قیمت و مشخصات سخت‌افزاری پردازنده Core i5-12600K اینتل در فضای مجازی قرار گرفت

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
گزارشی منتشر شده است که نه‌تنها برخی از مشخصات سخت‌افزاری پردازنده نسل‌دوازدهمی Core i5-12600K اینتل را مشخص می‌‌کند؛ بلکه عملکردش را با پردازنده‌های AMD می‌سنجد.
تبلیغات

WCCFTech در گزارشی جدید خود مشخصات سخت‌افزاری و توان پردازشی محصول جدید اینتل به نام Core i5-12600K را بررسی کرده است؛ محصولی که برای بازار کامپیوتر‌های مخصوص اجرای هرچه بهتر بازی‌های ویدئویی در نظر گرفته شده است. بر‌اساس شایعاتی که تاکنون درباره مشخصات پردازنده Intel Core i5-12600K از سری Alder Lake منتشر شده است، می‌توان گفت اینتل با ارائه قیمتی رقابتی در‌کنار عملکرد مطلوب، بار دیگر بخش i5 پردازنده‌های جدیدش را به فرم جذاب خود بازگردانده است. پردازنده i5-12600K پیشنهادی مناسب برای تجربه عمومی گیمینگ در نسل جدید است که قیمت متناسبی هم دارد.

همان‌طورکه اشاره شد، شایعات از برتری عملکرد پردازنده Intel Core i5-12600K بر Ryzen 7 5800X از شرکت AMD حکایت می‌کند؛ در‌حالی‌که انتظار می‌رود قیمت این CPU درحدود Ryzen 5 5600X باشد. شایعات مربوط به جزئیات عملکرد و قیمت این CPU مستقیما از کانال یوتیوب Moore's Law is Dead نقل‌قول می‌شود؛ جایی که این منبع شناخته‌شده توضیح می‌دهد که چرا به‌عقیده‌اش، سری Alder Lake مجددا محبوبیت پردازنده‌های Core i5 اینتل را به اوج خود خواهد رساند.

چند سالی است که پردازنده‌های Core i5 اینتل رقابت با تراشه‌های Ryzen 5 از AMD را در زمینه محبوبیت میان کاربران واگذار می‌کنند؛ موضوعی که شاید در وهله اول در قیمت جذاب پیشنهاد‌ها AMD در‌مقایسه‌با عملکرد مطلوبشان ریشه داشته باشد.

پردازنده‌ی Core i5-12600K اینتل

پردازنده‌هایی مانند AMD Ryzen 5 2600 یا Ryzen 5 3600X و Ryzen 5 5600X بازار فروش کشورهای متعددی را از‌آنِ خود کرده‌اند و با ارائه بهترین عملکرد گیمینگ درکنار کارکرد چندرشته‌ای رضایت‌بخش خود در این سطح قیمت، مخاطبانشان را کاملا متقاعد می‌کنند که دربرابر پیشنهاد‌های i5 اینتل، تراشه‌های AMD را انتخاب کنند. دستاوردی که اینتل از زمان شش‌هسته‌ای شدن پردازنده‌های i5 نتوانسته است به آن دست یابد. درواقع، نسخه شش‌هسته‌ای پردازنده‌های i5 اینتل برای رقابت با سری Ryzen 5 وارد بازار شدند که در حالت استاندارد از شش هسته پردازشی بهره می‌بردند.

دراین‌میان با معرفی پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی Alder Lake، به‌نظر می‌رسد که اینتل با ارائه تراشه‌های ده‌هسته‌ای Core i5 بار‌دیگر در رقابت با رقیب مستقیمش پیش خواهد افتاد. نسخه ده‌هسته‌ای پردازنده‌های i5 شش هسته قدرتمند Cove و چهار هسته بهینه Atom را شامل می‌شوند که عملا در فعالیت‌های سنگین از همان شش هسته قدرتمند خود بهره می‌برند که البته این بار عملکرد چندرشته‌ای (multi-threaded) آن‌ها به‌لطف هسته‌های بهینه به‌مراتب بهتر خواهد شد.

پردازنده‌ی Core i5-12600K اینتل

Moore's Law is Dead توضیح می‌دهد که پردازنده Core i5-12600K در زمینه عملکرد چندرشته‌ای حتی در بدترین حالت بر Ryzen 7 5800X برتری دارد. در زمینه ورک‌لودهای تک‌رشته‌ای نیز به‌نظر می‌رسد که اینتل با فاصله‌ای ۱۹ درصدی بخشی از برتری از‌دست‌رفته خود در نسل‌های قبلی را جبران می‌کند. درباره فرکانس بوست این CPU نیز به ارقام ۴/۹ گیگاهرتز اشاره شده است که البته هنوز از ظرفیت اورکلاک پردازنده‌های Alder Lake خبر نداریم که برپایه فناوری تولید Intel 7 ساخته می‌شوند.

پس تا به اینجای کار می‌دانیم که از نظر عملکرد، باید انتظار برابری یا برتری درمقایسه‌با AMD Ryzen 7 5800X را داشته باشیم؛ اما در بحث قیمت چطور؟ بر‌‌‌اساس اظهارات این منبع غیررسمی، پردازنده Core i5-12600K نیز باید مسیر تراشه‌های قبلی Intel Core i5 را دنبال کند. اگر به سابقه قیمت‌گذاری پردازنده‌های i5 در تاریخ عملکرد اینتل نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که از نسل هفتم تا پردازنده‌های نسل‌یازدهمی Rocket Lake، محدوده قیمت این پردازنده‌ها بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار متغیر بوده است.

حالا هم بعید است که اینتل در نسل دوازدهم پردازنده‌هایش مدل قیمت‌گذاری تراشه‌های Core i5 را تغییر دهد؛ بنابراین، باید برای Core i5-12600K برچسب قیمتی ۲۶۰ دلاری را متصور شویم که نسخه KF این CPU حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار ارزان‌تر از مدل K قیمت‌گذاری می‌شود که محدوده کلی قیمت آن را به ۲۳۵ تا ۲۴۵ دلار می‌رساند. حالا این‌طور به قضیه نگاه کنید که با خرید این CPU، علاوه‌بر‌اینکه از عملکرد بهتری از پردازنده بیش از ۴۰۰ دلاری AMD Ryzen 7 5800X برخوردار می‌شوید، حتی ۳۰ دلار هم کمتر از Ryzen 5 5600X برایش می‌پردازید.

پردازنده‌ی Core i5-12600K اینتل

در این وضعیت، به‌نظر می‌رسد که با پیشنهاد بسیار جذابی مواجه هستیم. البته هزینه‌های جانبی مثل الزام به خرید پلتفرم نسل جدید و ارتقا به سیستم‌عامل ویندوز 11 نیز در اینجا وجود دارد که هزینه‌های کلی شما را افزایش یا کاهش خواهد داد؛ اما اگر به این نگرانی‌های کوتاه‌مدت توجه چندانی نکنید، Core i5-12600K می‌تواند از ارزش خرید بسیار زیادی برخوردار باشد. علاوه‌بر‌این، گفته می‌شود که با‌‌‌‌توجه‌‌‌به Core i5 بودن این پردازنده، میزان توان مصرفی‌اش نیز به‌اندازه مدل‌های پرچم‌دار خیلی زیاد نیست.

مقایسه نسل‌به‌نسل مشخصات پردازنده‌های Intel Core i5

نام پردازنده

Core i5-12600K

Core i5-11600K

Core i5-10600K

Core i5-9600K

Core i5-8600K

Core i5-7600K

Core i5-6600K

خانواده

آلدر لیک

راکت لیک

کرنت لیک

کافی لیک

کافی لیک

کیبی لیک

اسکای لیک

معماری 

دوگانه P+E

Cypress Cove

اسکای لیک

اسکای لیک

اسکای لیک

اسکای لیک

اسکای لیک

فناوری تولید

۱۰ نانومتری (اینتل ۷)

۱۴ نانومتری

۱۴ نانومتری۱۴ 

۱۴ نانومتری

۱۴ نانومتری

۱۴ نانومتری

۱۴ نانومتری

تعداد هسته‌ها

۱۰ (۶ + ۴)

۶

۶

۶

۶

۴

۴

تعداد رشته‌ها

۱۶ (۱۲ + ۴)

۱۲

۱۲

۶

۶

۴

۴

کلاک بیس

نامشخص

3.90GHz

4.10GHz

3.70GHz

3.60GHz

3.90GHz

3.50GHz

کلاک بوست

4.90+3.60GHz

4.90GHz

4.80GHz

4.60GHz

4.30GHz

4.20GHz

3.90GHz

نوع و میزان حافظه کش

۲۰ مگابایت از نوع L3

۱۲ مگابایت از نوع L3

۱۲ مگابایت از نوع L3

۹ مگابایت از نوع L3

۹ مگابایت از نوع L3

۶ مگابایت از نوع L3

۶ مگابایت از نوع L3

توان مصرفی

۱۲۵ وات

۹۵ وات

۹۵ وات

۹۵ وات

۹۵ وات

۹۱ وات

۹۱ وات

قیمت

۲۶۲ دلار

۲۶۲ دلار

۲۶۲ دلار

۲۶۲ دلار

۲۵۷ دلار

۲۵۷ دلار

۲۴۲ دلار

سال عرضه

۲۰۲۱

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۸

۲۰۱۷

۲۰۱۷

۲۰۱۵

پردازنده دسکتاپ ده‌هسته‌ای و شانزده‌رشته‌ای Intel Core i5-12600K

در پایان، به فهرست کامل مشخصات فنی پردازنده Intel Core i5-12600K نگاهی خواهیم انداخت که تاکنون از شایعات قبلی برداشت شده است. براین‌اساس، گفته می‌شود که ساختار هیبریدی یا دوگانه طراحی هسته این CPU از شش هسته Golden Cove و چهار هسته Gracemont تشکیل شده است که در‌مجموع ده هسته و شانزده رشته (دوازده به‌علاوه چهار) آن را شکل می‌دهند.

هسته‌های P یا همان Golden Cove در حداکثر فرکانس بوست CPU عمل می‌کند که در زمان فعال‌بودن ۱ تا ۲ هسته به ۴/۹ گیگاهرتز و در تمامی هسته‌ها به ۴/۵ گیگاهرتز می‌رسد و هسته‌های E نیز در فرکانس ۳/۶ گیگاهرتز (۳/۴ گیگاهرتز روی همه هسته‌ها) عمل می‌کنند. این CPU از بیست مگابایت حافظه کش L3 برخوردار است و میزان توان مصرفی‌اش به ۱۲۵ وات (برای PL1) و ۲۲۸ وات (برای PL2) می‌رسد.

در‌ادامه، مشخصات پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی سری Alder Lake را می‌توانید مشاهده کنید که تاکنون از منابع غیررسمی منتشر شده‌اند.

نام پردازنده

هسته‌های P

هسته‌های E

هسته/رشته

فرکانس هسته‌های P

فرکانس هسته‌های E

حافظه کش

توان مصرفی

قیمت

Core i9-12900K

۸

۸

۱۶/۲۴

TBA/5.3GHz

TBA/3.9GHz

۳۰ مگابایت

۱۲۵ وات 

نامشخص

Core i7-12700K

۸

۴

۱۲/۲۰

TBA/5.0GHz

TBA/3.8GHz

۲۵ مگابایت

۱۲۵ وات

نامشخص

Core i5-12600K

۸

۴

۱۰/۱۶

TBA/4.9GHz

TBA/3.6GHz

۲۰ مگابیت

۱۲۵ وات

نامشخص

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره پردازنده جدید اینتل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات