خالق ایکس باکس بعد از ۲۰ سال از AMD عذرخواهی کرد

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
سیموس بلکلی، پدر ایکس باکس، بابت اشتباه بیست سال قبل خود و کنار گذاشتن تراشه‌های AMD به نفع اینتل در آن زمان، از مهندسان و مدیرعامل AMD عذرخواهی کرد.
تبلیغات

خالق ایکس باکس در آستانه بیست‌سالگی این کنسول اعلام کرد که انتخاب اینتل به جای AMD تصمیم لحظه آخری بود و بابت تغییر تراشه اولین ایکس باکس به اینتل عذرخواهی کرد.

مایکروسافت اولین ایکس باکس را در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ (۲۴ آبان ۱۳۸۰) معرفی کرد و حالا سیموس بلکلی قصد دارد با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد معرفی این کنسول، به خاطر اشتباهی که در آن زمان انجام داده است از AMD عذرخواهی کند.

به گزارش Techspot، بلکلی، طراح کنسول ایکس باکس، با انتشار پستی در توییتر اتفاقی که در نوامبر ۲۰۰۱ (آبان ۱۳۸۰) منجر به تغییر تصمیم مایکروسافت شد بازگو کرده است.

به گفته بلکلی، در آن زمان تماسی بین بیل گیتس، مدیرعامل وقت مایکروسافت و سوی اندی گروو، مدیرعامل اینتل برقرار شد که باعث تغییر تراشه AMD به اینتل پنتیوم 3 در ایکس باکس شد. این اتفاق باعث تعجب بلکلی و دیگران شده بود.

مهندسان AMD در همان روز، در جریان رویداد معرفی ایکس باکس، در ردیف اول نشسته بودند و منتظر رونمایی از محصول نهایی خود با همکاری مایکروسافت بودند. بلکلی در ادامه توضیحات خود نوشت:

من برای معرفی محصول روی صحنه با بیل گیتس ایستاده بودم و مهندسان AMD نیز در ردیف جلو قرار داشتند. بعد از اینکه بیل گیتس تصمیم خود را اعلام کرد، چهره‌های آن‌ها به قدری غمگین بود که من هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد.آن‌ها برای ساخت نمونه‌های اولیه کمک‌های زیادی به ما کرده بودند؛ نمونه‌هایی که حتی برای معرفی سخت‌افزار در همان لحظه معرفی هم استفاده می‌شدند.

بلکلی از این اتفاق به‌عنوان تجربه‌ای ناخوشایند یاد کرده است.

محتوای مکالمات ردوبدل‌شده بین بیل گیتس و اندی گروو مشخص نیست؛ اما بلکلی در پاسخ به توییت کاربری، دلیل این تغییر لحظه آخری را در ابتدا «روابط» عنوان کرد و بلافاصله در ادامه نوشت:

بله، به‌طور قطع دلیلش روابط سیاسی بود!

در ویدیوی زیر، جریان این رویداد و تغییر تصمیم بیل گیتس را مشاهده می‌کنید:

در نهایت، AMD دیگر کینه چندانی از ایکس باکس به دل ندارد و تراشه‌هایش در حال حاضر در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس، سری اس و پلی استیشن سری ۵ سونی استفاده می‌شوند؛ حتی تراشه‌ای هشت‌هسته‌ای جگوار استفاده‌شده در پلی استیشن ۴ یا تراشه هشت‌هسته‌ای APU در ایکس باکس سری وان را نیز AMD تأمین کرده است.

اما رقابت AMD با اینتل در صنعت تراشه‌ همچنان ادامه دارد و درحالی‌که اینتل در بخش دسکتاپ سال‌های زیادی بی‌رقیب محسوب می‌شد، AMD برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته در تأمین CPU مورد نیاز بازار، از اینتل پیشی گرفته است.

مدیرعامل اینتل باور دارد که با ورود تراشه‌های Alder Lake، دیگر رقابتی وجود نخواهد داشت و AMD به‌ناچار در نهایت عقب‌نشینی خواهد کرد.

شما بین اینتل و AMD کدام را بیشتر قبول دارید؟ رقابت این دو در نهایت به کجا خواهد رسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات