TSMC با عبور از اینتل اکنون ارزشمندترین تراشه‌ساز دنیا است

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس آمار، ارزش بازار TSMC در بورس آمریکا به بیش از ۶۳۰ میلیارد دلار رسیده است که باعث می‌شود TSMC با اختلاف زیاد از اینتل، ارزشمندترین تراشه‌ساز دنیا باشد.
تبلیغات

تی اس ام سی (TSMC) ازلحاظ ارزش بازار موفق شده است اینتل، غول آمریکایی صنعت تراشه را از پیش رو بردارد. TSMC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی دنیا، مشتریان نام‌آشنایی دارد و تعداد بسیار زیادی تراشه تولید می‌کند و کوچک‌ترین مشکلی که برایش پیش بیاید، اثر محسوسی بر کل صنعت تراشه می‌گذارد. فهرست مشتریان TSMC نام‌های بزرگی نظیر اپل، انویدیا، AMD و کوالکام را شامل می‌شود. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC است.

به‌گزارش Wccftech، خبر عبور TSMC از اینتل در فرم جدید 20F آمده که شرکت تایوانی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت کرده است. پرکردن این فرم برای شرکت‌هایی ضروری است که سهام‌شان در صرافی‌های آمریکایی معامله می‌شود و معادل گزارش سالانه‌ی 10K است که شرکت‌های سهام عام آمریکایی باید پر کنند. در‌حال‌حاضر، سهام TSMC در بازار بورس تایوان و در بورس اوراق بهادار نیویورک در قالب سهام سپرده‌گذاری آمریکا (ADS) معامله می‌شود و هر سهام سپرده‌گذاری آمریکایی به‌اندازه‌ی پنج سهم عادی ارزش دارد. 

براساس اطلاعات جدیدترین فرم 20F شرکت TSMC که ماه جاری میلادی ثبت شده است، ۱،۰۶۴ میلیون ADS تا سال ۲۰۲۰ در حال معامله بوده‌اند. با درنظرگرفتن آخرین قیمت سهام TSMC در بورس اوراق بهادار نیویورک، ارزش شرکت تایوانی در بازار به ۶۳۶ میلیارد دلار می‌رسد. البته این ارزش با ارزش نشان‌داده‌شده روی سرویس‌های گوگل فایننس و یاهو فایننس فرق دارد. دو سرویس مذکور به‌ترتیب ارزش TSMC را در بازار آمریکا ۵۵۸ و ۵۶۴ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. حتی اگر سرویس‌های مالی گوگل و یاهو را مدنظر قرار دهیم، مشخص است که TSMC توانسته از اینتل عبور کند و با اختلاف زیاد رسما ارزشمندترین تراشه‌ساز دنیا شود. 

جدیدترین فرم 10Q که اینتل در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت کرده، نشان می‌دهد تا ۲۷ مارس ۲۰۲۱ (۷ فروردین ۱۴۰۰) تیم آبی تقریبا چهار‌میلیارد سهام عادی داشته است. با احتساب قیمت ۵۷٫۹۸ دلاری سهام اینتل در روز گذشته، ارزش این شرکت در بازار به ۲۳۵ میلیارد دلار می‌رسد. گوگل فایننس و یاهو فایننس به‌ترتیب ارزش بازار اینتل را ۲۳۹ و ۲۳۴ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. با درنظرگرفتن این اعداد، متوجه می‌شویم ارزش TSMC اکنون بیش از دو برابر بیشتر از اینتل است.

اگر عدد ۶۳۴ میلیارد دلار را برای ارزش بازار TSMC و عدد ۲۳۵ میلیارد دلار را برای ارزش بازار اینتل در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که ارزش اینتل معادل ۳۷ درصد ارزش بازار TSMC است. با احتساب آمار یاهو فایننس، ارزش اینتل به ۴۱ درصد ارزش بازار TSMC می‌رسد. فرقی ندارد کدام سناریو را در نظر بگیرید، حقیقت این است که TSMC اکنون بیشتر از هر شرکت تراشه‌ساز دیگری در بازار ارزش دارد. سهام اینتل در سال اخیر نوسان شدیدی تجربه کرد و پت گلسینگر، مدیرعامل جدید تیم آبی، قصد دارد با اعمال تغییراتی بنیادین در مدل کسب‌و‌کار اینتل، مجددا این شرکت را به برترین تراشه‌ساز دنیا تبدیل کند. 

یکی از مشکلات مهم اینتل دستیابی به لیتوگرافی هفت‌نانومتری است. سال گذشته، تأخیر چند ماهه در روی‌کار‌آوردن لیتوگرافی هفت‌نانومتری باعث شد ارزش سهام اینتل افت شدیدی تجربه کند. لیتوگرافی هفت‌نانومتری اینتل که گفته می‌شود معادل لیتوگرافی پنج‌نانومتری TSMC است، هنوز وارد تولید انبوه نشده. این در حالی است که شرکت تایوانی برای آغاز تولید انبوه لیتوگرافی سه‌نانومتری آماده می‌شود. TSMC احتمالا امسال تولید محدود و آزمایشی ویفر سه‌نانومتری را آغاز می‌کند و در سال ۲۰۲۲ تولید انبوهش را شروع خواهد کرد.

یکی از تفاوت‌های مهم بین لیتوگرافی پنج‌نانومتری TSMC و لیتوگرافی هفت‌نانومتری اینتل در استفاده از فناوری EUV است. تراشه‌ها لایه‌لایه تولید می‌شوند و کارشناسان می‌گویند اینتل از EUV استفاده می‌کند تا تعداد لایه‌های تراشه‌های هفت‌نانومتری‌اش را از تعداد لایه‌های تراشه‌های پنج نانومتری TSMC بیشتر کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات