پیش‌بینی درآمد ۵۲۲ میلیارد دلاری صنعت تراشه در سال ۲۰۲۱

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
مؤسسه‌ی پژوهشی IDC گفته است که انتظار دارد فروش قطعات نیمه هادی در سال جاری میلادی به ۵۲۲ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که تراشه‌ها در بازار بسیار کم‌یابند.
تبلیغات

درحالی‌که دنیاگیری ویروس کرونا و کمبود شدید تراشه در سطح جهان همچنان تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها است، آمار مؤسسه‌ی IDC نشان می‌دهد درآمد صنعت نیمه هادی در سال ۲۰۲۰ به ۴۶۴ میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ تا ۵۲۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

براساس نوشته‌ی تامز هاردور، با وجود کمبود گسترده‌ی قطعات نیمه هادی در بازار، انتظار می‌رود فروش تراشه در سال جاری میلادی افزایش پیدا کند زیرا تعداد بیشتری از دستگاه‌ها هوشمند می‌شوند و به‌طور کلی میزان مصرف تراشه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

دورکاری و پردازش‌های مرتبط به امور درسی و آموزشی به‌عنوان بزرگ‌ترین محرک‌های افزایش فروش تراشه معرفی شده‌اند، زیرا برای دورکاری و درس خواندن به شکل مجازی به کامپیوتر شخصی نیاز است و هر کامپیوتر از ده‌ها تراشه استفاده می‌کند که اکثر آن‌ها با استفاده از لیتوگرافی پیشرفته تولید می‌شوند.

در همین حین پیش‌بینی می‌شود میزان تولید تراشه‌ی مخصوص گوشی هوشمند، لوازم الکترونیکی مصرفی و خودرو بیش‌ازپیش افزایش یابد. درآمد جهانی صنعت نیمه های در سال ۲۰۲۰ رشد ۱۰٫۸ درصدی تجربه کرد و به ۴۶۴ میلیارد دلار رسید و طبق ادعای تحلیلگران IDC می‌تواند در سال جاری میلادی رشد ۱۲٫۵ درصدی دیگری تجربه کند و به ۵۲۲ میلیارد دلار برسد؛ چون پیش‌بینی شده است فروش قطعات نیمه هادی مصرفی، رایانشی، خودرویی و قطعات مرتبط به فناوری 5G رشد کند.

کمبود تراشه قرار است در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه‌دار باشد، بااین‌حال از آن‌جایی که صنعت قرار است تراشه‌های گران‌قیمت‌تری را برای اهداف متنوع‌تری مورد استفاده قرار دهد، انتظار می‌رود درآمد ناشی از فروش قطعات نیمه هادی باری دیگر افزایش پیدا کند. 

قطعات نیمه هادی مخصوص کامپیوترهای شخصی و سرورها رشد بیشتری درمقایسه‌با کل بازار تراشه تجربه کرد. درآمد این بخش از بازار در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۷٫۳ درصدی به ۱۶۰ میلیارد دلار رسید. چندین عامل دست‌به‌دست هم دادند و باعث افزایش فروش کامپیوتر و سرور شدند تا رکوردهای جدیدی به ثبت برسد.

تقاضا برای کامپیوتر شخصی در سال گذشته‌ی میلادی رشد درخورتوجهی تجربه کرد و در ماه‌های اولیه‌ی دنیاگیری شاهد کمبود شدید کامپیوتر در فروشگاه‌ها بودیم. پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی با بهره‌گیری از فناوری‌های تولیدی پیشرفته و پیچیده تولید می‌شوند و به‌همین دلیل گران‌قیمت هستند. در نهایت محدودیت‌های تأمین قطعه به تولیدکنندگان امکان داد قیمت قطعات‌شان را بیش‌ازپیش بالا ببرند.

 IDC پیش‌بینی کرده است که فروش قطعات نیمه هادی رایانشی با رشد ۷٫۷ درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۱۷۳ میلیارد دلار برسد. شین رائو، قائم‌مقام واحد تحقیقاتی IDC، می‌گوید تقاضا برای پردازنده‌های کامپیوتر همچنان زیاد است، به‌خصوص در بخش‌هایی از بازار که کامپیوترهای اقتصادی را شامل می‌شود. براساس گفته‌ی او، بازار پردازنده‌های کامپیوتری در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ «قوی» به‌نظر می‌رسد و احتمالا این شرایط در کل سال ادامه پیدا می‌کند. 

حدودا یک دهه است که پردازنده‌های مخصوص گوشی هوشمند درآمد بسیار خوبی برای تراشه‌سازان به‌ارمغان می‌‌آورند، چون بازار گوشی رشد بسیار زیادی تجربه کرده است. در سال گذشته‌ی میلادی تعداد گوشی‌های عرضه‌شده به بازار با افت ۱۰ درصدی مواجه شد، بااین‌حال از آن‌جایی که گوشی‌های جدید 5G از سیستم-روی-چیپ‌های گران‌تری استفاده می‌کنند و به‌طور کلی تراشه‌های بیشتری دارند، درآمد قطعات نیمه هادی گوشی هوشمند رشد ۹٫۱ درصدی تجربه کرد. IDC پیش‌بینی می‌کند فروش این بخش از بازار نیمه هادی با رشد ۲۳٫۳ درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۷ میلیارد دلار برسد.

فیل سولیس، از محققان IDC، می‌گوید ۲۰۲۱ سال پر اهمیتی برای تولیدکنندگان قطعات نیمه هادی به‌حساب می‌آید چون گوشی‌های هوشمند 5G بالغ‌بر ۳۴ درصد از تمام گوشی‌های عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند و درآمد قطعات نیمه هادی گوشی‌های 5G تقریبا دوم سوم از کل درآمد گوشی‌ها را شامل می‌شود. 

تراشه‌های مخصوص دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی در سال ۲۰۲۰ درآمد ۶۰ میلیارد دلاری به همراه داشتند، یعنی ۷٫۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹؛ چون فروش دستگاه‌هایی نظیر کنسول‌های بازی، تبلت‌ها، هدست‌های بی‌سیم، ساعت‌های هوشمند و ستاپ‌باکس‌ها زیاد بود.

در نیمه‌ی دوم سال گذشته‌ی میلادی عرضه‌ی تراشه‌های مخصوص خودرو افزایش پیدا کرد، بااین‌حال بسیاری از قطعات نیمه هادی مخصوص خودرو در حال حاضر با کمبود در بازار مواجه هستند و این شرایط در سال ۲۰۲۱ پابرجا خواهد ماند. تحلیلگران IDC می‌گویند درآمد قطعات نیمه هادی مرتبط به خودرو در سال ۲۰۲۱ با رشد سالانه‌ی ۱۳٫۶ درصدی مواجه خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات