عملکرد مشابه پردازنده Core i7-12700 اینتل و AMD Ryzen 7 5800X در گیک‌بنچ

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
بررسی نتایج بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد که پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800X توانسته است عملکردی مشابه پردازنده‌ی Core i7-12700 اینتل (مدل غیر K) از سری آلدر لیک داشته باشد.
تبلیغات

نبرد پردازنده‌ها همچنان بین اینتل و AMD ادامه دارد؛ برندهای مطرحی که بازار پردازنده‌ی رایانه‌ی شخصی را بین خود تقسیم کرده‌اند و برای تصاحب سهم یکدیگر تلاش می‌کنند. طبیعتا نتایج رقابت به موفقیت محصولات جدید دو شرکت در بازار سخت‌افزار کامپیوتر بستگی دارد.

Guru3D در گزارشی به بررسی و مقایسه‌ی نتایج پردازنده‌های جدید AMD و اینتل پرداخته است که شامل Core i7-12700 اینتل و AMD Ryzen 7 5800X می‌شوند؛ اما نکته‌ی جالبی که در مورد دو پردازنده وجود دارد، عملکرد تقریبا مشابه آن‌ها در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ است. 

در طرف اینتل، پردازنده‌ی Core i7-12700 قرار دارد که از مشخصاتی مانند توان مصرفی ۶۵ وات و طراحی هسته‌ی دوگانه شامل ۸ هسته‌ی توانمند Golden Cove و ۴ هسته‌ی بهینه‌ی Gracemont برخوردار است. تفاوت عمده‌ی این پردازنده‌ی نسل دوازدهمی با مدل Core i9 در چهار هسته‌ی بهینه‌ی کمتر و همچنین برخوردار نبودن از قابلیت‌هایی مانند Thermal Velocity Boost و در نتیجه سرعت کلاک پایین‌تر به شمار می‌رود.

تست تک‌رشته‌ای Core i7-12700 در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ نشان می‌دهد که این پردازنده با ۱۵۹۵ امتیاز، در حدود ۵ درصد پایین‌تر از Ryzen 7 5800X قرار می‌گیرد. در حالت مالتی ترد یا چندرشته‌ای نیز پردازنده‌ی اینتل توانسته است امتیاز ۱۰,۱۷۰ کسب کند که نسبت به محصول AMD، از ۲ درصد عملکرد پایین‌تری برخوردار است.

البته با قابلیت‌ها و بستر مناسبی که توسط مادربردهای سری Intel 600 فراهم می‌شود، انتظار می‌رود این امتیازات با کمی افزایش همراه باشند. ضمن اینکه این اطلاعات فعلا حالت غیر رسمی دارند و باید تا انتشار داده‌های رسمی از سوی اینتل منتظر ماند. اخیراً مشخصات فنی مدل K پردازنده Core i7-12700 نیز منتشر شده است که جزئیاتی از قبیل ۱۲ هسته، ۲۰ رشته و ۲۵ مگابایت حافظه‌ی کش L3 آن را مشخص می‌سازد. نمونه‌ی مذکور، متشکل شده است از ۱۲ هسته پردازشی است که شامل هشت هسته‌ با معماری Golden Cove و چهار هسته‌ی دیگر از نوع Goldmont می‌شود.

بنچمارک پردازنده اینتل

در انتها باید گفت که موفقیت هر یک از پردازنده‌ها به استقبال کاربران و فروششان در بازار بستگی دارد. نظر شما کاربران زومیت در مورد پردازنده‌های جدید اینتل و AMD چیست و اگر نیازمند به پردازنده‌ای جدید باشید، کدام یک از دو پردازنده‌ی Core i7-12700 اینتل یا AMD Ryzen 7 5800X را انتخاب خواهید کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات