اپل‌اینسایدر: اینتل قصد دارد پردازنده‌های اپل سیلیکون را تولید کند

چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود اینتل با ساخت کارخانه‌ی ریخته‌گری جدید، قصد دارد تولید بخشی از تراشه‌های اپل را برعهده بگیرد.
تبلیغات

اینتل مدتی است که دیگر حاکم بی‌رقیب بازار پردازنده‌ها محسوب نمی‌شود؛ زیرا AMD با عملکرد فراتر از انتظارش و بازیگران جدیدی، ازجمله اپل به‌نوعی کار را برای اینتل سخت کرده‌اند که زمانی بازار را در انحصار خود می‌دید؛ به‌طوری‌که صنعت ساخت پردازنده هیچ‌وقت این‌گونه فعال و زنده و جذاب نبوده است. تیم آبی به‌دلیل گذار اپل به پردازنده‌های اختصاصی به‌زودی از زنجیره تأمین پردازنده‌های این شرکت جدا خواهد شد؛ اما شاید این پایان همکاری دو شرکت نباشد و از قرار معلوم، اینتل می‌خواهد وارد زنجیره‌ی تأمین پردازنده‌های اپل شود.

به‌گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به نشریه‌ی CNBC، اینتل سه‌شنبه‌ی گذشته اعلام کرده است حدود ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت دو کارخانه‌ی ریخته‌گری جدید در در ایالت آریزونای آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین، گفته می‌شود برخی از تولیدات این کارخانه علاوه‌بر نیاز داخلی، می‌تواند سفارش شرکت‌های ثالث را نیز تأمین کند.

در این گزارش، آمده است بازوی تولید جدید که Intel Foundry Services نامیده می‌شود، سیلیکون را براساس معماری دلخواه اینتل، یعنی x86، تولید خواهد کرد. همچنین، این کارخانه می‌تواند طراحی‌های مبتنی‌بر معماری ARM همچون SoC‌های سری A و M اپل را تولید کند و ظاهرا راندیر تاکور، معاون ارشد اینتل، مسئول این عملیات خواهد بود. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اعلام کرد بازوی تولیدی مذکور به‌عنوان واحدی مستقل اداره خواهد شد و درحال‌حاضر، با شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، سیسکو، IBM و مایکروسافت همکاری می‌کند. ناگفته نماند این شرکت به‌دنبال جلب علاقه‌ی اپل است.

گفتنی است اپل برای تولید تراشه‌های پیشرفته از بازوی تولیدی شریک دیرینه‌اش، یعنی TSMC، بهره می‌گیرد. این شرکت مستقر در تایوان با داشتن کارخانه‌های ریخته‌گری در ایالات متحده‌ی آمریکا و خارج از کشور، از ظرفیت و فناوری پیشرفته ساخت لازم برای تأمین تقاضاهای اپل برخوردار است؛ بنابراین، اینتل راه بسیار دشواری برای جلب رضایت اپل در پیش دارد. درحالی‌که اپل و TSMC مشغول ساخت ویفر با فرایند پنج‌نانومتری هستند و به‌سمت فناوری کارآمدتر و قدرتمندتر چهار و سه‌نانومتری حرکت می‌کنند، اینتل هنوز در تلاش است تا گره هفت‌نانومتری خود را راه‌اندازی کند.

به‌گفته‌ی گلسینگر، طراحی اولین تراشه‌ی هفت‌نانومتری اینتل با نام Meteor Lake در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ نهایی می‌شود و ظاهرا خود اینتل برای تولید این پردازنده به تولیدات TSMC متکی خواهد بود. برای یادآوری، پس از سال‌ها تأخیر و سایر مشکلات مربوط به تراشه‌های اینتل، سال گذشته اپل اعلام کرد قصد دارد کامپوترهای مک را طبق ضرب‌الاجل دوساله به تراشه‌های مبتنی‌بر آرم منتقل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات