سهم مدیاتک از بازار تراشه‌های موبایلی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ احتمالا ۳۹ درصد خواهد بود

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
انتظار می‌رود سهم شرکت مدیاتک از بازار تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ به ۳۰ درصد برسد. علاوه‌براین، پیش‌بینی می‌شود که سهم کوالکام از این بازار ۲۹ درصد باشد.
تبلیغات

مدیاتک در سال ۲۰۲۱ با افزایش حاشیه‌ی عملیاتی برای چهارمین سال متوالی، به رکورد درآمد ۱۷٫۶ میلیارد دلاری دست یافت که بخشی از آن ناشی از سرمایه‌گذاری درحوزه‌ی وای‌فای ۶ و 5G و فناوری‌های کم‌مصرف است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ به ۱۱٫۵ میلیارد دلار رسید که درمقایسه‌با سال قبل‌ازآن حدود ۵۳ درصد بیشتر بوده است.

به‌گزارش گیزموچاینا، درآمد مدیاتک در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ حدود ۲ درصد کاهش یافت که دلیل اصلی‌اش کاهش ۹ درصدی درآمد گوشی‌های هوشمند بود. البته این رقم از درآمد فصل مشابه سال قبل همچنان ۳۳٫۵ درصد بیشتر بوده است.

کاهش درآمد از بازار گوشی‌های هوشمند به‌دلیل کاهش فروش تراشه‌های گوشی‌های هوشمند بوده است که می‌تواند ناشی از تقاضای بیشتر از حد معمول تولیدکنندگان چینی در نیمه‌ی اول سال باشد.

رشد درآمد مدیاتک ۲۰۲۲

مدیاتک برنامه‌های بزرگی برای سال ۲۰۲۲ در سر دارد. انتظار می‌رود که درآمد این شرکت به ۴٫۷ تا ۵٫۱ میلیارد دلار افزایش یابد که این رقم درمقایسه‌با درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ حدود ۲ تا ۱۰ درصد بیشتر است.

همچنین، انتظار می‌رود تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ و نفوذ در حوزه‌ی 5G ازجمله عوامل مهم برای کمک به افزایش درآمد مدیاتک باشند.

هم‌اکنون، شرکت‌هایی مثل ویوو و اوپو و شیائومی ازجمله مشتریان تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود اولین گوشی‌های مجهز به این پردازنده ماه مارس روانه‌ی بازار شود.

گفته می‌شود درآمد کل سال ۲۰۲۲ مدیاتک به‌دلیل ارائه‌ی ترکیب بهتری از محصولات و مهاجرت به فناوری‌های پیشرفته‌تر حدود ۲۰ درصد افزایش یابد. مدیاتک ظرفیت موردنیاز را با TSMC تضمین کرده است و به‌نظر می‌رسد در سال جاری میلادی، با قدرت به درآمدزایی ادامه دهد.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود سهم مدیاتک از بازار تراشه‌های موبایلی در سال ۲۰۲۲ به ۳۹ درصد برسد و با شکست سهم ۲۹ درصدی کوالکام، به برترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند جهان تبدیل شود. رشد بلندمدت درآمد این تراشه‌ساز تایوانی همچنان ادامه دارد؛ اما بیشتر درآمد این شرکت به گوشی‌های هوشمند وابسته است.

کوالکام نیز برنامه‌هایی در سر دارد که ازجمله می‌توان به ورود این شرکت به بخش خودرو و اینترنت اشیاء و فرکانس‌های رادیویی اشاره کرد. مدیاتک برای رقابت بهتر و به‌دست‌آوردن ارتباط در طیف وسیع‌تری از محصولات، باید سرمایه‌گذاری بیشتر یا مشارکت‌های جدید را تضمین کند.

درحال‌حاضر، مدیاتک طرح‌های فراوانی در حوزه‌ی سرگرمی‌ و ارائه‌ی اطلاعات در خودروها دارد و روی فناوری واقعیت توسعه‌یافته (XR) نیز تمرکز کرده است. سرمایه‌گذاری‌های این شرکت عمدتاً در فناوری‌های پایه‌ای انجام شده است؛ اما موارد دیگری مثل مودم‌های 5G، پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری، نسل بعدی وا‌ی‌فای، 6G و... را نیز شامل می‌شود. این شرکت به‌لطف مودم‌های وای‌فای ۶ و 6E، مودم‌های 5G و تراشه‌های Kompanio (برای کروم‌بوک‌ها) در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی نیز فعالیت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات