رشد میزان سهم انویدیا و اینتل از بازار کارت گرافیک هم‌زمان با کاهش آمار AMD

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهند که دو شرکت اینتل و انویدیا توانسته‌اند در حالی سهمشان از بازار کارت گرافیک را افزایش دهند که AMD با افت میزان فروش همراه بوده است.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد هجوم ماینرها به بازار کارت گرافیک برای افزایش میزان استخراج رمزارز هر چقدر برای انویدیا مفید بوده است؛ اما نتوانسته کمک چندانی به رشد کارت‌های گرافیکی AMD کند. درواقع، WCCFTech خبری منتشر کرده است که از افت سهم AMD از بازار کارت‌های گرافیکی خبر می‌دهد. بر‌اساس گزارش گروه تحقیق و بررسی Jon Peddie Research، آمار عرضه پردازنده‌های گرافیکی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۱۲۳ میلیون واحد رسیده تا درمقایسه‌با دوره سه‌ماهه قبلی ۳/۴ درصد و در‌مقایسه‌با موعد مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه کند.

چنین اتفاقی در حالی رقم می‌خورد که وضعیت عرضه پردازنده مرکزی حتی فروش بهتری تجربه کرده و درمقایسه‌با سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است. کارشناسان JPR عقیده دارند که روند رو‌به‌رشد بازار کارت‌های گرافیکی حداقل تا سال ۲۰۲۵ با نرخ متوسط ۳/۵ درصد افزایش خواهد یافت تا در انتهای دوره پیش‌بینی‌شده به ۳،۳۱۸ میلیون واحد برسد.

آمار JPR نشان می‌دهد درحالی‌که سهم انویدیا از بازار عرضه پردازنده‌های گرافیکی به ۸۳ درصد رسیده است؛ اما AMD با افت ۱۷ درصدی میزان سهمش از بازار کارت‌های گرافیکی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در‌ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از آمار این منبع را ملاحظه کنید:

  • نرخ کلی نصب GPU (شامل پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه، جداگانه و تمامی سیستم‌های دسکتاپ، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها) در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۱۱۷ درصد رسیده است که درمقایسه‌با دوره سه‌ماهه قبلی منفی ۰/۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • بازار کلی CPU درمقایسه‌با دوره سه‌ماهه قبلی ۳/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمار در‌مقایسه‌با سال قبل ۴۲/۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
  • در این دوره سه‌ماهه ۳/۴ درصد افزایش عرضه در تبلت‌ها را شاهد بودیم.
میزان سهم اینتل، انویدیا و AMD از بازار کارت گرافیک

درباره آمار ویژه عرضه‌کنندگان عمده GPU در فصل دوم ۲۰۲۱ نیز اینتل با ۶۸/۲۹ درصد پیشتاز بازار است. انویدیا با رشدی جزئی درمقایسه‌با دوره قبلی ۱۵/۲۳ درصد آمار را در‌اختیار دارد؛ درحالی‌که سهم AMD درمقایسه‌با سه ماه قبل از ۱۶/۶۵ درصد به ۱۶/۴۸ درصد رسیده است. JPR در بخشی از گزارشش می‌نویسد:

در سالی که قبلا مشابه آن را سراغ نداشتیم، عرضه‌کنندگان از کمبود بسیاری از قطعات الکترونیکی، خازن‌ها، بسترها و سایر اقلام و آیتم‌های ضروری در محصولات مختلف خبر دادند. حتی شرکت‌هایی که خدمات و محصولات متنوعی را ارائه می‌‎کنند، به اختصاص منابع خود به بخشی از خدماتشان مجبور شدند. هیچ‌کس از این وضعیت سود نمی‌برد و متأسفانه وضعیت موجودی فصل تعطیلات که معمولا در سه‌ماهه سوم سال اتفاق می‌افتد، تا زمان ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا همچنان با محدودیت مواجه خواهد بود.
مقاله‌های مرتبط:

    توجه کنید که نمودارها و آمار ارائه‌شده در این مطلب تمامی انواع GPUها، از‌جمله پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه و مجزا را شامل می‌شوند و اگر تنها آمار مربوط به کارت گرافیک‌های مجزا را در نظر بگیریم، اینتل تقریبا در آن سهمی ندارد. گفتنی است این شرکت قرار است در آینده نزدیک با عرضه محصولات جدید برند ARC وارد رقابت در این حوزه شود. بااین‌حال، درباره سهم انویدیا و AMD در بازار کارت گرافیک‌های مجزا باید به افزایش سهم انویدیا از ۸۱ به ۸۳ درصد هم‌زمان با کاهش سهم AMD از ۱۹ به ۱۷ درصد اشاره کرد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات