سامسونگ فاندری از افزایش قیمت تراشه‌های خود خبر داد

سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
Samsung Foundry، تولیدکننده تراشه‌ در کره جنوبی، از افزایش هزینه‌های تولید تراشه و در نتیجه، قیمت عرضه این محصولات خبر داده است که می‌تواند بر قیمت تمام‌شده محصولات انویدیا نیز مؤثر باشد.
تبلیغات

با توجه به اینکه انویدیا از زمان عرضه پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 3000 از دای (Die) سامسونگ فاندری در محصولات خود استفاده می‌کند، اطلاعیه اخیر این شرکت مبنی بر افزایش هزینه تولید تراشه‌ می‌تواند منجر به افزایش نسبی قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا شود. ظاهراً راه‌اندازی خط تولید جدید سامسونگ فاندری در پیونگتیک کره جنوبی در این هزینه‌ها نقش داشته است.

سامسونگ فاندری با هدف رقابت با TSMC و عرضه‌ی محصولات بیشتر، هم‌زمان با کمبود تراشه‌ در بازار، قصد دارد در کارخانه پیونگتیک به تولید تراشه‌ با تکنولوژی ساخت ۵ و ۴ نانومتری بپردازد.  

البته با توجه به اینکه قرارداد تأمین قطعات سامسونگ با شرکت‌هایی مانند انویدیا قبلاً و بر اساس قیمت‌های قبل بسته شده است، نباید بلافاصله انتظار افزایش قیمت کارت گرافیک‌های تولیدی را داشته باشیم؛ اما قطعاً قراردادهای جدید با قیمت‌های افزایش‌یافته همراه خواهد بود که نهایتاً بالا رفتن قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که قرارداد سامسونگ با انویدیا بلندمدت باشد تا در شرایطی که قیمت کارت گرافیک‌های موجود در بازار سر به فلک می‌کشد، یک بار دیگر شاهد شوک به بازار نباشیم.

تولید تراشه های نیمه رسانا در سامسونگ

با ورود به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱، گزارش‌ها از بهبود روند عرضه GPU به بازار و کاهش نسبی قیمت کارت‌های گرافیک‌ انویدیا و AMD حکایت داشت؛ البته همچنان برخی محصولات این دو شرکت تا دو تا سه برابر قیمت‌ مصوب نیز به فروش می‌رسند. پی‌سی گیمرها از زمان معرفی کارت‌های گرافیک‌ جدید، بی‌صبرانه منتظر فرصتی هستند که این محصولات را با قیمت‌های واقع‌گرایانه‌تری تهیه کنند. ولی چندین ماه است که خبر امیدوارکننده‌ای از وضعیت بازار به گوش نمی‌رسد و زمان مشخص خواهد مرد که آیا واقعاً از پیک قیمت‌ها عبور کرده‌ایم و می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم یا شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد.

به نظر شما با توجه به شرایط موجود در صنعت نیمه‌هادی، آیا قیمت کارت‌ گرافیک همچنان با روند افزایشی روبه‌رو خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات