هلیو G96 مدیاتک با امکان پشتیبانی از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی معرفی شد

شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
مدیاتک سرانجام تراشه هلیو G96 را با قابلیت پشتیبانی از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی یا صفحه‌نمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را رونمایی کرد.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر، اکثر تراشه‌های پیشرفته به مودم‌های 5G مجهز شده‌اند.بااین‌حال، بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند ضرورتی برای استفاده از محصولی با چنین مودمی ندارند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. درواقع، برخی از کاربران به اینترنت پرسرعت 5G نیازی ندارند یا منطقه‌ای که زندگی می‌کنند، هنوز از زیرساخت لازم برای ارائه نسل نوین ارتباطات بی‌بهره است. با این حساب به‌دلیل تقاضای فراوان، همچنان محصولاتی به بازار عرضه خواهند شد که به مودم 4G مجهزند.

در‌این‌بین، GSMArena گزارش می‌دهد مدیاتک برای تأمین نیازهای بازار، تراشه‌های جدید هلیو G88 و G96 را معرفی کرده است. این دو تراشه با اینکه جانشین هلیو G85 و G96 محسوب می‌شوند، تفاوت‌های مهمی با نسل گذشته خود دارند. هلیو G96 مشخصاتش به G95 شباهت دارد؛ اما پردازنده گرافیکی‌اش Mali-G57 MC2 نام دارد که درمقایسه‌با مدل موجود در هلیو G95 ضعیف‌تر است. از‌نظر پردازش داده‌های گرافیکی، تراشه هلیو G96 درمقایسه‌با مدل نسل قبلی نه‌تنها پیشرفتی نکرده؛ بلکه پسرفت کرده است.

البته باید گفت شاید ازنظر پردازش داده‌ها تفاوتی میان هلیو G96 با G95 وجود نداشته و ازنظر پردازنده گرافیکی نیز از مدل ضعیف‌تری استفاده شده باشد؛ اما تراشه جدید مدیاتک با پیشرفت‌هایی نیز همراه است. برای مثال، هلیو G96 می‌تواند از صفحه‌نمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و دوربینی ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی کند که خبر خوشی برای سازنده‌های محصولات میان‌رده خواهد بود.

با‌این‌همه، در برخی از زمینه‌ها مانند ضبط ویدئو نمی‌توان تفاوتی میان هلیو G96 با نسخه فعلی مشاهده کرد. هر دو تراشه ویدئو 4K را به‌صورت ۳۰ فریم‌‌‌بر‌‌ثانیه می‌توانند ضبط کنند. ویژگی‌های دیگر هلیو G96 پشتیبانی از ارتباطات سریع‌تر LTE و حافظه‌های UFS 2.2 و بلوتوث ۵.۲ می‌شود. در‌مقایسه‌با تراشه‌های پرچم‌دار، این‌ها ویژگی خاصی ندارند؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که هلیو G96 برای محصولات میان‌رده ساخته داده شده است.

تراشه هلیو جی 88 مدیاتک

در طرف دیگر هلیو G88 قرار دارد که به نسل قبلی خود بسیار شبیه است و با ویژگی‌های بیشتری در‌دسترس سازندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت قرار می‌گیرد. پردازنده هلیو G88 از هشت هسته تشکیل شده است: دو هسته کرتکس A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و شش هسته کرتکس A55 (در منبع اشاره‌ای به فرکانس هسته‌ها نشده است).

در بخش پردازنده گرافیکی نیز، Mali-G52 MC2 با فرکانس ۱ گیگاهرتز در نظر گرفته شده که هر دو پردازنده اصلی و گرافیکی با فرکانس مشابه در هلیو G85 نیز به‌کار گرفته شده بودند؛ حتی ازنظر میزان حافظه رم یا حافظه ذخیره‌سازی قابل‌پشتیبانی تغییری نیافته است و برای ارتباطات LTE نیز از مودم یکسانی استفاده می‌شود.

آنچه در هلیو G88 تغییر یافته است، در پشتیبانی از صفحه‌نمایش و دوربین خلاصه می‌شود. هلیو G88 مدیاتک می‌تواند از صفحه‌نمایشی با رزولوشن +1080p با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی پشتیبانی کند. در هلیو G85 نیز، امکان استفاده از صفحه‌نمایشی با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی وجود داشت؛ اما رزولوشن آن نهایت به +720p می‌رسید و امکان استفاده از نرخ نوسازی این‌چنینی در صفحه‌نمایشی با رزولوشن FHD یا فراتر از آن وجود نداشت.

درهرصورت، شرکت‌های سازنده می‌توانند با استفاده از هلیو G88 از دوربینی با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل در محصولاتشان به‌کار ببرند؛ اما در تراشه هلیو G85 درنهایت می‌شد دوربینی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل استفاده کرد. هر دو تراشه هلیو G96 و G88 از فناوری HyperEngine 2.0 Lite استفاده می‌کنند و از دو سیم‌کارت و ویژگی VoLTE پشتیبانی می‌کنند. در مدل هلیو G96، از ویژگی‌هایی مانند 3DNR و MFNR برای کاهش میزان نویز هنگام استفاده از دوربین عکاسی استفاده شده است.

در جدول زیر، مشخصات تراشه‌های جدید مدیاتک را با مدل‌های پیشین مقایسه کرده‌ایم.

هلیو G96

هلیو G95

هلیو G88

هلیو G85

خوشه اصلی پردازنده

۲ هسته کرتکس A76 با فرکانس ۲/۰۵ گیگاهرتز

۲ هسته کرتکس A76 با فرکانس ۲/۰۵ گیگاهرتز

۲ هسته کرتکس A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتز

۲ هسته کرتکس A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتز

خوشه کوچک‌تر پردازنده

۶ هسته کرتکس A55

۶ هسته کرتکس A55

۶ هسته کرتکس A55

۶ هسته کرتکس A55

پردازنده گرافیکی

Mali G57 MC2

Mali-G76 MC4

Mali-G52 MC2 با فرکانس ۱ گیگاهرتز

Mali-G52 MC2 با فرکانس ۱ گیگاهرتز

صفحه‌نمایش

پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در رزولوشن +1080p

پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی در رزولوشن +1080p

پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی در رزولوشن +1080p

پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی در رزولوشن +720p و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی در رزولوشن +1080p

حافظه رم

LPDDR4X در فرکانس ۲،۱۳۳ مگاهرتز

LPDDR4X در فرکانس ۲،۱۳۳ مگاهرتز

LPDDR4X در فرکانس ۱،۸۰۰ مگاهرتز

LPDDR4X در فرکانس ۱،۸۰۰ مگاهرتز

حافظه ذخیره‌سازی

UFS 2.2

UFS 2.1

eMMC 5.1

eMMC 5.1

حداکثر رزولوشن ممکن برای دوربین

۱۰۸ مگاپیکسل

۶۴ مگاپیکسل

۶۴ مگاپیکسل

۴۸ مگاپیکسل

ضبط ویدئو

4K در ۳۰ فریم‌‌‌‌بر‌‌‌‌ثانیه

4K در ۳۰ فریم‌‌‌‌بر‌‌‌‌ثانیه

FHD در ۶۰ فریم‌‌‌‌بر‌‌‌‌ثانیه

FHD در ۶۰ فریم‌‌‌‌بر‌‌‌‌ثانیه

مودم LTE در حالت Downlink

Cat 13

Cat 12

Cat 7

Cat 7

Wi-Fi

Wi-Fi 5 (a/b/g/n/ac)

Wi-Fi 5 (a/b/g/n/ac)

Wi-Fi 5 (a/b/g/n/ac)

Wi-Fi 5 (a/b/g/n/ac)

بلوتوث

بلوتوث ۵.۲

بلوتوث ۵

بلوتوث ۵

بلوتوث ۵

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات