TSMC برای ساخت تراشه، از تراشه‌های AMD EPYC استفاده می‌کند

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
TSMC برای کنترل عملیات‌های حیاتی کارخانه‌های تولیدی سراغ پردازنده‌های سری EPYC می‌رود. این یعنی شرکت تایوانی از پردازنده‌های سری EPYC به‌منظور تولید پردازنده برای مشتریانش استفاده می‌کند.
تبلیغات

تی اس ام سی (TSMC) تراشه برای ای ام دی (AMD) تولید می‌کند؛ اما هم‌اکنون در حال استفاده از پردازنده‌های تیم قرمز است تا تجهیزاتی را کنترل کند که از آن‌ها به‌منظور تولید تراشه برای AMD و دیگر مشتریان استفاده می‌کند. چرخه‌ی عجیبی در حال رخ‌دادن است؛ ولی این دقیقا همان اتفاقی است که در پشت پرده‌ی بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌ساز قراردادی در دنیا می‌افتد.

به‌گزارش تامز هاردور، امروزه صدها شرکت در سراسر دنیا از سرورهای مبتنی‌بر پردازنده‌های سری AMD EPYC برای انجام پردازش‌های حیاتی‌شان استفاده می‌کنند. وقتی بحث‌ به پردازش‌های درون‌سازمانی بسیار مهم می‌رسد، پردازنده‌های Intel Xeon و حتی Intel Itanium و کامپیوترهای مین‌فریم حکمرانی می‌کنند. بااین‌حال، اوضاع به نفع AMD در حال تغییر است و TSMC اکنون اعلام کرده از سرورهای EPYC برای عملیات‌های حیاتی کنترل کارخانه‌های تولیدی استفاده می‌‌کند.

سایمون وانگ، مدیر واحد تجاری زیرساخت و خدمات ارتباطی در TSMC می‌گوید: «برای فرایند اتوماسیون با ماشین‌آلاتی که در داخل کارخانه‌مان داریم، هر ماشین به‌منظور کنترل سرعت عملیات و تدارک آب و برق و گاز باید یک سرور x86 داشته باشد و روی مصرف انرژی نظارت کند.» به‌گفته‌ی سایمون وانگ ماشین‌آلاتی که TSMC در کارخانه استفاده می‌کند، بسیار گران‌قیمت هستند و گاه قیمتشان به میلیاردها دلار هم برسد؛ اما سرورهایی که وظیفه‌ی کنترل آن‌ها را برعهده دارند، بسیار ارزان‌ترند.

TSMC از مدتی پیش برای پردازش‌های عمومی دیتاسنتر نظیر رایانش و ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی از پردازنده‌های سری AMD EPYC استفاده کرده است. پردازنده‌های ۶۴ هسته‌ای سری EPYC به ۱۲۸ لاین PCIe مجهزند و از حداکثر چهار ترابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کنند. این دو مشخصه برای سرورهایی بسیار پراهمیت‌اند که به‌منظور اجرای ماشین مجازی استفاده می‌شوند. زیرساخت به‌کاررفته برای پشتیبانی از ۵۰ هزار کارمند TSMC در سراسر دنیا بسیار پیچیده و مهم است؛ اما اهمیتش در حد‌و‌اندازه‌ی سرورهایی نیست که ابزارهای تولیدی را کنترل می‌کنند.

قیمت ابزارهای تولیدی ده‌ها یا صدهامیلیون دلار است و ویفرهایی شامل صدها تراشه تولید می‌کنند و می‌توان از آن‌ها به‌منظور تولید دستگاه‌هایی استفاده کرد که قیمتشان به ده‌ها یا هزاران دلار می‌رسد. هر ابزار تولیدی از یک سرور x86 استفاده می‌کند. گاهی اوقات سخت‌افزار دچار خرابی می‌شود. ایده‌ی TSMC برای غلبه بر این مشکل راهکار خاصی است که باعث می‌شود یک سرور سریعا در نقش جایگزین برای سرور معیوب ظاهر شود. TSMC مشخصا نگفته است در کارخانه‌های تولیدی‌اش از کدام سیستم‌‌عامل‌ها و نرم‌افزارها بهره می‌گیرد. 

در‌حال‌حاضر، TSMC در دیتاسنترهایش از پلتفرم HPE DL325 G10 استفاده می‌کند که به پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای AMD EPYC 7702P مجهز است و سرعت کلاکش به ۲ تا ۳٫۳۵ گیگاهرتز می‌رسد. افزون‌براین، این شرکت برای عملیات‌های تحقیق‌و‌توسعه مشغول استفاده از پردازنده‌های ۲۴ هسته‌ای سرور EPYC 7F72 با سرعت کلاک ۳٫۲۰ گیگاهرتز است. شرکت تایوانی مشخصات ماشین‌آلاتی را مخفی نگه داشته است که در کارخانه‌های تولیدی استفاده می‌کند.

محصولات دیتاسنتر AMD نه‌تنها برای تولید تراشه، بلکه برای انجام فرایند توسعه‌ی آن‌ها نیز کاربرد دارند. واحد تجاری فناوری‌های رادئون در AMD در حال استفاده از پردازنده‌های EPYC برای طراحی پردازنده‌ی گرافیکی است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات