سامسونگ در صنایع نیمه‌هادی از اینتل پیشی گرفت

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
با رشد ۱۹ درصدی فروش فصلی سامسونگ به دلیل افزایش تقاضا و قیمت در بازار DRAM و فلش مموری، این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی نیمه‌هادی در جهان، جایگزین اینتل شد.
تبلیغات

همانطور که سامسونگ قبل از تسلط شیائومی بر بازار موبایل، رقابتی تنگاتنگ و طولانی با اپل داشت، برای کسب مقام اول در تولیدات صنایع نیمههادی نیز دائماً با اینتل در حال نبرد است.

بر اساس گزارش تکاسپات به نقل از شرکت تحلیلی IC Insights، سامسونگ با افزایش فروش قطعات نیمه‌هادی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ رتبه‌ی نخست تأمین این قطعات را از آنِ خود کرد. این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ در جایگاه دوم قرار داشت؛ اما با فروش ۱۹٫۲۶ میلیارد دلاری مدار مجتمع (IC) و ۱٫۰۳ میلیارد دلاری اپتوالکترونیک (قطعات الکترونیکی نوری)، سنسور و قطعات (OSD)، اینتل را پشت سر گذاشت و در جایگاه اول تأمین این قطعات قرار گرفت.

تراشه سامسونگ

اینتل از سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ تاکنون در جایگاه نخست تأمین قطعات نیمه‌هادی قرار داشت و حالا با فروش ۱۹٫۳ میلیارد دلاری در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ میلاد و تنها سه درصد افزایش فروش نسبت به فصل قبل (سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱) این جایگاه را به سامسونگ واگذار کرده است.

IC Insights معتقد است که با افزایش تقاضا برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی، سامسونگ در انتهای سه‌ماهه‌ی جاری نیز در صدر جدول تأمین قطعات نیمه‌هادی خواهد ماند و مجموع فروش ۳٫۵ میلیارد دلاری اینتل را پشت سر خواهد گذاشت.

 در رتبهبندی تأمینکنندگان قطعات نیمههادی شرکت صنایع نیمهرسانای تایوان (TSMC) در رتبهی سوم، اسکی هاینیکس در رتبه چهارم و مایکرون در رتبهی پنجم این فهرست قرار دارند.

اسکی هاینیکس و مایکرون نسبت به فصل قبل به ترتیب ۲۱ و ۱۶ درصد افزایش فروش و انویدیا و مدیاتک که جزو پنج تأمینکنندهی برتر نبودند، ۱۴ و ۱۷ درصد رشد در فروش قطعات داشتند.

انویدیا و مدیاتک در کنار کوالکام و برودکام جزو ۱۰ شرکت Fabless (تولید بدون ساخت) برتر محسوب میشوند و فروش کلی این ۱۰ شرکت در سهماههی دوم ۲۰۲۱ با رشد ده‌درصدی نسبت به فصل قبل، به ۹۵٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

به پیشبینی IC Insights، بازار قطعات نیمههادیتا پایان سال ۲۰۲۱، ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

گزارشهای مرتبط حاکی از آن است که سامسونگ فاندری برای تأمین مالی کارخانههای جدید خود، قیمت ساخت تراشهها را افزایش داده.

شما درباره‌ی نتیجه‌ی رقابت سامسونگ و اینتل بر سر تولید قطعات نیمه‌هادی چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات