) از تولید تراشه‌های مصرفی و حرفه‌ای حوزه‌ی HPC (رایانش با قدرت بالا) نسبت‌ به تراشه‌های حوزه‌ی موبایل بیشتر شده است. Tom's Hardware می‌نویسد یکی از دلایل این اتفاق ممکن است معرفی نشدن تراشه‌ی موبایلی جدید طی چند وقت اخیر باشد.

تفاوت درآمد TSMC از تولید تراشه‌های HPC با تراشه‌های موبایلی چندان زیاد نبوده است. آمار نشان می‌دهد سهم تراشه‌های HPC از کل درآمد شرکت تایوانی به ۴۱ درصد می‌رسد و سهم تراشه‌های موبایلی ۴۰ درصد است. آنچه در نگاه اول شاید به چشم نیاید این است که درآمد TSMC در حوزه‌ی HPC رشد فصلی انفجاری ۲۶ درصدی را تجربه کرد. در فصل اول سال جاری میلادی HPC یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد TSMC بود و از تقریباً تمامی پیش‌بینی‌ها بهتر ظاهر شد.

گزارش درآمد TSMC در فصل اول 2022 بر اساس پلتفرم

در فصل اول سال ۲۰۲۲ تولید تراشه‌ی HPC درآمد تقریباً ۶٫۸ میلیارد دلار برای TSMC به ارمغان آورده است، درحالی‌که درآمد تولید این تراشه‌ها در فصل قبل‌تر از آن (سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱) برابر با ۴٫۳ میلیارد دلار بود. با در نظر گرفتن رکود بازار گوشی‌های هوشمند TSMC در تلاش است ازطریق تولید تراشه‌های حوزه‌ی HPC درآمدهایش را در سال جاری میلادی بالا نگه دارد.

یکی از دلایلی که باعث رشد فروش تراشه‌های TSMC و رؤیاپردازی این شرکت برای درآمد عظیم در سال ۲۰۲۲ شده، افزایش اهمیت هوش مصنوعی، دیتاسنتر و ابرکامپیوترها است. لیتوگرافی‌های پیشرفته‌ی TSMC و سیستم مدرن پکیجینگ تراشه باعث شده‌اند درآمد این شرکت تایوانی در حوزه‌ی HPC بسیار بیشتر شود.

فناوری پکیجینگ 3D SoIC از سوی بازار HPC با استقبال مواجه شده، چون به‌نظر می‌رسد کم‌کم در حال ورود به دوران پایانی تولید تراشه‌های یکپارچه هستیم. تولید چیپلت اقدامی آینده‌نگرانه از سوی شرکت‌های تراشه‌ساز است.

گزارش درآمد TSMC در فصل اول 2022 بر اساس لیتوگرافی

امروزه TSMC مشتریان بزرگ و مهمی در سراسر دنیا دارد و در مواردی این شرکت به مشتریانش نیز وابستگی پیدا می‌کند. برای نمونه پردازنده‌های کلاس سرور AMD EPYC در کارخانه‌های TSMC ساخته می‌شوند و برای انجام عملیات‌های کاری در همان کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت‌های نوآور حوزه‌ی HPC نظیر Cerebra WSE و Altera همگی وابسته به ظرفیت تولید TSMC هستند. مشکلاتی که اینتل با آن‌ها مواجه شد به احتمال زیاد راه را برای AMD و به‌طور کلی‌تر تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم برای ورود به حوزه‌ی HPC باز کرد. امروزه حتی اینتل نیز برای تولید کارت‌های گرافیک مجزای خود سراغ TSMC رفته است.

در فصل اول سال ۲۰۲۲ درآمد TSMC از تولید تراشه‌ی خودرو نیز رشد ۲۶ درصدی تجربه کرد. در گذر زمان خودروها پیشرفته‌تر می‌شوند و مدل‌های الکتریکی بیشتری به بازار می‌آیند. در خودروهای الکتریکی به تراشه‌ی بیشتری نیاز است و همین موضوع توضیح می‌دهد که چرا تقاضا برای تولید تراشه‌ی خودرو بالا رفته است. فروش تراشه‌ی خودرو تنها پنج درصد از کل درآمد TSMC را شامل می‌شود.

فراموش نکنید تراشه‌های موبایلی همچنان بخش اعظمی از درآمد TSMC را تشکیل می‌دهند و تغییر این وضعیت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. TSMC پیش‌بینی کرده است امسال به درآمد ۶۸ میلیارد دلاری دست پیدا کند و برای ۱۷ میلیارد دلار از این درآمد، روی فروش آیفون‌ها و آیپدهای اپل حساب باز کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات