پردازنده‌های رپتور لیک اینتل احتمالا پس از آلدر لیک از راه خواهند رسید

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اینتل پس از پردازنده‌های آلدر لیک قصد دارد سراغ خانواده‌ی رپتور لیک برود که متکی ‌بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین خواهند بود.
تبلیغات

گفته می‌شد اینتل پس از عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری آلدر لیک (Alder Lake)‌ قصد دارد بار دیگر سراغ استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری برود. به ‌نظر می‌رسد این شایعه حقیقت دارد و تیم آبی واقعا در حال کار روی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری رپتور لیک (Raptor Lake) است تا بعد از این خانواده، سراغ لیتوگرافی هفت نانومتری برود.

براساس گزارش Wccftech، رسانه‌ی VideoCardz اخیرا نقشه‌ی راه اینتل برای عرضه‌ی پردازنده‌های کلاس دسکتاپ و لپ تاپ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ را فاش کرده است. مطابق این نقشه‌ی راه، تیم آبی در سال ۲۰۲۲ پردازنده‌های سری Core جدیدی تحت عنوان رپتور لیک در بازار عرضه خواهد کرد.

مدتی پیش اعلام شد تیم آبی پردازنده‌های رپتور لیک را با استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری SuperFin می‌سازد و بعد از پردازنده‌های خانواده‌ی آلدر لیک به بازار عرضه می‌کند. نقشه‌ی راه فاش‌شده اساسا این ادعا را تأیید می‌کند و جزئیاتی درباره‌ی مشخصات فنی و ویژگی‌های پردازنده‌های رپتور لیک در دسترس قرار می‌دهد.

همان‌طور که اشاره کردیم رپتور لیک جایگزین آلدر لیک می‌شود؛ اما به ‌نظر می‌رسد تفاوت‌ این دو خانواده‌ی پردازنده‌های اینتل قرار نیست چندان زیاد باشد. تفاوت پردازنده‌های نسل یازدهمی راکت لیک (Rocket Lake) با پردازنده‌های آلدر لیک بسیار بیشتر از تفاوت آلدر لیک با رپتور لیک است.

پردازنده‌های سری آلدر لیک قرار است نخستین CPU-های اینتل با پیکربندی هیبریدی برای هسته باشند و از لیتوگرافی بهبودیافته‌ی SuperFin استفاده کنند. در این نوع طراحی، تعداد نابرابری از هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم‌مصرف در کنار هم قرار می‌گیرند. آلدر لیک همچنین شامل خانواده‌ی جدیدی از مادربردها با پشتیبانی از استانداردهای DDR5 و PCIe 5.0 خواهد بود. پردازنده‌های رپتور لیک اساسا اکثر این مشخصه‌ها را خواهند داشت و تغییراتی اندک در مادربرد و تعداد هسته‌های پردازنده اعمال خواهند کرد. 

گفته شده است تغییراتی در پیکربندی هیبریدی هسته‌های پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری رپتور لیک اعمال می‌شود تا قدرت پردازشی ارائه‌شده بالاتر برود. می‌دانیم خانواده‌ی آلدر لیک به حداکثر ۱۶ هسته‌ی پردازشی و ۲۴ ترد دسترسی دارد. این پیکربندی شامل هشت هسته‌ بر پایه‌ی معماری Golden Cove و هشت هسته بر پایه‌ی معماری Gracemont می‌شود. انتظار می‌رود رپتور لیک دوباره از این هسته‌ها استفاده کند؛ اما منطقی است انتظار داشته باشیم در خانواده‌ی رپتور لیک نحوه‌ی مدیریت حافظه‌ی کش و سرعت کلاک برای هر دو نوع (دسکتاپ و لپ تاپ) تغییر کند. 

ای ام دی در سال‌های اخیر سیستم کش جالبی برای بهبود عملکرد پردازنده‌هایش در اجرای بازی طراحی کرده است و به ‌نظر می‌رسد اینتل قصد دارد در خانواده‌ی رپتور لیک اقدام مشابهی انجام بدهد. شاید اینتل کش DRAM توکار را روی تراشه‌ی رپتور لیک قرار بدهد یا سیستم کش سطح دوم و سطح سوم (L2 و L3) را تقویت کند. در هر صورت گفته می‌شود عملکرد پردازنده‌های رپتور لیک برای اجرای بازی به ‌شکل محسوس تقویت خواهد شد.

فناوری vPro اینتل نیز همگام با ویژگی‌های ارائه‌شده توسط پردازنده، تقویت خواهد شد. پردازنده‌های رپتور لیک دسکتاپ از رم DDR5-4800 پشتیبانی خواهند کرد و حداکثر ۴۸ لاین PCIe Gen 5 خواهند داشت. مدل‌های لپ تاپ رپتور لیک از حافظه‌ی LPDDR5X پشتیبانی خواهند کرد و به سیستم تحویل انرژی جدید DLVR مجهز خواهند شد. 

هنوز مطمئن نیستیم که اینتل همچنان در حال کار روی پردازنده‌های رپتور لیک باشد. این شرکت تولید راکت لیک، آلدر لیک و لونار لیک (Lunar Lake) را تأیید کرده؛ اما هرگز به‌صورت رسمی به پردازنده‌های رپتور لیک و میتیور لیک (Meteor Lake) اشاره نکرده است. البته با درنظرگرفتن افشای این اطلاعات، احتمالا تولید پردازنده‌های کلاس دسکتاپ و لپ تاپ رپتور لیک همچنان ادامه دارد. بدین ترتیب تا سال ۲۰۲۳، قطعا پردازنده‌ی هفت نانومتری اینتل در بازار نخواهیم دید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات