قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD چند برابر می‌شود

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
به علت بحران کمبود تراشه، قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا و ای‌ام‌دی با افزایش چند برابری روبه‌رو می‌شود.
تبلیغات

با توجه به حل نشدن کمبود تراشه در آینده نزدیک، قیمت کارت گرافیک همچنان در حال افزایش است. وضعیت به قدری وخیم شده که قیمت برخی از پردازنده‌های گرافیکی در حال حاضر ۸۳ درصد بیش از قیمت خرده‌فروشی پیشنهادشده توسط سازنده است.

به گزارش تک‌اسپات و طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط 3DCenter، قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا در حال حاضر ۷۲ درصد گران‌تر از قیمت خرده‌فروشی پیشنهادشده توسط سازنده است. کارت‌های گرافیک ای‌ام‌دی حتی گران‌تر هستند و هزینه خرید آن‌ها ۸۳ درصد بالاتر از قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی سازنده اعلام شده است. این افزایش قابل توجهی از ۷۴ درصد در ماه سپتامبر است.

موجودی پردازنده‌های گرافیکی این دو شرکت در ماه اکتبر تا حدودی بهبود یافته است. این اتفاق به یک دوره سه‌ماهه که در آن سطح موجودی همچنان در حال تضعیف بود، پایان داد. اطلاعات مربوط به افزایش قیمت‌ها از خرده‌فروشان آلمانی به دست آمده است؛ اما وضعیت مشابهی در سایر نقاط وجود دارد.

به‌تازگی قیمت‌ها در حوزه ارز دیجیتال با جهش روبه‌رو شده است و بیت‌کوین و اتریوم به قله‌های قبلی نزدیک شده‌اند. این امر باعث شده است ماینرها برای به‌ دست آوردن کارت‌ گرافیک تلاش کنند و از افزایش قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده کنند. حتی نرم‌افزار جدیدی وجود دارد که با اجازه دادن به کاربران برای استخراج هم‌زمان دو رمزارز، از محدودکننده LHR انویدیا فرار می‌کند. البته ای‌ام‌دی ادعا می‌کند که فروش کارت به ماینرهای رمزارز را نسبت به گیمرها در اولویت قرار داده است.

آمار قیمت کارت گرافیک

با توجه به کمبود مداوم نیمه‌هادی‌ها، عوامل دیگر می‌توانند در ادامه روند صعودی قیمت‌ها در صنعت نقش داشته باشند. به‌عنوان مثال، فویل مس همچنان کم است و خرید آن به‌ناچار هزینه‌ی بیشتری برای تأمین‌کنندگان به‌دنبال دارد؛ افزایش قیمت مادربرد و پردازنده گرافیکی، تحت تأثیر کمبود فویل مس کاملاً متحمل است. به‌طور کلی تقاضا برای پردازنده‌ مرکزی و پردازنده‌ گرافیکی به‌شدت افزایش یافته و این امر باعث شده است تولیدکنندگان تراشه قیمت را افزایش بدهند.

داستان جالبی درباره خرید کارت گرافیک در فضای مجازی منتشر شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. در بین بی‌شماری از خریداران که با صبر و حوصله منتظر رسیدن کارت گرافیک خود بودند، فردی در لهستان اقدام بامزه‌ای کرد که باعث شد سفارش او زودتر برسد. او کیکی برای خرده‌فروشی که از آن سفارش داده بود، ارسال کرد. این کار نتیجه داد و او در نهایت RTX 3080 خود را دریافت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات