جزئیات پردازنده های کلاس سرور AMD EPYC Genoa فاش شد

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس شایعات، پردازنده‌های سری AMD EPYC Genoa قرار است به ۹۶ هسته‌ی مبتنی ‌بر معماری Zen 4 مجهز باشند و از سوکت ۶۰۹۶ پین SP5 بهره بگیرند.
تبلیغات

جزئیات منتسب به نسل بعد پردازنده‌های کلاس سرور ای ام دی که با نام AMD EPYC Genoa شناخته می‌شود و از معماری معرفی‌نشده‌ی ذن ۴ (Zen 4) استفاده می‌کند، به‌تازگی توسط افشاگری با نام کاربری ExecutableFix فاش شده است.  این جزئیات به مشخصات فنی متنوعی برای پردازنده‌های خانواده‌ی اپیک جنوا اشاره دارند و بر اساس آن‌ها، این پردازنده‌ها بر پایه‌ی سوکت SP5 ساخته می‌شوند. SP5 جایگزین سوکت SP3 خواهد شد که از سه نسل پردازنده‌های خانواده‌ی EPYC شامل Naples،اRome و Milan پشتیبانی کرده است؛ پردازنده‌های خانواده‌ی Milan هنوز عرضه نشده‌اند. 

پیش‌تر اخباری درباره‌ی پردازنده‌های کلاس سرور سری EPYC Genoa شنیده بودیم؛ اما توییت ExecutableFix اطلاعات بسیار بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد. مطابق گزارش Wccftech، به ‌نظر می‌رسد EPYC Genoa قدرت پردازشی بسیار زیادی خواهد داشت.

تیم قرمز تصمیم گرفته است در پردازنده‌های EPYC Genoa سراغ پلتفرم جدیدی برود و به ‌همین دلیل، در این پردازنده‌ها تعداد زیادی قابلیت جدید ارائه خواهد شد که هر یک از آن‌ها باید به‌صورت جداگانه موردبررسی قرار بگیرد. پردازنده‌های سری EPYC Genoa احتمالا در سال جاری میلادی به‌صورت اولیه در دسترس قرار می‌گیرند و در سال ۲۰۲۲ به‌صورت گسترده عرضه می‌شوند. 

ای ام دی پیش‌تر اعلام کرده است پردازنده‌های خانواده‌ی EPYC Genoa با سوکت SP5 سازگاری دارند و این یعنی پشتیبانی از سوکت SP3 به‌صورت رسمی در خانواده‌ی Milan به پایان می‌رسد. پردازنده‌های Genoa از حافظه‌های مدرن‌تر و جدیدتر پشتیبانی خواهند کرد و یک ‌سری قابلیت اضافه نسبت ‌به نسل‌های فعلی خواهند داشت.

ادعا می‌شود پلتفرم SP5 دارای سوکت ۶۰۹۶ پین است که در فرمت LGAا(Land Grid Array) چینش پیدا کرده‌اند. بدین ترتیب انتظار می‌رود SP5 با فاصله‌ی زیاد، بزرگ‌ترین سوکت طراحی‌شده توسط ای ام دی باشد. این سوکت، ۲۰۰۲ پین بیشتر از سوکت فعلی LGA 4094 دارد. سوکت SP5 قطعا پس از EPYC Genoa توسط چند نسل دیگر از پردازنده‌های کلاس سرور ای ام دی نیز پشتیبانی خواهد شد. 

طبق شایعه‌ها، پردازنده‌های سری EPYC Genoa دارای ۹۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۹۲ ترد خواهند بود. این پردازنده‌ها با استفاده از معماری ذن ۴ ساخته خواهند شد؛ معماری جدیدی که قطعا بهبود محسوس IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) را به ‌همراه خواهد آورد و بر پایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC توسعه داده خواهد شد. گفته می‌شود IPC پردازنده‌های EPYC Genoa به‌ لطف معماری ذن ۴ به مقدار ۲۹ درصد نسبت ‌به خانواده‌ی Milan پیشرفت خواهد کرد و وجود یک ‌سری فناوری کلیدی به بهبود ۴۰ درصدی عملکرد کلی پردازنده‌های EPYC Genoa منتهی خواهد شد.

برای دستیابی به پیکربندی ۹۶ هسته‌ای، ای ام دی باید درون پکیج EPYC Genoa هسته‌های بیشتری جای بدهد. بر اساس شایعه‌ها، ای ام دی برای عملی کردن این هدف سراغ استفاده از حداکثر ۱۲ واحد CCD در تراشه‌ی جنوا می‌رود. هر واحد CCD شامل هشت هسته‌ی مبتنی ‌بر معماری ذن ۴ خواهد بود. استفاده از این تعداد هسته در هر واحد CCD در راستای افزایش ابعاد سوکت انجام می‌شود و بدون شک در خانواده‌ی جنوا از اینترپوزرهای عظیمی استفاده خواهد شد؛ حتی بزرگ‌تر از اینترپوزرهای پردازنده‌های اپیک. پردازنده‌های سری اپیک جنوا دارای توان طراحی حرارتی ۳۲۰ وات خواهند بود و امکان تبدیل این توان به ۴۰۰ وات وجود خواهد داشت. 

پردازنده‌های پرچم‌دار فعلی اپیک به حداکثر توان ۲۸۰ وات دست می‌یابند و این یعنی در خانواده‌ی EPYC Genoa قرار است شاهد افزایش ۱۲۰ واتی حداکثر توان طراحی حرارتی باشیم. با وجود افزایش قدرت و تعداد هسته‌ها، پردازنده‌های سری EPYC Genoa قطعا از لحاظ مصرف انرژی نیز بهینه خواهند بود. انتظار داریم EPYC Genoa به سرعت کلاک بالاتر (به‌خصوص سرعت کلاک پایه) دست پیدا کند که این اتفاق نتیجه‌ی مستقیم افزایش TDP خواهد بود. دای I/O قرار است از CCD مجزا باشد و همین موضوع باعث می‌شود شمار کل چیپلت‌های EPYC Genoa به ۱۳ عدد برسد. 

مقایسه دای پردازنده اپیک روم و میلان با اپیک جنوا

گفته می‌شود پردازنده‌های EPYC Genoa قرار است دارای ۱۲۸ لاین PCIe Gen 5.0 و ۱۶۰ لاین برای پیکربندی دوال‌سوکتی باشند. پلتفرم SP5 از حافظه‌ی رم DDR5-5200 پشتیبانی خواهد کرد؛ این حافظه‌ی رم در مقایسه ‌با حافظه‌های رم DDR4-3200 بهبود در خور توجهی تجربه می‌کند. این پردازنده‌های کلاس سرور ای ام دی از ۱۲ کانال DDR5 و دو DIMM به ‌ازای هر کانال پشتیبانی خواهند کرد و این یعنی در صورت استفاده از ماژول‌های ۱۲۸ گیگابایتی می‌توان در پردازنده‌های اپیک جنوا به حداکثر سه ترابایت حافظه‌ی رم دسترسی پیدا کرد. 

اصلی‌ترین رقیب خانواده‌ی EPYC Genoa ای ام دی، خانواده‌ی Sapphire Rapids Xeon اینتل خواهد بود که انتظار می‌رود در سال آینده‌ی میلادی با پشتیبانی از PCIe Gen 5 و حافظه‌ی DDR5 از راه برسد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات