اوپو می‌گوید تراشه MariSilicon X بهتر از A15 اپل و اسنپدراگون ۸ نسل یک تصاویر را پردازش می‌کند

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
مطالعه 4 دقیقه
اوپو می‌گوید تراشه‌ی MariSilicon X عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به واحد پردازش تصویر اسنپدراگون ۸ نسل یک و A15 اپل ارائه می‌دهد.
تبلیغات

شاید شما هم فکر می‌کنید پردازنده‌ی سیگنال تصویر ۱۸ بیتی تعبیه‌شده در تراشه‌ی جدید اسنپدراگون ۸ نسل یک کوالکام که در بیشتر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار سال آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، عملکرد خیلی خوبی ارائه خواهد داد؛ اما اوپو نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است که نتیجه‌ی آن را در گوشی‌های پرچم‌دار بعدی این شرکت و احتمالا گوشی‌های وان‌پلاس مشاهده خواهیم کرد؛ چرا‌که مدتی قبل اوپو و وان‌پلاس با یکدیگر ادغام شدند.

به گزارش فون‌آرنا، اوپو احتمالا با الهام گرفتن از تراشه‌های اختصاصی اگزینوس سامسونگ یا تنسور گوگل، تراشه ای اختصاصی توسعه داده است. ظاهرا این شرکت مثل بسیاری از برندهای بزرگ فعال در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند سعی دارد با ساختن پردازنده‌های مورد نیاز خود، در برخی از هزینه‌های اولیه‌ی ساخت محصولات جدید صرفه‌جویی کند.

مشخصات و ویژگی های تراشه‌ی مری‌سیلیکون X اوپو (Oppo MariSilicon X)

اوپو در ساخت تراشه‌ی MariSilicon X، روی پردازش تصویر و محاسبه‌های مربوط به هوش مصنوعی تمرکز دارد. این شرکت موفق شده است یک واحد پردازش عصبی با قدرت انجام ۱۸ تریلیون محاسبه‌برثانیه تولید کند که از نظر مصرف انرژی نیز در کلاس خود بهترین گزینه‌ی موجود به‌حساب می‌آید، زیرا واحد پردازش سیگنال تصویر (ISP) روی فرایند مقرون‌به‌صرفه‌ی ۶ نانومتری تولید می‌شود. برای مقایسه، موتور عصبی در تراشه‌ی اپل A15 به‌کاررفته در گوشی‌های آیفون ۱۳، امکان انجام ۱۵٫۸ تریلیون عملیات‌برثانیه را ارائه می‌دهد.

MariSilicon
MariSilicon
MariSilicon
MariSilicon

ویژگی جذاب دیگر MariSilicon X به پردازش تصاویر Ultra HDR بازمی‌گردد. اوپو امکان فیلم‌برداری ۲۰ بیتی 4K HDR را با نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ ارائه می‌دهد که به‌گفته‌ی چینی‌ها، چنین کیفیتی در سطح محدوده‌ی دینامیکی چشم انسان قرار می‌گیرد. اوپو ISP به‌کاررفته در تراشه‌ی MariSilicon X را چنین می‌کند:

اوپو طراحی منحصر‌به‌فرد ISP را براساس ترندهایی انجام داده است که در ویدئوهای آنلاین و ویدئوهای تولید‌شده توسط کاربران مشاهده می‌کند. ISP این تراشه می‌تواند چندین فریم HDR را به‌طور مستقیم در دامنه‌ی RAW ترکیب کرده و امکان ضبط ویدئوهای 4K Ultra HDR را با گستره‌ی دینامیکی باورنکردنی ۲۰ بیتی و ۱۲۰ دسی‌بل ارائه می‌دهد. چنین ویدئوهایی نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ را بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های تصویر ارائه می‌دهد و از این نظر، عملکردی در سطح چشم انسان دارد. برای مقایسه، گوشی اوپو فایند ایکس ۳ پرو که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ بهره می‌برد، امکان فیلم‌برداری با محدوده‌ی داینامیکی ۱۸ بیت یا ۱۰۸ دسی‌بل را فراهم می‌کند، بدین‌ترتیب گستره‌ی دینامیکی MariSilicon X چهار برابر آن خواهد بود.

مشخصات پردازنده‌ی تصویری مری‌سیلیکون ایکس اوپو

واحد پردازش تصویر RAW اوپو حداقل از نظر آمار و ارقام عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل یک کوالکام و A15 اپل دارد. اوپو در این زمینه به گوشی‌های تحت برند خود و همچنین گوشی‌های وان‌پلاس اشاره می‌کند؛ به‌عنوان مثال چینی‌ها حسگر RGBW توسعه داده‌اند و از الگوریتم اختصاصی مری‌سیلیکون برای پردازش اطلاعات تصویربرداری از آرایش پیکسل‌های نامتعارف بهره می‌گیرند.

تراشه‌ی MariSilicon X با درنظر گرفتن حسگر RGBW طراحی شده است و می‌تواند پایپ‌لاین تصویر دوگانه‌ای با RAW Super Sampling دو برابری را برای پردازش جداگانه‌ی سیگنال‌های RGB و W به‌کار بگیرد. تصاویر RGB + W معادل ۸٫۶ دسی‌بل نسبت سیگنال‌به‌نویز بیشتر و ۱٫۷ برابر بافت‌های بیشتری دارند. در نتیجه محتوای ضبط شده چه به‌صورت عکس چه به‌صورت ویدئو، برجسته‌تر خواهد بود.

هواوی با اضافه کردن یک پیکسل زرد حسگرهای خود، حساسیت دوربین محصولاتش را به نور افزایش داد، اما این اقدام با مشکلاتی در نمایش رنگ مواجه شد؛ بنابراین جای خوشحالی وجود دارد که اوپو در ISP اختصاصی خود از پیکسل اضافه‌ی سفید استفاده کرده است. مری‌سیلیکون ایکس اولین تراشه‌ای به‌حساب می‌آید که می‌تواند داده‌های تصویری دامنه‌ی RAW را به‌طور زنده پردازش کند.

گوشی‌هایی که در آینده با تراشه‌ی MariSilicon X روانه‌ی بازار شوند، امکان پیش‌نمایش لحظه‌ای عکس‌ها و ویدئوهای HDR را در دسترس کاربر قرار خواهند داد. این ویژگی یک تجربه‌ی واقعی در اختیار کاربر قرار خواهد داد که آنچه در تصویر مشاهده می‌کند، دقیقا همان است که به‌عنوان عکس یا فیلم ثبت خواهد شد. بدین ترتیب قابلیت مورد اشاره، ظرفیت‌های لازم برای ایجاد خلاقیت‌های جدید را در اختیار افراد قرار خواهد داد.

گفته می‌شود اوپو فاید ایکس ۴ پرو از جمله اولین گوشی‌های هوشمندی خواهد بود که از تراشه‌ی مری‌سیلیکون ایکس بهره خواهد برد؛ البته شاید برخی از اعضای گوشی‌های وان‌پلاس نیز از این تراشه بهره ببرند که از جمله می‌توان به سری وان‌پلاس ۱۰ اشاره کرد. براساس اعلام شایعات و گزارش‌های اخیر، سری وان‌پلاس ۱۰ احتمالا در ماه آینده رسما معرفی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات