اینتل جزئیاتی از نسل جدید پردازنده‌های دیتا سنتر خود منتشر کرد

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
مطالعه 5 دقیقه
اینتل در نشست سرمایه‌گذاری ۲۰۲۲ نقشه‌راه جدید دو‌مسیره‌ای را رونمایی کرد که هسته‌های بهره‌وری این شرکت را به خط‌تولید پردازنده‌های دیتا سنتر زئون می‌آورد.
تبلیغات

اینتل در رویدادی که در روز سرمایه‌گذار ۲۰۲۲ برگزار شد، با رونمایی نقشه‌راه سرور جدیدش، چندین تراشه‌ی جدید مرکز داده و نقشه‌راه دو‌مسیره شامل مدل‌های جدید متمرکز بر بهره‌وری را معرفی کرد. این تراشه‌های جدید Sierra Forest نام دارند و هسته‌های بهره‌وری (E-cores) را به مراکز داده‌ی زئون اینتل می‌آورند.

همچنین، اینتل در نقشه‌راه خود به گسترش فرایند Intel 3 اشاره کرد که از اعتماد روزافزون این شرکت به این فرایند خبر می‌دهد. با‌‌توجه‌‌به آنچه در این رویداد گذشت، رقابت بین اینتل و ای‌ام‌دی بازهم بیشتر خواهد شد؛ چراکه ای‌ام‌دی در‌حال‌حاضر جایگاهی برتر در مدیریت مرکز داده دارد.

intelroadmap1

در نقشه‌راه جدید اینتل، استفاده از پردازنده‌های Granite Rapids یک سال به‌تأخیر افتاده است و به‌نظر نمی‌رسد که این شرکت تا سال ۲۰۲۴ از فرایند EUV (لیتوگرافی با اشعه‌ی ماوراءبنفش) برای تولید تراشه مرکز داده استفاده کند.

باید توجه کرد که حتی معرفی نقشه‌راه سروری عمومی گامی بزرگ و رو به جلو برای اینتل محسوب می‌شود؛ چراکه پیش‌از‌این، آخرین نقشه‌ راه منتشر‌شده‌ی تیم آبی با بیش از ۹۰ درصد سهم بازار، به نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) برمی‌گردد.

اینتل این روزها خود را برای عرضه‌ی عمومی پردازنده‌های Sapphire Rapids در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ آماده می‌کند. این پردازنده‌ها به ۵۶ هسته‌ی پردازشی P-core اینتل مجهز هستند و با فرایند تولید Intel 7 ساخته می‌شوند. این نسل از پردازنده‌ها در زمینه‌ی هوش مصنوعی و امنیت عملکرد چشمگیری دارند و از حافظه‌های رم DDR5 و درگاه‌های ارتباطی جدید مبتنی بر استاندارد PCIe نسل ۵ پشتیبانی می‌کنند.

به‌گزارش Tomshardware، پردازنده‌های Emerald Rapids نیز با همین فرایند ساخت (Intel 7) در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه می‌شوند. این پردازنده‌ها بازطراحی‌ای از Sapphire Rapids خواهند بود؛ یعنی ریزمعماری جدیدی تا آن زمان عرضه نخواهد شد.

intelroadmap2

با‌‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به تصویر بالا، اینتل نقشه‌راه خود را به دو مسیر مجزا تقسیم کرده است:

  • مسیر هسته‌های اجرایی (P-Core) که به‌عنوان پردازنده‌های مرسوم به مرکز داده‌ی زئون شناخته می‌شوند و تنها به هسته‌هایی مجهز هستند که سریع‌ترین معماری‌های اینتل را ارائه می‌دهند.
  • مسیر هسته‌های بهره‌وری که (E-Core) که به تراشه‌هایی با هسته‌های بهره‌وری اختصاص دارد؛ دقیقاً مانند تراشه‌های آلدر لیک اینتل. این شرکت تعداد هسته‌های این مسیر را فاش نکرده است؛ اما پردازنده‌های مجهز به هسته‌های بهره‌وری برای حداکثر بازدهی انرژی و چگالی عملکرد بهینه‌سازی شده‌اند؛ بنابراین، بیشترین تعداد هسته‌ها را خواهند داشت. طبق گفته‌ی اینتل، این تراشه‌ها به درخواست بزرگ‌ترین مشتریانش، یعنی شرکت‌هایی در مقیاس بزرگ و ارائه‌دهندگان خدمات ابری، برای استقرار بومی فضای ابری توسعه یافته‌اند.

با‌‌توجه‌‌به تصویر، ترکیبی از هسته‌های P و E در هیچ تراشه‌ای از این دو مسیر مشاهده نمی‌شود؛ زیرا اینتل می‌گوید مشتریانش ترجیح می‌دهند که هسته‌های متفاوت باهم ترکیب نشوند و جدا باقی بمانند؛ ازاین‌رو، هر نوع تراشه را جداگانه مدیریت می‌کنند.

نقشه‌راه ای‌ام‌دی در مقایسه با اینتل

۲۰۲۲

۲۰۲۳

۲۰۲۴

هسته‌های اجرایی (P-Core) اینتل

Sapphire Rapids - Intel 7 - 56 Cores

Emerald Rapids - Intel 7

Granite Rapids - Intel 3

هسته‌های اجرایی (P-Core) ای‌ام‌دی

Milan-X - 7nm | Genoa - 5nm - 96 Cores

؟

؟

هسته‌های بهره‌وری (E-Core) اینتل

-

-

Sierra Forest - Intel 3

هسته‌های بهره‌وری (E-Core) ای‌ام‌دی

-

Bergamo - 5nm - 128 Cores

تراشه‌هایی که به هسته‌های اجرایی (P-core) مجهز هستند، عمدتاً برای اطمینان از کارایی درخورتوجه در هر هسته برای اجرای برنامه‌هایی با تأخیر اندک مانند هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی زیاد و پایگاه‌های داده استفاده می‌شوند. درمقابل، تراشه‌های مجهز به هسته‌های بهره‌وری (E-Core) برای به‌حداکثررساندن بهره‌وری انرژی به‌منظور اجرای هم‌زمان برنامه‌هایی با تأخیر زیاد، مانند استقرار ماشین مجازی و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ و خدمات فرانت-اند طراحی شده‌اند.

ترکیب‌نکردن این دو نوع هسته در یک تراشه به بهینه‌سازی بهتر سیستم‌ها براساس نیاز مشتری کمک می‌کند. علاوه‌بر‌این، این رویکرد به اینتل اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های مختلفی را در هر نوع تراشه برای اجرای برنامه‌ای خاص فراهم کند. در میان تراشه‌های اینتل، Sierra Forest، اولین خانواده‌ی مجهز به هسته‌های E است که به‌کمک سوکتی با تراشه‌ی Granite Rapids با هسته‌های P سازگار می‌شود. به‌لطف فناوری محاسباتی اینتل، این تراشه‌ها از بایوس و نرم افزار یکسانی پشتیبانی می‌کنند.

intelroadmap3

تراشه‌های Granite Rapid اینتل با هسته‌های اجرایی (P-Core) در سال ۲۰۲۴ و با ریزمعماری جدید و فرایند ساخت Intel 3 به بازار عرضه می‌شوند. استفاده از فرایند Intel 3 بدین‌معنی نیست که فرایند Intel 4 کنار گذاشته شده است؛ چراکه در فرایند ساخت تراشه‌های Meteor Lake اینتل از این لیتوگرافی استفاده می‌شوند؛ البته باید توجه کرد که فرایند Intel 3 حدود ۱۸ درصد عملکردبروات بیشتری از فرایند Intel 4 ارائه می‌دهد. تراشه‌ی Sierra Forest نیز در سال ۲۰۲۴ با لیتوگرافی Intel 3 عرضه می‌شود.

نقشه‌راه Zen 4 ای‌ام دی رقیبی قدرتمند برای زئون اینتل محسوب می‌شود. همان‌طورکه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تراشه‌ی Sapphire Rapids با تراشه‌های Milan-X و Genoa دست‌وپنجه نرم خواهد کرد. اولیین تراشه در‌حال‌حاضر در بازار است و دومین تراشه نیز اواخر امسال عرضه می‌شود که علاوه‌بر بهره‌مندی از ۹۶ هسته‌ی Zen 4 با عملکردی درخورتوجه، از حافظه‌ی DDR5 و فناوری PCIe نسل ۵ پشتیبانی می‌کند.

به‌نظر می‌رسد که اینتل راه سختی در پیش رو دارد و در چند نسل آینده، نبردی نزدیک با ای‌ام‌دی خواهد داشت؛ البته انتشار نقشه‌راه چندساله‌ی این شرکت با محصولاتی جدید، نشان‌دهنده‌ی اعتماد روزافزون اینتل به توانایی خود در اجرای این مسیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات