مدیاتک امکان شخصی‌سازی تراشه‌های بالارده‌ی خود را فراهم می‌کند

چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک در نظر دارد به شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند و تبلت، اجازه‌ی شخصی‌سازی تراشه‌های بالارده‌ی خود از جمله دایمنسیتی ۱۲۰۰ را بدهد.
تبلیغات

در حال حاضر بازار تراشه‌ی موبایل شامل دو فروشنده‌ی بزرگ می‌شود؛ کوالکام و مدیاتک. البته شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل از تراشه‌های خود استفاده می‌کنند؛ اما اپل حاضر به فروش تراشه‌های خود به شرکت دیگری نیست و سامسونگ نیز مشتریان کمتری از کوالکام و مدیاتک دارد. 

مدیاتک توانسته است در تراشه‌های پایین‌رده و میان‌رده از کوالکام پیشی بگیرد و فروش بهتری داشته باشد؛ اما شرکت‌های سازنده در اکثر مواقع برای محصولات بالارده و پرچم‌دار خود به سراغ تراشه‌ی کوالکام می‌روند. به نظر می‌رسد مدیاتک به دنبال راهکاری برای تغییر نظر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند و تبلت است.

DigitalTrends گزارش می‌دهد که مدیاتک در طرحی پیشنهادی به شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند و تبلت گفته است که امکان شخصی‌سازی تراشه‌های بالارده‌ی این شرکت را خواهند داشت. برای مثال، مدیاتک می‌تواند تراشه‌ی دایمنسیتی ۱۲۰۰ را با توجه به نیاز شرکت‌های سازنده شخصی‌سازی کند و ویژگی‌های مختلفی به آن اضافه یا برخی از امکانات آن را با توجه درخواست شرکت سازنده حذف کند.

مدیاتک طرح خود را معماری منبع باز تراشه‌های 5G دایمنسیتی نامیده و گفته است شرکت‌های سازنده در ۵ زمینه می‌توانند تراشه‌های بالارده مانند دایمنسیتی ۱۲۰۰ را شخصی‌سازی کنند. یکی از این پنج قسمت شامل موتور پردازشی دوربین می‌شود. در واقع شرکت سازنده می‌تواند با توجه به طرحی که برای محصول خود دارد، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) را ویرایش و تغییراتی در موتور پردازش بصری اعمال کند. این تغییرات شامل بخش‌های مختلف می‌شوند که عبارت‌اند از تثبیت‌کننده‌ی تصویر، سنجش عمق، رنگ‌ها و موارد دیگر که به سخت‌افزار دوربین‌ مرتبط است.

چنین اقدامی به‌طور خلاصه‌تر به شرکت‌های سازنده اجازه می‌دهد دست بازتری برای رسیدن به عملکرد دلخواه دوربین داشته باشند. در واقع به جای طراحی دوربینی که با استانداردهای مشخص‌شده برای تراشه همخوان باشد، شرکت‌های سازنده می‌توانند با توجه به طراحی مورد نظر خود، به مدیاتک نسخه‌ای شخصی‌سازی‌شده از دایمنسیتی ۱۲۰۰ سفارش بدهند. 

در حال حاضر امکان دارد مدل‌های موجود در یک سری گوشی‌ هوشمند، از ماژول دوربین با مشخصات متفاوت استفاده کنند؛ اما طراحی هر یک از ماژول‌ها با محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی شرکت سازنده‌ی تراشه می‌تواند به چالشی برای شرکت‌ سازنده تبدیل شود. در واقع هر شرکت با توجه به طراحی سخت‌افزاری که در نظر دارد، باید تراشه‌ای متناسب با نیاز خود بیابد که قادر به پشتیبانی از قطعات مورد نظر شرکت سازنده باشد؛ اما برنامه‌ای که مدیاتک در پیش گرفته است بسیاری از این محدودیت‌ها را از سر راه شرکت‌های سازنده برمی‌دارد.

یکی دیگر از بخش‌های قابل تغییر در طرح جدید مدیاتک، پردازنده‌ی صفحه‌نمایش است. شرکت سازنده می‌تواند برای کاهش مصرف انرژی تغییراتی در تراشه اعمال کند یا بخش مرتبط با بلوتوث را تغییر بدهد. مدیاتک در نظر دارد نسخه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی دایمنسیتی ۱۲۰۰ را از ماه جولای در اختیار شرکت‌های سازنده قرار بدهد. دایمنسیتی ۱۲۰۰ در ماه ژانویه ۲۰۲۱ معرفی شد و تاکنون در محصولات مختلفی از ریلمی، اوپو و شیائومی مورد استفاده قرار گرفته است. از محصولاتی که به‌زودی همراه با دایمنسیتی ۱۲۰۰ روانه بازار خواهد شد، می‌توان به وان‌پلاس نورد ۲ اشاره کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات