پردازنده‌های رپتور لیک اینتل تا ۶۸ مگابایت حافظه کش ارائه می‌کنند

شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌های رپتور لیک نسل سیزدهم اینتل ممکن است برای عملکرد بهتر در گیمینگ با بهبود در طراحی، تا ۵۵ درصد حافظه‌ی کش بیشتری نسبت به آلدر لیک داشته باشند.
تبلیغات

طبق آخرین اطلاعات فاش‌شده از منبعی معتبر در توییتر با حساب کاربری Raichu، به نظر می‌رسد که اینل در پردازنده‌های رپتور لیک نسل سیزدهم خود با ایجاد تغییری در طراحی آن و اضافه کردن هسته‌های دیگر، ۵۵ درصد حافظه‌ی پنهان بیشتر را برای این سری پردازنده به ارمغان آورده است. این تغییرات تا ۶۸ مگابایت حافظه‌ی پنهان بیشتری (حداکثر تا ۲۴ مگابایت بیشتر از Core i9-12900K ) را برای پردازنده فراهم می‌کند و عملکرد آن را برای گیمینگ بهبود می‌دهند.

به گزارش thegoaspotlight، پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X3D که به ادعای ای‌ام‌دی سریع‌ترین عملکرد گیمینگ را در سطح 1080p در مقایسه با رقبای هم‌رده‌ی خود ارائه کرده و از فناوری V-Cache سه‌بعدی بهره می‌برد، حداکثر ۹۶ مگابایت کش (L2+L3) فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که اینتل با اصلاحاتی که انجام داده، علاوه‌ بر افزایش چند برابری هسته‌های کم‌مصرف و بهبود کارایی هسته‌ها، حافظه‌ی نهان را نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

یکی از شایعاتی که اخیراً پیرامون بهبود پردازنده‌های رپتور لیک نسبت به مدل قبلی خود منتشر شده، افزایش هسته‌ها در این پردازنده است. اینتل خیلی سخاوتمندانه پیکربندی ۱۶ هسته‌ای و ۲۴ رشته‌ی پردازنده‌ی Core i9-12900K را به پیکربندی ۲۴ هسته‌ای با ۳۲ رشته در Core i9-13900K تغییر داد؛ هشت هسته از آن بر‌‌ اساس معماری Raptor Cove با کارایی بالا (P-Core) است که و با ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف گریسمونت (E-Core) همراه خواهد بود. می‌توان این‌گونه برداشت کرد که دو‌ برابر شدن تعداد هسته‌ها در راستای بهبود قابل‌توجه عملکرد چند هسته‌ای صورت گرفته است.

intel-13th-gen-raptor-lake

در این هسته‌ها پردازنده‌ی گرافیکی مجتمعی مبتنی بر معماری Xe اینتل با ۳۲ واحد اجرایی (۲۵۶ هسته) استفاده شده که به تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ خطی دیجیتالی مجهز است؛ این تنظیم‌کننده کاهش مصرف انرژی تا ۲۵ درصد و افزایش در بهبود عملکرد تا ۷ درصد را وعده می‌دهد.

خانواده‌ی پردازنده‌های هسته‌ای اینتل از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲

مشخصات

آلدر لیک سری S

رپتور لیک سری S

زمان عرضه

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲

لیتوگرافی

اینتل ۷

اینتل ۷

ریزمعماری

گریسمونت و Golden Cove

گریسمونت و Raptor Cove

معماری پردازنده‌ی گرافیکی

نسل 12.2

?

تعداد هسته‌ها

تا ۱۶ هسته (۸+۸)

تا ۲۴ هسته (۸+۱۶)

سوکت

LGA1700

LGA1700

رم

DDR4/DDR5@4800MHz

DDR4/DDR5@5600MHz

فناوری PCIe استفاده شده

PCIe 5.0

PCIe 5.0

سری هسته اینتل

نسل دوازدهم

نسل سیزدهم

تراشه‌ها

Intel 600

Intel 700/600

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات