اپل ‌اینسایدر: TSMC تولید آزمایشی پردازنده‌های ۳ نانومتری اپل را اواخر ۲۰۲۱ آغاز می‌کند

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
TSMC در حال برنامه‌ریزی برای تولید آزمایشی تراشه‌های ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۱ و تولید انبوه آن‌ها در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲ است.
تبلیغات

براساس شایعات قبلی، غول صنعت نیمه‌هادی تایوان به تولید نهایی فناوری ساخت پردازنده‌های ۳ نانومتری بسیار نزدیک شده است. اپل‌اینسایدر به نقل از دیجی‌تایمز گزارشی تدوین کرده  که براساس آن، TSMC در مسیر آغاز «تولید ریسکی» در سال ۲۰۲۱ است. در تولید ریسکی، طرف تولید‌کننده در قرارداد ساخت ویفر سیلیکونی خاص، دستور‌العمل‌ها، پرتوتایپ‌ها و کیت‌های طراحی پایه را ایجاد می‌کند و آزمایش‌های استاندارد سطح ویفر را پشت سر می‌گذارد؛ اما محصولی نهایی را تولید نمی‌کند. به عبارت دیگر، در این مرحله نمونه‌ی اولیه فرایند ساخت تراشه‌ی ۳ نانومتری تکمیل و آزمایش می‌شود؛ اما محصول نهایی تا زمان کشف و حل مشکلاتش به‌صورت انبوه تولید نخواهد شد.

برخی از صاحب‌نظران صنعت نیمه‌هادی ادعا می‌کنند اپل تمام ظرفیت تولید اولیه تراشه‌های TSMC، ساخته‌شده با فرایند ۳ نانومتری را به‌ منظور استفاده در دستگاه‌های مبتنی بر iOS و مک پیش‌خرید کرده است. انتظار می‌رود این تراشه‌ها در مقایسه ‌با فرایند ساخت ۵ نانومتری، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتر و ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ارمغان بیاورند. گفته می‌شود تراشه‌های ۳ نانومتری با استقبال بیشتری از سمت متصدیان صنعت روبه‌رو خواهد شد. دیجی‌تایمز به نقل از سی‌سی وی (مدیرعامل TSMC) در این باره می‌گوید:

توسعه فناوری ۳ نانومتری با سرعت خوبی در حال پیشرفت است. ما شاهد سطح بالاتر جذب مشتری برای HPC (تراشه‌های با کارایی بالا) برای استفاده در گوشی ‌های هوشمند نسبت به فرایند ساخت ۳ و ۵ نانومتری هستیم.

با استناد به گزارش‌های قبلی، درآمد غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی از تولید تراشه در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر - دی ۱۳۹۹) از ۴٫۲ میلیارد دلار فراتر رفته است و تخمین زده می‌شود که درآمد سه‌ماهه‌ی منتهی به همان ماه احتمالا به رکورد ۱۲٫۹۳ میلیارد دلار خواهد رسید و به همین ترتیب، درآمد کل سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۴۶٫۷ میلیارد دلار رسیده است. تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که آمار یادشده بیشتر به دلیل فروش مناسب آیفون ۱۲ رقم خورده است و می‌تواند در پیش‌برد توسعه و سرمایه‌گذاری TSMC روی فناوری ساخت ۳ و ۲ نانومتری تأثیر بسزایی داشته باشد.

دیجی‌تایمز معتقد است که TSMC به احتمال قریب به یقین تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد. دیجی‌تایمز یک منبع خوب اطلاعاتی در مورد زنجیره‌ی تأمین اپل محسوب می‌شود؛ اما در پیش‌بینی برنامه‌های اپل و سایر شرکت‌ها عملکرد درخشانی ندارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا منتشر شدن اخبار رسمی و موثق به دید شایعه به این گزارش نگاه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات